• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

EU-Parlamentet godkänner höjning av tillåten totalvikt med B-körkort för husbilar

normal-reproduction-high-resolution 2.jpg

Nu har även EU-parlamentet godkänt en höjning av totalvikt med B-Körkort. EUs ministerråd godkände det i december 2023. Men ännu kvarstår att antal steg innan förslaget kan bli verklighet. Läs mer i HRFs pressrelase nedan.

HRF_2201.png

EU-parlamentet har röstat ja för att höja den tillåtna totalvikten med B-körkort för husbilar till 4 250 Kg. Beslutet, som togs i förra veckan, är det andra steget inom EU:s beslutsprocess. Första steget togs i december 2023 när EU:s Ministerråd röstade ja till samma förslag. Förslaget går nu till en slutlig förhandling mellan de tre institutionerna (Ministerrådet, EU-Parlamentet och EU-Kommissionen) att alla parter är överens om de föreslagna ändringarna av EU-Kommissionens ursprungliga förslag till nytt Körkortsdirektiv.
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund (HRF) har tillsammans med våra systerorganisationer i Europa och vårt Europeiska branschförbund European Caravan Federation (ECF) i flera år drivit frågan om en höjd totalvikt för B-körkort för husbilar. Bakgrunden till att HRF önskat en förändring är den tekniska utvecklingen av husbilar och nya säkerhetssystem. I syfte att främja trafiksäkerhet har husbilarna blivit tyngre och det är då naturligt att tillåten totalvikt med B-körkort höjs så att alla kan ta del av den tekniska utvecklingen.
- Vi är glada att även EU-parlamentet valt att lyssna på våra synpunkter, säger Jörgen Nyström, Kanslichef på HRF.
- Förändringen är inte klar, det återstår fortfarande ett viktigt steg, men att båda de beslutsfattande EU-institutionerna nu sagt ja är glädjande, fortsätter Jörgen Nyström.
Förslaget till nytt körkortsdirektiv kommer från EU-kommissionen, som är den av EU:s institutioner som kan föreslå nya lagar. Förslaget skickades parallellt till Ministerrådet och EU-Parlamentet som båda kan godkänna, ändra eller förkasta förslaget. Båda dessa institutioner har nu godkänt EU-Kommissionens förslag men med egna förslag till ändringar. Förslaget går nu till en förhandling mellan de tre parterna. Förhandlingen syftar till att säkerställa att alla tre parter är överens och kan godkänna de ändringar som Ministerrådet och EU-parlamentet har föreslagit. Förhandlingarna inleds efter valet till Europaparlamentet (6-9 juni 2024). Kan parterna enas om de föreslagna ändringarna kommer det nya Körkortsdirektivet att antas under 2025. Medlemsländerna har sedan fram till 2028 på sig att implementera beslutet i nationell lagstiftning.
- Både Ministerrådet och EU-Parlamentet har sagt ja till att höja den tillåtna totalvikten med B-körkort för Husbilar till 4 250 Kg. Varken Ministerrådet eller EU-parlamentet har föreslagit några stora ändringar av EU-kommissionens förslag till nytt Körkortsdirektiv varför det är troligt att de kan enas om ändringsförslagen, säger Jörgen Nyström och fortsätter;
- Skulle de inte kunna enas om en slutlig lagtext går förslaget tillbaka till Ministerrådet och EU-Parlamentet för en andra behandling. Kan inte de tre parterna komma överens efter den andra behandlingen tillsätts en förlikningskommitté som försöker hitta en lösning. Både ÉU-parlamentet och Ministerrådet kan blockera förslaget under tiden för den andra behandlingen, avslutar Jörgen Nyström.

Källa HRF
 
Senast ändrad:
Var på körskola igår (handledarutbildning) där sas också att det enbart gällde elfordon bl.a p.ga batterivikten.
 
Trots vad EU kommer fram till i direktiv ska väl dessa införas i respektive lands trafiklagstiftning. Det har väl hänt att Sverige inte alltid följt direktiven och infört alla regler. Jag tänker på ett exempel där där direktivet gällde en regel om att alltid lämna ett avstånd om 1,5 meter till cyklister när dessa passeras. Detta har inte införts i Svenska trafikregler. Det är så jag minns det i alla fall och har ingen källa på det just nu.

Och som jag har uppfattat tongångarna inom Tranportstyrelsen och Regeringen så ska det inte vara aktuellt med att denna aktuella ändring ska gälla några andra fordon än dem med fossilfri drivning (eller hur det nu formuleras).

Jag hoppas att jag har fel, men vill nog först se hur och när den aktuella regeländringen ska tillämpas i Sverige innan jag kan tro på det.
 
Trots vad EU kommer fram till i direktiv ska väl dessa införas i respektive lands trafiklagstiftning. Det har väl hänt att Sverige inte alltid följt direktiven och infört alla regler. Jag tänker på ett exempel där där direktivet gällde en regel om att alltid lämna ett avstånd om 1,5 meter till cyklister när dessa passeras. Detta har inte införts i Svenska trafikregler. Det är så jag minns det i alla fall och har ingen källa på det just nu.

Och som jag har uppfattat tongångarna inom Tranportstyrelsen och Regeringen så ska det inte vara aktuellt med att denna aktuella ändring ska gälla några andra fordon än dem med fossilfri drivning (eller hur det nu formuleras).

Jag hoppas att jag har fel, men vill nog först se hur och när den aktuella regeländringen ska tillämpas i Sverige innan jag kan tro på det.
Riksdagen ställer sig bakom denna motion.

 
Riksdagen ställer sig bakom denna motion.
Japp, det är just det jag menar med tongångarna om att de ändrade körkortsreglerna ska gälla just "miljövänliga, särskilt eldrivna". Om de ändrade körkortsreglerna även skulle gälla fordon med fossildrivmedel, skulle ju "uppmuntran för användningen av mer hållbara transportalternativ" inte bli lika stark.

Citat ur motionen:
"...Nya miljövänliga fordon, särskilt eldrivna, har ofta en högre tjänstevikt än förbränningsmotorer, på grund av tyngre batterier. För att uppmuntra användningen av mer hållbara transportalternativ bör körkortsreglerna anpassas därefter..."

Jag skulle gärna önska att ändringen även skulle gälla vanliga dieseldrivna husbilar, så som min, men har som sagt svårt att tro det.
 
Japp, det är just det jag menar med tongångarna om att de ändrade körkortsreglerna ska gälla just "miljövänliga, särskilt eldrivna". Om de ändrade körkortsreglerna även skulle gälla fordon med fossildrivmedel, skulle ju "uppmuntran för användningen av mer hållbara transportalternativ" inte bli lika stark.

Citat ur motionen:
"...Nya miljövänliga fordon, särskilt eldrivna, har ofta en högre tjänstevikt än förbränningsmotorer, på grund av tyngre batterier. För att uppmuntra användningen av mer hållbara transportalternativ bör körkortsreglerna anpassas därefter..."

Jag skulle gärna önska att ändringen även skulle gälla vanliga dieseldrivna husbilar, så som min, men har som sagt svårt att tro det.
Avsikten är att höja totalvikten för alla fordon
 
Her skriver producentforeningen for campingbranchen iTyskland at Europaparlamentet har vedtaget at B kørekort skal gælde for ambulancer og autocampere op til 4.245 kg uanset drivmiddel. Andre køretøjer skal have et alternativt drivmiddel for at kunne køres med et B-kort.


Nu mangler så at man efter valget til Europaparlamentet i juni 2024 skal skabe fælles forståelse mellem Europakommisionen, Europaparlamentet og Europarådet at det så er det man vedtaget i fællesskab

Herefter skal de enkelte lande mellem 2025 og 2028 indføre reglerne nationalt.

Jeg har svært ved at tro at den organisation laver pressemeddelelse om dette, hvis det ikke passer. Man burde kunne finde dette på Europaparlamentets hjemmeside, men den er indrettet på en måde som overstiger mine kundskaber.
 
CaravanClub skriver:

Höjning av tillåten vikt med B-körkort närmare​

EU-parlamentet har röstat ja för att höja den tillåtna totalvikten med B-körkort för husbilar till 4 250 kilo. Förslaget går nu till en slutlig förhandling mellan de tre institutionerna Ministerrådet, EU-parlamentet och EU-kommissionen.

Publicerad2024-03-22

Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund (HRF) har tillsammans med systerorganisationer i Europa och det Europeiska branschförbund European Caravan Federation (ECF) i flera år drivit frågan om en höjd totalvikt för B-körkort för husbilar.

Bakgrunden är den tekniska utvecklingen av husbilar och nya säkerhetssystem. Husbilarna har blivit tyngre och HRF anser att det är naturligt att tillåten totalvikt med B-körkort höjs så att alla kan ta del av den tekniska utvecklingen.

– Vi är glada att även EU-parlamentet valt att lyssna på våra synpunkter, säger Jörgen Nyström, Kanslichef på HRF i ett pressmeddelande.

Inget pekar mot ett nej
Förslaget går nu till en förhandling mellan Ministerrådet, EU-parlamentet och EU-kommissionen. Förhandlingarna inleds efter valet till Europaparlamentet som äger rum i början av juni i år. Kan parterna enas om de föreslagna ändringarna kan det nya Körkortsdirektivet antas under 2025. Medlemsländerna har sedan fram till 2028 på sig att implementera beslutet i nationell lagstiftning.

– Både Ministerrådet och EU-parlamentet har sagt ja till att höja den tillåtna totalvikten med B-körkort för Husbilar till 4 250 Kg. Varken Ministerrådet eller EU-parlamentet har föreslagit några stora ändringar av EU-kommissionens förslag till nytt Körkortsdirektiv varför det är troligt att de kan enas om ändringsförslagen, säger Jörgen Nyström.

I dag får en person med B-körkort, taget efter 1 juli 1996, köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kilo.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen