• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Extra stöldskydd, någon slags manuell imobilizer?

Lena & Tomas

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Hudiksvall
Nu har vi under några dagar/veckors tid nåtts av nyheterna o stulna husbilar i Spanien. I åtminstone 2 av fallen sägs det att alla nycklar fanns kvar hos ägaren, så startspärren verkar dom kunna slå ut.

Vi kommer evt att vara ifrån vår bil en tid i just Spanien och undrar om det finns någon smart sak som vi kan göra för att göra bilen mer svårstulen? Vi har en Fiat Adria Coral 2013. Eftersom vi redan är på rull så kan jag inte mecka med installation av gömda brytare. Rattkrycka vet jag inte om jag kan lita på, någon har påstått att ratten enkelt klipps upp på ett ställa och sedan är det bara att köra. Men det kanske inte stämmer? Installation av spårningsverktyg är inte intressant för oss i detta läget, det skulle vi i så fall ha gjort innan vi åkte. Låsning av förarstolen har jag sett tidigare, men även den installationen skulle vi nog ha gjort innan vi åkte.

Finns det inte något i stora säkringsboxen under huven som man kan rycka ut för att slå ut startmotor eller bränslepump? Lyfta minuspolen på startbatteriet är en annan sak, men det är väl första stället banditerna skulle kolla... Vill man inte ge publika tips finns ju privata meddelanden.
/tomas o lena
 
Nu har vi under några dagar/veckors tid nåtts av nyheterna o stulna husbilar i Spanien. I åtminstone 2 av fallen sägs det att alla nycklar fanns kvar hos ägaren, så startspärren verkar dom kunna slå ut.

Vi kommer evt att vara ifrån vår bil en tid i just Spanien och undrar om det finns någon smart sak som vi kan göra för att göra bilen mer svårstulen? Vi har en Fiat Adria Coral 2013. Eftersom vi redan är på rull så kan jag inte mecka med installation av gömda brytare. Rattkrycka vet jag inte om jag kan lita på, någon har påstått att ratten enkelt klipps upp på ett ställa och sedan är det bara att köra. Men det kanske inte stämmer? Installation av spårningsverktyg är inte intressant för oss i detta läget, det skulle vi i så fall ha gjort innan vi åkte. Låsning av förarstolen har jag sett tidigare, men även den installationen skulle vi nog ha gjort innan vi åkte.

Finns det inte något i stora säkringsboxen under huven som man kan rycka ut för att slå ut startmotor eller bränslepump? Lyfta minuspolen på startbatteriet är en annan sak, men det är väl första stället banditerna skulle kolla... Vill man inte ge publika tips finns ju privata meddelanden.
/tomas o lena
Kolla i instruktionsboken vilken säkring som är till vad.
Ofta finns en till bränslepump eller motorstyrning.
När du hittar en säkring du tror på provstartar du.
Funkar det inte med den letar du vidare.
När du hittar en säkring som fungerar tar du en lika dan säkring och klipper av det ena benet på och sätter tillbaka.
Ett elände att hitta om man inte vet exakt vad man letar efter och exakt var man ska leta.
 
Jag tror den elektriska bränslepumpen är säkring nr 21 (15 Ampere) under motorhuven på 2013 liksom på tidigare modeller av Ducato 250.

(I ett annat sammanhang har jag sett en varning, om den är befogad vet jag inte, att den mekaniska högtryckspumpen får för dålig smörjning och skadas vid långvariga startförsök eftersom det inte kommer fram nytt bränsle från tanken om den elektriska bränslepumpen inte går)
 
Kolla i instruktionsboken vilken säkring som är till vad.
Ofta finns en till bränslepump eller motorstyrning.
När du hittar en säkring du tror på provstartar du.
Funkar det inte med den letar du vidare.
När du hittar en säkring som fungerar tar du en lika dan säkring och klipper av det ena benet på och sätter tillbaka.
Ett elände att hitta om man inte vet exakt vad man letar efter och exakt var man ska leta.

Jag tror den elektriska bränslepumpen är säkring nr 21 (15 Ampere) under motorhuven på 2013 liksom på tidigare modeller av Ducato 250.

(I ett annat sammanhang har jag sett en varning, om den är befogad vet jag inte, att den mekaniska högtryckspumpen får för dålig smörjning och skadas vid långvariga startförsök eftersom det inte kommer fram nytt bränsle från tanken om den elektriska bränslepumpen inte går)
Tusen tack, precis en sådan lösning jag hoppades få tips om. Helst vill man att det bara skall säga ”klick” när dom tjuvkopplar ett tändningslås (eller hur dom nu gör) men det kanske kräver en hemlig huvudbrytare. Jag ser en säkring som hör till motorns styrenhet F18 på 7,5 A, skall testa den någon dag. F21 ser mkt riktigt ut att gå till bränslepumpen, frågan är hur länge man håller på och kör i det läget.

Bara jag inte låser hela bilen genom att aktivera startspärren genom detta laborerande….. nåväl, assistansförsäkringen finns ju i nödfall..
 
Tusen tack, precis en sådan lösning jag hoppades få tips om. Helst vill man att det bara skall säga ”klick” när dom tjuvkopplar ett tändningslås (eller hur dom nu gör) men det kanske kräver en hemlig huvudbrytare. Jag ser en säkring som hör till motorns styrenhet F18 på 7,5 A, skall testa den någon dag. F21 ser mkt riktigt ut att gå till bränslepumpen, frågan är hur länge man håller på och kör i det läget.

Bara jag inte låser hela bilen genom att aktivera startspärren genom detta laborerande….. nåväl, assistansförsäkringen finns ju i nödfall..
Nackdelen med att ta den säkringen som är till bränslepumpen är att den troligen går till pumpen i tanken och många bilar går att köra länge utan den då insprutningspumpen orkar dra diesel från tanken själv.
 
Test litt med sikringene på toppen av batteriet, den ene kutter strøm for motoren om jeg husker rett. Disse sikringene er skrudd fast med 2 skruer og har en firkantet plasthatt over tråden som brenner over ved kortslutning. Sett inn en sikring med kuttet tråd - skulle være pyton å finne ut av. Det kule er at med rett sikring kuttet vil det meste fungere men bilen starter ikke.
 
Test litt med sikringene på toppen av batteriet, den ene kutter strøm for motoren om jeg husker rett. Disse sikringene er skrudd fast med 2 skruer og har en firkantet plasthatt over tråden som brenner over ved kortslutning. Sett inn en sikring med kuttet tråd - skulle være pyton å finne ut av. Det kule er at med rett sikring kuttet vil det meste fungere men bilen starter ikke.
Tack. Efter litet googlande hittade jag en beskrivning av dessa säkringar. Jag kollar om den ”stora” till höger i bild är den som påverkar startmotorn. /tomas
069B9DCC-B7D1-4CCF-9D57-56181737C85A.jpeg
 
Om en vil så kan en gjøre endel kult med disse, sette en liten i stedet for den store for startmotoren - tilslag en gang og siden dødt. En død hovedsikring og veldig lite fungerer. Problemet er å huske å fikse før en skal kjøre selv.
 
Risken finns om strömmen bryts till motorns ECU och styrmoduler kan felkoder eventuellt genereras. Om det behövs en felkodläsare för att återställa felkoderna för att kunna köra med bilen får man ju se. Enkelt eller inte.
En sak som jag tror kommer att hända är att vissa system kommer gå i default läge.
Motorstyrningen är adaptiv, tex körstil påverkar hur ECU:n styr motorn.
Samma sak händer om man kopplar bort startbatteriet. Men då kan det var många fler saker som tappar minnet.
 
Risken finns om strömmen bryts till motorns ECU och styrmoduler kan felkoder eventuellt genereras. Om det behövs en felkodläsare för att återställa felkoderna för att kunna köra med bilen får man ju se. Enkelt eller inte.
En sak som jag tror kommer att hända är att vissa system kommer gå i default läge.
Motorstyrningen är adaptiv, tex körstil påverkar hur ECU:n styr motorn.
Samma sak händer om man kopplar bort startbatteriet. Men då kan det var många fler saker som tappar minnet.
När jag haft batteriet bortkopplat på vår 2018 FIAT är det tid/datum, dimmer för instrumentbelysningen, och radion som behövt ställas in på nytt. Ev ytterligare något som jag glömt. Men inget allvarligare än så, och inga felkoder kunde ses vid avläsning.
 
Senast ändrad:
När jag haft batteriet bortkopplat på vår 2018 FIAT är det tid/datum, dimmer för instrumentbelysningen, och radion som behövt ställas in på nytt. Ev ytterligare något som jag glömt. Men inget allvarligare än så.
Min personbil tappar minnet för motorstyrningen om jag kopplar bort batteriet. Bilen är gammal. Bilen blir betydligt piggare ett tag både under öppen och closed loop.
När ECU väl har lärt sig min körstil ( gubbkör) blir bilen lika trög som vanligt.
Något borde biltillverkarna ha lärt sig under åren, det låter positivt att motorns styrning inte verka ändras vid bortkoppling av batteriet.
 
Generellt ska man vara väldigt försiktig med att bryta strömmen på "moderna" fordon, det kan i värsta fall skapa svårlösta problem i programvaran, om inte annat så sätter det många felkoder över tid som kan sätta myror i skallen på en verkstad.
 
Generellt ska man vara väldigt försiktig med att bryta strömmen på "moderna" fordon, det kan i värsta fall skapa svårlösta problem i programvaran, om inte annat så sätter det många felkoder över tid som kan sätta myror i skallen på en verkstad.
Kan bara hålla med. Jag vet hur det är med fastighetsautomation.
Tex en eller flera moduler som är offline kan ställa till det med programvaran i DUC. Står för dator undercentral.
DUC kan jämföras med ECU i en bil.
För att få ordning på allt kan man bli tvungen att ladda om programvaran i DUC:en.
Jag har varit med om det många gånger.

Har man riktig otur kan det bli ett verkstadsbesök.
 
Oj, det här verkar farligt, svårt och konsekvenserna kan bli ödesdigra förstår jag.

Samtidigt undrar jag, får ni era bilar stulna ofta, eller….?

Själv låser och larmar jag bilen och går hem. Läser inte ens en bön, gör inga korstecknet. Kanske borde jag lägga mig under bilen och plocka loss en del kablar först?

Nej, jag orkar nog inte ha någon annan inställning än den fatalistiska i det här fallet.

Tommy
 
Det "lektriska" är bland mina sämsta ämnen.
Däremot har jag goda kontakter med ledande befattningar i branchen.
Mitt nuvarande chassie är Fiat 2012, det förra var Fiat 2005.
Båda har alltid stått vinterförvarade med frånkopplat, fulladdat, startbatteri.
Fordons-designen gör båda startbatterierna krångliga, tunga att lyfta ut.
Den nyare i 4 vintrar och den äldre i 3 om jag minns rätt.
Visst, vid säsongsuppstarten måste jag ställa in datum och tid,
men jag pallar det :)
Däremot tar jag ut bodels-batteriet,
det får vara här hemma och fylls på efter nyår,
med ägaren är det förresten tvärt om.... ;-)
Nyare chassin har jag absolut ingen uppfattning om.
Som kuriosa kan nämnas att på båda bilarna har bodels-batteriet varit kass
vid mitt förvärv av HB´n.
Jag misstänker att föregående ägare varit ännu sämre på "lektriska"...
Ända sen vänstertrafikens tid har det predikats:
Alla batterier som förvaras fristående, utan inkoppling
måste vara fulla när ledigheten inleds.
OBS!
Ej att jämföra med semester-tradition på vissa arbetsplatser förr i världen,
typ förra årtusendet ;-)
 
Oj, det här verkar farligt, svårt och konsekvenserna kan bli ödesdigra förstår jag.

Samtidigt undrar jag, får ni era bilar stulna ofta, eller….?

Själv låser och larmar jag bilen och går hem. Läser inte ens en bön, gör inga korstecknet. Kanske borde jag lägga mig under bilen och plocka loss en del kablar först?

Nej, jag orkar nog inte ha någon annan inställning än den fatalistiska i det här fallet.

Tommy
Ett fåtal HB blir stulna per år, de som försvinner där tycks ägaren lånat ut bil & nycklar, eller företag har dåliga nyckelskåp...
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen