• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ett problem som är löst, men

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
I måndags stötte jag på ett problem, efter att jag löst det inte kan släppa ur min lilla hjärna.

Till problemet: Har köpt 2 nya Lg 65 tum tven till jobbet samt chromecast gen 4.

Monterar upp dessa och och chromecasten.

När jag ska installera chromecasten så fungera allt bra mellan telefone Iphone och chrome casten de hittar varandra, men när jag ska välja nät så blir det galet.
Väljer jobbets wifi som även mobilen ligger på, den försöker connecta men det går inte, den bara säger inget nät.
Försöker på bägge tvena utan framgång.
Är irriterade då man gjort detta så många gånger i Husbilen, hemma och på jobbets andra avdelningar.
Läser om gen 4 chromecasten och problem, hittar inget som hjälper tills jag hittar en tråd på reedit där nån hade samma problem och lyckats lösa det så här:

Istället för att ansluta till jobbets wifi så väljer man mobilens 4g anslutning, (delar nätet från mobilen) då lyckades jag göra hela installationen och efter det plockade jag bort delningen på mobilen och allt fungerar.

Hur kan de bli så här?? Varför har det aldrig hänt förut? Många frågar men hittar inga svar.

Ska tillägga att tven weboS smart tv alltså funkade klockrent så nått fel på nätet var det inte. Testade bredbandskollen på mobilen 250mbit ner 150 mit upp.

Nån som har en vettig förklaring, vill bara veta vad som strulade!

Under installasjon ble WebOS oppgradert? Hvilken WiFi kategori har nettet på jobb? Tipper jobnettet kobler med mimo og webos får trøbbel med tilbudet om flere subkanaler.

Uppgraderades WebOS under installationen? Vilken WiFi-kategori har nätverket på jobbet? Tipper jobnetnet kopplar upp sig med mimo och webos har problem med utbudet av flera underkanaler.
Webos uppdaterade jag innan installation av CC, vi kör Unifi ap Ac pro i hela byggnaden 9 st, både 2,4 och 5 ghz.

Ett troligt scenario här är att ni bara tillåter godkända enheter på det trådlösa nätet att ansluta, och att nya/okända inte tillåts ansluta - då behöver du kolla med dom som satt upp nätet och troligtvis ta fram MAC-adresserna på TV och Chromecast så att dom kan lägga in enheterna i listan över godkända enheter. Annars kan det bero på att det trådlösa nätet är av typen isolerat. Är det trådlösa nätverket internt eller avsett för gäster? Många företag har trådlösa nät för gäster där man inte vill att anslutna enheter kan se varandra, utan de sätts upp som isolerade nät - vilket skulle kunna förklara att enheterna inte ser varandra.

Er UAP AC PRO konfigurert som roaming SSID eller individual SSID? Kan bli litt i overkant for det primitive WebOS med roaming. Ferdig oppsatt fungerer det oftest. Ellers er Piloterna sin forklaring og veldig korrekt. Tenkte ikke over den varianten, men absolutt viktig.

Ett troligt scenario här är att ni bara tillåter godkända enheter på det trådlösa nätet att ansluta, och att nya/okända inte tillåts ansluta - då behöver du kolla med dom som satt upp nätet och troligtvis ta fram MAC-adresserna på TV och Chromecast så att dom kan lägga in enheterna i listan över godkända enheter. Annars kan det bero på att det trådlösa nätet är av typen isolerat. Är det trådlösa nätverket internt eller avsett för gäster? Många företag har trådlösa nät för gäster där man inte vill att anslutna enheter kan se varandra, utan de sätts upp som isolerade nät - vilket skulle kunna förklara att enheterna inte ser varandra.
Har du password så kommer du in, inget som hindrar då det är våra egna lokaler och vi ger ut pass till de som ska ha den. Sen händer det att jag blockar barn som har kommit åt pass från nån slarvig vuxen, då blockar jag mac adressen. Det kostiga är ju att dessa problem har vi inte haft innan med CC då vi har dem i andra delar av huset. Sen är det sömnlöset mellan alla lokaler med samma ssid.

OK, dere har roaming SSID - om TV ser 2 access points med samme SSID så kan det bli litt problemer første oppkobling. Når denne er gjennomført tåler den det uten flere problemer. Ser det samme med enkelte andre enheter også, spesiellt om de startes første gang et sted med nesten like bra forbindelse til to baser på samme SSID. (Leker litt med diverse små selvprogrammerte enheter uten egentlig OS).

Gällande just LG tv & deras WebOS så har de åtminstone tidigare haft problem med 5Ghz Wifi. I alla fall om man valt/hamnat på kanal-nr över 50.
5Ghz har ju rätt många kanaler över 50. En del säger de kunde i princip bara använda kanal 36 på 5Ghz. Inställning görs i nätverksinställningarna på TVn...
Jag har själv en LG tv, men använder inte Wifi utan vill ha "snöret" då Wifi i vårt hus kräver en förstärkare för att ens "byta rum".
Nu är ju min TV från 2018 & WebOS finns för den bara upp till WebOS 3.x.
På nyare TV från & med 2021 LG gäller annan numrering med årtalet som nummer. För 2022 års version "webOS TV 22" finns ändock ett SDK-nummer i bakgrunden som är nr 7. Så en nyare TV borde kanske ha detta fixat?
MEN de är lite slöa på LG med uppdateringar spec på äldre enheter så på min TV kom senaste uppdateringen 20220914. Den före det kom något år före det.... Så nu vet ni lite iaf om LG tv som i mina ögon trots allt är bättre än de övriga....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen