• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Internet Extern antenn till router med modem

Jag har köpt den här och den drivs av 12v men vet inte om den klarar högre spänning.
 
Efter dc/dc 12V har jag ett USB-uttag. Kanske blir ”tårta på tårta”?
Jag har monterat ett sådant uttag både 12v och usb.
 
Har jag missat något?

Under våra 6 resor ner till Sydeuropa på vintrarna har vi använt denna "puck", som följde med när vi tecknade abonnemang, som router. Jag har kopplat den på ständig ström från ett usbuttag
Den har fungerat för oss så jag undrar vad jag missar när vi inte har en "dyr" router med extra antenn.
 

Bilagor

  • 20220211_111233.jpg
    20220211_111233.jpg
    1,1 MB · Visningar: 7
Har jag missat något?

Under våra 6 resor ner till Sydeuropa på vintrarna har vi använt denna "puck", som följde med när vi tecknade abonnemang, som router. Jag har kopplat den på ständig ström från ett usbuttag
Den har fungerat för oss så jag undrar vad jag missar när vi inte har en "dyr" router med extra antenn.
Om den räcker till för ert behov är det troligen bara ev problem med täckning i Svenska ödebygder, långt från Europavägar och städer, tätorter osv.
 
Hej!
Vi är i behov av en ny router till husbilen. Vi köpte på rekommendation Archer enligt inlägg #24 förra sommaren. Nu har den tråkigt nog gått sönder. Jag läste då om denna router: Nordsat Alfa Wifi Camp-Pro 2.

Är det någon som vet något mer om denna?
Den får väldigt bra kritik på denna sida


//Jocke

 
Senast ändrad:
Angående antenn taket jag drog antenn ledningen i mitt tv antenn rör gjorde ett fäste baksidan tv antennen där sitter antennen för min nighthawk router.När jag hissar upp antenn inbillar jag mig att det blir bättre mottagning.
 
Angående antenn taket jag drog antenn ledningen i mitt tv antenn rör gjorde ett fäste baksidan tv antennen där sitter antennen för min nighthawk router.När jag hissar upp antenn inbillar jag mig att det blir bättre mottagning.
Samma här, gjorde en ny knopp till antenn-röret.
På de ställen det har varit svag mottagning, har det definitivt gjort skillnad - när man kan skicka upp den lite.

1695847711944.png
 
Vi har använt under 8 år (fast slutat använda) 2 st Huawei routrar med extra batterier samt avverkat 3 MiMo Diablo antenner. Allt har fungerat ypperligt, speciellt magnetfot försedda antenn som vi kunde positioner var som helst på taket när vi stod stilla på mest konstig platser (bl.a. Norska fjäll). Nu är allt nedtaget då jag blev förbannad för behovet av extra SIM kortet som kostade nästan 1000:- per år, helt onödan. Corona med inreseförbud till Norge gjorde att vi behövde inte längre samma uppsättning och då testade jag iPhone på våra resor i södergående riktning! Nu kör jag all kommunikation mot min iPhone och är helt nöjd med det. Saker i livets tidslinje förändras och det är inte fel att "hänga med"...
images-2.jpegimages-1.jpegimages.jpeg
 
Nu kör jag all kommunikation mot min iPhone och är helt nöjd med det. Saker i livets tidslinje förändras och det är inte fel att "hänga med"...
Började med delning från mobilen.

Men då jag jobbar från husbilen lite då och då - så blev det rätt jobbigt.
När det ringde på det abonnemang som jag inte delade surf ifrån, då bröts anslutningen.
Lite irriterande när man körde Teams-möten i datorn.

Eget nätverk i husbilen är också najs, när man kör Apple TV, Sonos etc.
Då kan man gå iväg med sin mobil, utan lynch-stämning i husbilen, för att favorit-programmet bröts.

Så för oss blev det tvärtom - router gör underverk för oss.
Behoven är olika - tur att det finns lösningar för alla :)
 
Nu är allt nedtaget då jag blev förbannad för behovet av extra SIM kortet som kostade nästan 1000:- per år, helt onödan

I Danmark kan vi hos forskellige teleselskaber for få penge få et datadelingskort med særskilt nummer, således at den mobile datamængde man har til sit sim-kort i telefonen kan deles med en anden enhed, hvor datadelingskortet indsættes.

Det kan man vel også hos svenske teleselskaber.

Så kan du have en router og en telefon der deler datamængden. Som eksempel kan jeg nævne, at min hustru deler data på sin telefon og sin tablet.
 
I Danmark kan vi hos forskellige teleselskaber for få penge få et datadelingskort med særskilt nummer, således at den mobile datamængde man har til sit sim-kort i telefonen kan deles med en anden enhed, hvor datadelingskortet indsættes.

Det kan man vel også hos svenske teleselskaber.

Så kan du have en router og en telefon der deler datamængden. Som eksempel kan jeg nævne, at min hustru deler data på sin telefon og sin tablet.
Jag kan dela min data med min hustru hos Telenor men jag gör inte det. Abonnemanget blir bara 20:- billigare och då har inte Marianne längre ett eget abonnemang! Vi gör så att jag tar med mig 100Gb surf utomlands på mitt abonnemang och om det inte skulle räcka, eller att jag får uppmaning efter 4 månader om att betala för mer surf (aldrig hänt visserligen), i så fall kan min hustru aktivera omgående 100Gb surf på sitt eget abonnemang. Vi är alltså helgarderade med gigabyten under 6 månader vi är på vift.

Men då jag jobbar från husbilen lite då och då - så blev det rätt jobbigt.
När det ringde på det abonnemang som jag inte delade surf ifrån, då bröts anslutningen.
...
Behoven är olika - tur att det finns lösningar för alla :)
Ingen av oss jobbar längre och ingen ringer till mig längre (det har jag sett till). Efter att ha haft ca 30 samtal varje dag under mitt verksamma liv, jag är numera glad att slippa helt svara i telefon, blev på gränsen till utbränd! NIX gör sitt och om det är någon annan med ett okänt nummer, det låter jag bli...Än har det inte varit några "störningar" eller avbrott i TV tittandet, eller PS med bilder på datorn, skööönt!

Det är som du skriver "behoven är olika"...
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen