• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ett samtal med ChatGPT om husbilens framtid

IMG_5871.jpeg
Du har säkert hört talas om det senaste inom AI, verktyget ChatGPT. När jag fått det presenterat har jag varit mycket tveksam, i min värld har det verkat mera som Science fiction än något som är brukbart idag.

Men självklart skall det provas och ställde idag därför några frågor om våra husbilar och deras framtid.

Följande samtal utspelades mellan mig och OpenAI:s ChatGPT-verktyg:

IMG_5872.png
Tommy
Med tanke på miljön, kommer vi att åka med husbilar om 10 år?

ChatGPT:
Det är svårt att förutsäga exakt vad som kommer hända om 10 år, men med den ökande medvetenheten om miljöfrågor är det troligt att vi kommer att se en ökad inriktning på mer miljövänliga alternativ inom fordonsindustrin, inklusive husbilar. Elektrifiering och utveckling av bränsleeffektiva teknologier kan påverka hur husbilar används och utvecklas framöver.

Tommy:
Hur kommer framtidens husbilarna att se ut och hur är de utrustade?

ChatGPT:
I framtiden kan husbilar sannolikt vara mer inriktade på hållbarhet och energieffektivitet. De kan vara elektrifierade eller använda alternativa bränslen för att minska utsläppen. Utrustningen kan inkludera solpaneler för att generera egen energi, avancerade batterisystem för långvarig strömförsörjning och smarta teknologier för att övervaka och styra energiförbrukningen.

Interiört kan husbilarna vara mer ergonomiska och flexibla i designen, med modulära möbler och utrymmen som kan anpassas efter olika behov. Hållbara materialval och energieffektiva apparater kan vara normen för att minska påverkan på miljön. Dessutom kan anslutning till digitala nätverk för navigering, kommunikation och underhåll vara en integrerad del av husbilarnas utrustning.

Tommy:
Kommer vanliga människor ha råd med mobila fritidsintressen i framtiden?

ChatGPT
Det är svårt att säga med säkerhet, men priset på mobila fritidsfordon kan påverkas av faktorer som teknologiska framsteg, produktionsmetoder och efterfrågan. Om det sker teknologiska innovationer och effektiviseringar inom fordonsindustrin kan det potentiellt leda till prisminskningar över tid. Dessutom kan ökad medvetenhet om miljövänliga alternativ påverka prissättningen.

Det är också möjligt att olika segment av mobila fritidsintressen kan utvecklas, med en variation i prisnivåer och funktioner som passar olika ekonomiska förutsättningar. Sammantaget kommer tillgängligheten och prissättningen förmodligen att påverkas av en kombination av teknologiska framsteg, marknadstrender och konsumenters preferenser.

Tommy
På grund av det ökade antalet husbilar utefter vägarna börjar det bli trångt, inte bara i Sverige utan i hela Europa, konflikter med lokalsamhället uppstår och ökar. Hur löser vi det i framtiden?

ChatGPT:
För att hantera de ökade konflikterna och trängseln på grund av ökningen av husbilar längs vägarna i Europa och andra platser kan flera åtgärder övervägas:

1. **Bättre planering och infrastruktur:** Investeringar i utvecklingen av fler och bättre campingplatser och rastplatser med nödvändiga faciliteter kan hjälpa till att koncentrera fordonen till specifika områden och minska trängseln på andra platser.

2. **Reglering och begränsningar:** Införande av regleringar för var husbilar kan parkeras och övernattningsplatser kan hjälpa till att undvika översvämning av vissa områden. Tidsbegränsningar och krav på förhandsbokningar kan också vara ett sätt att hantera trängseln.

3. **Avgifter och beskattning:** Ett system med avgifter eller beskattning specifikt för husbilar som använder vissa områden eller faciliteter kan bidra till att finansiera infrastruktur och hantera antalet fordon.

4. **Teknologiska lösningar:** Användning av smarta teknologier som realtidsbokningar och navigationsappar kan hjälpa husbilsägare att hitta lämpliga platser att parkera och övernatta, vilket kan minska trängseln.

5. **Förbättrad kommunikation och utbildning:** Att utbilda husbilsägare om ansvarsfullt beteende, inklusive hantering av sopor och respekt för lokala regler och kulturella normer, kan minska konflikterna med lokalsamhället.

6. **Dialog med lokalsamhället:** Inrätta en öppen dialog mellan husbilsägare och lokala myndigheter för att förstå och lösa eventuella problem. Lokalsamhällets insikter kan bidra till att hitta hållbara lösningar.

Sammanfattningsvis kräver hanteringen av ökade husbilar på vägarna en balans mellan att möjliggöra människors frihet att resa samtidigt som man respekterar miljön och de lokala samhällenas behov och intressen. Det kan kräva en kombination av regleringar, infrastrukturutveckling och medvetenhetshöjande åtgärder.

IMG_5872.png

Där avslutar jag dagens samtal.

Imponerad, så kan jag kort sammanfatta min reaktion, efter mitt första möte med OpenAI:s ChatGPT-verktyget. När jag formulerat och skrivit ner min fråga så kommer svaret välformulerat och relevant inom 1 sekund!

Om man lusläser svaren kan man konstatera att det är förväntade svar, vilket gör det ännu mera imponerande. Hur skall man i framtiden kunna lita på texterna när innehållet, svaren i högsta grad ser ut att vara både rimliga och initierade? Ja, det får någon annan lista ut….

Tommy

Senast ändrad:
Detta fanns redan på 80-talet ett program samtal med Racter det var mycket enkelt men det var folk som nästan trodde det var riktigt, det var på engelska.
Det måste vara en enorm databas men det är ju människors skrifter som ligger till grund det smarta är ju att plocka ihop det. Egentligen är det ju inget nytänkande bara en sammanfattning av redan befintlig information.
Skulle man ge AI en snedvriden information skulle man säkert få en helt annan reaktion, skulle säkert gå att mata med rysk propaganda och få den att hylla kriget och ryssland. Som man brukar säja skit in är skit ut.

Den som inte kan skilja på "teknik" och "teknologi" kan knappast kallas för "intelligent".

För övrigt finns det inte något som är så svårt att sia om, som framtiden...

Inte heller Google Translate är speciellt bra (även om den blivit mindre dålig). Hittade för ett par år sedan följande i en broschyr för ett tyskt husbilsfabrikat:

Fäste för tre hjul.

Någon som har en aning om vad som avsågs?

Pålle

Senast ändrad:
Den är bra på att plocka ihop lättlästa och till synes rimliga texter utifrån de data den har tillgång till/väljer ut. Faktakollen är det sämre med men blir väl bättre efter hand. Jag har fått svar som påstod att Tove Janson (förf. till Mumintrollen mm) var en välkänd person från Skåne och att Gustav VI Adolf var far till vår nuvarande kung! Hm.
Ett fascinerande verktyg är det men en otäck sak är att källhänvisningar saknas till det den påstår (eller har jag bara missat dem?)

Den som inte kan skilja på "teknik" och "teknologi" kan knappast kallas för "intelligent".

Pålle
Nåja, på en sekund hade jag det här svaret levererat.

Tommy:
- Vad är skillnaden på teknik och teknologi?

ChatGP:
- Teknik refererar vanligtvis till kunskapen och processerna som används för att utveckla och använda verktyg, maskiner och andra enheter för att lösa praktiska problem. Teknologi å andra sidan syftar på de faktiska produkterna eller systemen som skapas med hjälp av teknik. Med andra ord, teknik är den bakomliggande kunskapen och metoden, medan teknologi är resultatet av att tillämpa den kunskapen för att skapa användbara produkter eller lösningar.

Tommy

Det där med Ai är inte helt enkelt att förstå. Det har ju varit högaktuellt hela våren. Jag har inte förstått hur Ai kan ta över mänskligheten. Jag har jobbat en del i serverhallar dom senaste 25 åren. Då har jag tänkt att jag har en yxa med mig som jag drar in i alla hårddiskar eller så slår jag ifrån elcentralerna, eller huvudbrutaren till hela hallen. Så fel jag hade, det funkar inte så. Nu vet jag bättre efter att lyssnat på Max Tegmark https://sverigesradio.se/avsnitt/max-tegmark-sommarpratare-2023 Riktigt läskigt nu när jag fattar, han är riktigt duktig på att förklara. Den som är orolig i sinnet skall inte lyssna, då är det bättre att inte veta.

Jag kollade på ett program som handlar om AI, ljusa och mörka sidor.

Ett exempel handlade om hur AI kan hjälpa till att fram nya mediciner. AI tog fram en enorm mängd nya molekyler för att ta fram nya mediciner. Hittills har forskarna bara kunnat ta fram och testa en molekyl i taget medans AI räknade ut den stora mängden med en knapptryckning. Forskaren som höll på med det hela var alldeles lyrisk.

Mitt allt blev han inbjuden till en annan forskare som ville visa en mörkare sida om vad AI kan göra. Det handlade också om ta fram nya molekyler men giftiga sådana. AI fick ett uppdrag att ta fram en så giftig molekyl som möjligt. Det räckte med en knapptryckning för att köra igång. Forskarna åkte hem och kom tillbaka dagen efter. Då hade AI tagit fram 40 000 nya extremt giftiga molekyler på pappret som är giftigare än allt annat som finns idag.

Sant eller inte. Det var det som sades i programmet.

Jaja, AI & X & Musk mm.
Nationella och språkliga nyanser kanske kommer, så småningom?
Funderade kring nedanstående påhitt, klarar AI den nivån?

Kamratgänget på campingen ville gärna ha sina fredagsöl väldigt kalla.
Krögaren, som var kundorienterad, upplät, tillfälligt, glassfrysen till fredagsölarna.
Mycket uppskattat av Kamratgänget :)

Sen ville någon Kamrat ta det ett steg ytterligare och ville t.o.m.
ha alla ölglasen FÖRKYLDA.

Konstigt nog blev sammankomsten inställd nästa fredag,
då var alla i kamratgänget frånvarande...
De hade blivit FÖRKYLDA...

Nåja, på en sekund hade jag det här svaret levererat.

Tommy:
- Vad är skillnaden på teknik och teknologi?

ChatGP:
- Teknik refererar vanligtvis till kunskapen och processerna som används för att utveckla och använda verktyg, maskiner och andra enheter för att lösa praktiska problem. Teknologi å andra sidan syftar på de faktiska produkterna eller systemen som skapas med hjälp av teknik. Med andra ord, teknik är den bakomliggande kunskapen och metoden, medan teknologi är resultatet av att tillämpa den kunskapen för att skapa användbara produkter eller lösningar.

Tommy
Och jag som alltid fått lära mig att det är tvärtom:

"Teknik" är det vi använder, "teknologi" är läran om teknik: https://sv.wikipedia.org/wiki/Teknologi

Pålle

PS
Ingen om har en lösning på "fäste för tre hjul"?
DS

Om man låter Google översätta till tyska (det var ju ett tyskt husbilsfabrikat), och då har det i den ursprungliga texten förmodligen stått något i stil med:

Halterung für drei Räder

Lite vardagligt språk, men någorlunda begripligt....

Pålle

Testade lite en AI på nätet man kunde skriva något och sen kunde den vara övertalande eller rolig o.s.v.
Blev ganska mycket olika och en del var inte fakta alls, ser ut som man skummar en databas förmodligen något man jagat upp på nätet. Sen har man en algoritm som sätter samman text utifrån det man får ihop. Svenska är nog en modul man fixar med efteråt.
Som ett stycke program vara är jag imponerad men att använda det i skarpt läge förutom där man vill djävlas från myndigheter och försäkringsbolag skulle jag inte göra.
Mycket text lite fakta ihopplockat från en stor textmassa nej jag är inte imponerad.
Jag kan dock tänka mej att politiker skulle kunna kunna ha nytta av det de låter lite som ai med många ord mycket text inga eller få fakta löften som tas tillbaka i nästa mening.
Kanske vår nästa Statsminister heter AI?

Chefen argumenterar till sin nyanställde varför företaget ska gå över till AI:
– Du jobbar långsamt, du fattar långsamt och du kommunicerar långsamt. Är det något du gör snabbt?
– Jag blir snabbt förbannad på rövhål till chefer!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen