• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Expertens oro över husbilars bristande säkerhet: ”Skrämmande”

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ort
Söderhamn
Vår vän Ranko skickade mig en länk från P4 Östergötland, som jag lägger ut.

Kanske manar till eftertanke, eller vad tycker du? Tror du också att ökade säkerhetskrav på husbilsbranschen skulle betyda att husbilarna på sikt skulle försvinna?


Tommy
 
Trodde alla kände till det?
Har sett en krocktest och framänden på husbilen var totalförstörd där skulle man inte ha överlevt.
reklam i starten.
Det finns mer på youtube.
Konstigt att gamla saker kommer upp igen som om det vore nyheter.
Så är det ju med sommarvärmen men förr hade man inte internet och massmedia, sen var det någon katastrof så var det ju så långt bort att ingen brydde sej.
Kommer ihåg att man skämtade om vädernyheterna för många år sedan expressen och aftonbladet hade rubriker om livsfarligt väder på sommaren för det fanns ju dåligt med nyheter under semestertid och förmodligen hade många på redaktionerna semester.
Trodde i min enfald att då för ett antal år sedan att man gjort något åt krocksäkerheten men det har tydligen inte hänt något. Men är nog en sommarnyhet pga. nyhetstorka när semestern är slut är allt glömt.
När det gäller personbilar var ju säkerheten det som volvo sålde på men det finns ju ingen husbil med volvo chassie och sen är det mest påbyggarna som bär ansvaret. Tror att ett gammal fiat chassie med hytt är ganska skapligt även utan krockkuddar eftersom det är ganska starkt byggt. En krockkudde hjälper ju inte när hela fronten trycks ihop.
 
Men själva "hyttkonstruktionen" och därmed krocksäkerheten vad gäller deformationszoner etc. i en halvintegrerad bil bör väl vara exakt samma som i grundfordonet, och i en plåtis är ju hela karossen exakt samma-lika? Då bör väl rimligtvis krocksäkerheten vara i princip lika dålig i grundfordonen, dvs transportbilarna som rullar på våra vägar? Så avser då artikeln endast helintegrerade bilar, eller är krocksäkerheten i transportbilar inte lika chockerande?
 
Trodde alla kände till det?
Har sett en krocktest och framänden på husbilen var totalförstörd där skulle man inte ha överlevt.
reklam i starten.
Det finns mer på youtube.
Konstigt att gamla saker kommer upp igen som om det vore nyheter.
Så är det ju med sommarvärmen men förr hade man inte internet och massmedia, sen var det någon katastrof så var det ju så långt bort att ingen brydde sej.
Kommer ihåg att man skämtade om vädernyheterna för många år sedan expressen och aftonbladet hade rubriker om livsfarligt väder på sommaren för det fanns ju dåligt med nyheter under semestertid och förmodligen hade många på redaktionerna semester.
Trodde i min enfald att då för ett antal år sedan att man gjort något åt krocksäkerheten men det har tydligen inte hänt något. Men är nog en sommarnyhet pga. nyhetstorka när semestern är slut är allt glömt.
När det gäller personbilar var ju säkerheten det som volvo sålde på men det finns ju ingen husbil med volvo chassie och sen är det mest påbyggarna som bär ansvaret. Tror att ett gammal fiat chassie med hytt är ganska skapligt även utan krockkuddar eftersom det är ganska starkt byggt. En krockkudde hjälper ju inte när hela fronten trycks ihop.

HÄR kan du jämföra säkerheten hos några nyare transportfordon, jag tror inte att en gammal Fiat utan airbags är säkrare än någon annan gammal transportbil.
 
Men själva "hyttkonstruktionen" och därmed krocksäkerheten vad gäller deformationszoner etc. i en halvintegrerad bil bör väl vara exakt samma som i grundfordonet, och i en plåtis är ju hela karossen exakt samma-lika? Då bör väl rimligtvis krocksäkerheten vara i princip lika dålig i grundfordonen, dvs transportbilarna som rullar på våra vägar? Så avser då artikeln endast helintegrerade bilar, eller är krocksäkerheten i transportbilar inte lika chockerande?
Hej.
Tyvärr är det inte så.På transportfordon är hyttens bakvägg kvar den är av ganska tjock plåt för att ge styvhet åt karossen.Den är ju borta på halvintegrerade husbilar.Finns en video på nätet av test,halvintegrerad kontra transportbil.På husbilen kollapsade hytten,original bilen,mycket skadad men dock intakt.
Kör lugnt på sommarvägarna
S670sl
 
Hej.
Tyvärr är det inte så.På transportfordon är hyttens bakvägg kvar den är av ganska tjock plåt för att ge styvhet åt karossen.Den är ju borta på halvintegrerade husbilar.Finns en video på nätet av test,halvintegrerad kontra transportbil.På husbilen kollapsade hytten,original bilen,mycket skadad men dock intakt.
Kör lugnt på sommarvägarna
S670sl
Ok, men är det ngn skillnad på halvintegrerad och plåtis, eller är det lika illa? Vi har för sinnefridens skull intalat oss att en plåtis borde vara ungefär lika säker som en transportbil, förutsatt att man inte har massa lösa föremål liggande i bodelen vill säga. Tänker att plåten borde ge viss styvhet i karossen, och även om mellanväggen saknas (vilket den väl gör på en del arbetsbilar också?) verkar det ju finnas en balk mellan b-stolparna som borde ge viss stadga också? Eller är det månne bara önsketänkande från vår sida? 🙁
 
Krocksäkerhet är inte prioriterat på transportfordon helt enkelt, det spelar ingen roll ifall det är en plåtis.
Kolla på krocktester så ser ni hur värdelöst skydd de har, tyvärr.
Tror nog ingen köper ett campingfordon och prioriterar krockbetyget.
 
Hm, vilka säkerhetslösningar har Fiat på plats 1 som Peugeot och Citroën på plats 16-17 inte har?
Vad jag kan se så kan man välja till automatisk bromsshjälp för cyklister och gångtrafikanter till Ducato, för motsvarande peugeot och citroen kan man inte välja till dessa tillbehör:
  • AEB Pedestrian Auto-brake system that prevents or mitigates crashes into pedestrians.
  • AEB Cyclist Auto-brake system that prevents or mitigates crashes into pedal cyclists.
Att "Speed Assist Systems supporting the driver to maintain a safe speed" är standard i peugeot och citroen men tillval för Fiat ser inte ut att vara till någon större hjälp i den rankingen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen