• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Färgskillnader

JanneEkan

Välkänd medlem
Medlem
Nästa vecka ska husbilen ut och första jobbet är att ta bort några dekaler. Nu är jag lite orolig för att det ska uppstå färgskillnader i lacken, dom har ju suttit där i 6 år. Är det någon som har erfarenhet av detta och i så fall finns det någon lösning.

På lyse flater er det ofte nok å polere med en rensevoks som løfter ut den gamle voksen som er blitt gul og legger inn en ny klar voks. Mørke flater er litt mer problematisk da pigmentet i lakken gjerne blekes av sol. Her kan det kreves rubbing først. Om det er på plast så er en rensevoks for båter gjerne mer effektiv enn normal bilvoks. På lakkert metal er det liten forskjell i effekten.

Tror att man får räkna med att det alltid går att se färg eller nyans förändringarna där dekal funnits.
Det kan behövas att man ser det i vissa vinklar med motljus eller liknande.

Har en husbil som tillverkades mellan 2006-2008.
De första två åren fanns en blå dekor som för sista året ändras till röd med annan modell.
Jag har den senaste årsmodellen med rött men jag kan fortfarande se att det har suttit den blå varianten på sidorna. Det är väl i förtillverkningen man försett dem med den blå och när bilen sattes ihop så skiftade man till den röda.

Nyvaxad och polerad är det svårare att se. Det gäller bara att stå på rätt ställe mot ljusets infallsvinkel så finns det där

Label off är riktigt bra på mycket men det tar sprayfärg ganska omgående så om bilen är lackbättrad så tar det bara två röda så kan man se var det var.
Silikontvätt använde jag innan jag monterade takluckan eftersom någon kladdat dit mängder för att täta. Svårt att få bort allt men det var tillräckligt för att jag skulle kunna få dit butyltätning.
Av diskussionen framkommer det att inte känns så populärt med dekaler Själv har jag nog kommit fram till att jag nog har klistrat på min sista dekal för länge sedan. Vill man ha en ihusbil logga på bilen kanske man kan ha den liggande på instrument brädan när man stannat då helst inplastad.

Om man inte tvättar bilen så blir den ju smutsig och då ser man inte eventuella färgskillnader oavsett hur solen står. Brukar göra detsamma med huset var länge sen jag tvättade det och det har inga grannar gjort bara bilen?
Undrar om de tvättar kläderna lika ofta men bilen såklart viktigast. Det krävdes bara en man att starta ett krig som ingen vet hur det slutar det krävdes bara en man för att sänka HBK.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen