• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Espresso på resande fot, en äkta sådan?

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
Ska det vara kaffe så ska det vara espresso och inget annat. Jag började forska i det redan för flera år sen då allt började med en ”cykelpump” liknande modell för både lös och kapsel espresso. Näää, det var inte min grej att ”pumpa” fram ”mini” espresso koppar så jag plågades med tryckpresso och Belotti moka maskiner tills i år…

Äntligen har poletten trillat ner med nanopresso från Wacaco! Jag går inte in i detaljer, finns redan på Google, men det var värt att skaffa alla tillbehören (dubbel espresso för lös kaffe och kapsel ”pods” kaffe). Det enda som fattas är ”rätt” arabica blandning och lyckan ör gjord. Är tacksam för alla förslag om bra kaffe (OBS! gäller ej Kopi Luwak)…

1FF73F44-E4EC-400E-8A6B-F9F3D68FDD6D.jpeg
 
Ska det vara kaffe så ska det vara espresso och inget annat. Jag började forska i det redan för flera år sen då allt började med en ”cykelpump” liknande modell för både lös och kapsel espresso. Näää, det var inte min grej att ”pumpa” fram ”mini” espresso koppar så jag plågades med tryckpresso och Belotti moka maskiner tills i år…

Äntligen har poletten trillat ner med nanopresso från Wacaco! Jag går inte in i detaljer, finns redan på Google, men det var värt att skaffa alla tillbehören (dubbel espresso för lös kaffe och kapsel ”pods” kaffe). Det enda som fattas är ”rätt” arabica blandning och lyckan ör gjord. Är tacksam för alla förslag om bra kaffe (OBS! gäller ej Kopi Luwak)…

Visa bilaga 18290
Ciao!

Detta märke från I närheten av Catania på Sicilien är min favorit, har inte provat det på kapsel.

Eller denna 100% Arabica

Mvh
Anders
 
Här kommer en av mina nya kaffe-favoriter på Tuben, James Hoffmann.

Han tar kaffe seriöst, om jag formulerar det hela måttfullt och diplomatiskt.
Man måste inte se alla filmerna samma kväll.

Till hans egen kanal:
https://www.youtube. com/channel/UCMb0O2CdPBNi-QqPk5T3gsQ
Tag bort mellanslaget så funkar länken, mitt miljötänk...

Till testen av Nanopresso:
Anhängare och redan användare avrådes bestämt från att titta!
https://www.youtube. com/watch?v=L4t7UDCz9Sk

Hälsar Raasken,
innehavare av 4 olika storlekar på Bialetti mokabryggare
de är en pina att rengöra i HB.
Och en Bryggtratt med bottenventil Cleaverdripper,
den är en glädje att rengöra i HB.
Använder nämligen vanlig filterpåse.
 
Här kommer en av mina nya kaffe-favoriter på Tuben, James Hoffmann.

Han tar kaffe seriöst, om jag formulerar det hela måttfullt och diplomatiskt.
Man måste inte se alla filmerna samma kväll.

Till hans egen kanal:
https://www.youtube. com/channel/UCMb0O2CdPBNi-QqPk5T3gsQ
Tag bort mellanslaget så funkar länken, mitt miljötänk...

Till testen av Nanopresso:
Anhängare och redan användare avrådes bestämt från att titta!
https://www.youtube. com/watch?v=L4t7UDCz9Sk

Hälsar Raasken,
innehavare av 4 olika storlekar på Bialetti mokabryggare
de är en pina att rengöra i HB.
Och en Bryggtratt med bottenventil Cleaverdripper,
den är en glädje att rengöra i HB.
Använder nämligen vanlig filterpåse.
Förstår inte folk som tycker det är jobbigt att rengöra italiensk mokabryggare, det är bara att vänta tills den svalnat och slå filterkoppen mot soptunne-kanten sen ta lite papper o ta bort de få korn som inte lossnat sen skölja alla delar lite grann, inga problem alls.
Mvh
Anders
 
Har förstått att en stor del av mänskligheten tycker om kaffe eller rättare sagt koffeinet.
Hade en arbetskamrat för många år sedan han hade en burk koffein tabletter som han tog regelbundet så det handlade inte om smaken. En annan använde istället kaffeautomaten vilken gav ifrån sej en besk fullständigt odrickbar sörja. Alla var väldigt förvånade att han var så ofta till automaten eftersom han var lite chef och hade egen hytt hade det ju blivit enklare med egen bryggare eller åtminstonde termos.
Jo jag hörde att han dog i magcancer.
Själv har jag aldrig fattat det där med kaffe har mest blivit en vana att börja dagen med en mugg kaffe Nescafe Lyx. Äkta kaffe utan en massa arbete och disk. Att många ratar det beror på att det inte hinner lösa upp sej, använder man en termos så att det får stå en stund blir det riktigt bra.
Men såklart är man finsmakare så saknar man nog papperssmaken från filtret.
 
Drack hellre te än dåligt kaffe på jobbet, men så köpte jag en elektrisk mokabryggare, för 2 koppar, har t.o.m fått en Tawainesisk kollega som bara drack te att köpa en likadan elektrisk mokabryggare och gillar nu kaffe jättemycket!
Den är bara på 250W så det tar en stund, men den som väntar på något gott!
Mvh
Anders
20220314_104933.jpg
 
Läste ganska nyligen i GP (Göteborgs Posten) om en studie som skingrade myten om ”skadligt” kaffedrickande. För att korta historien, det sades att kaffet INTE var skadligt, tvärt om även om man drack en hel del. Bra va?

Det där om nikotin beroendet däremot, det tycker jag är en ren myt som nyttjas av alla möjliga som vill tjäna pengar på våra svagheter! OK, jag förklarar gärna mina egna ”kliniska” erfarenheter. Slutade röka redan för 32 år sen efter att länge ha förpestat livet för hela min omgivning med Franska ”svarttobak” filterlösa Gauloise cigaretter. Massor med nikotin, tjära och annat konstigt. Trodde jag skulle dö av nokotinbrist så jag började snusa General så klart. Den mest drabbade blev dock Marianne som fick tvätta mina örngott då och då, speciellt efter fredag/lördag nätter…

Och så tog snuset plötsligt slut mitt i Norska fjällen där närmaste butik låg flera mil från oss. Tja, det gick inte att klättra på väggar i en liten husbil så jag tittade i kryddhyllan och yes, där fanns chili flakes som kom till undsättning. Det sved till lite under läppen, men jag överlevde till närmaste Rema 1000. Väl i butiken såg jag ingefära rot som lät lockande att testa. Det snustorra snuset på hyllan kostade över 100 NOK med ofördelaktig valutakurs så jag köpte ingefäran och så småningom gjorde små stavar som jag la under läppen. Ingefära-”snusandet” varade i över 3 år! Tandläkaren tyckte det var OK då ingeföran var bakteriedödande och tänderna såg fina ut. Och vem kan nu påstå att det finns nikotin i ingefäran?

Nu är även ingefära ett minne blått och jag hade ett samtal med en annan tandläkare nyligen där vi enades om att allt handlade om vanan (en ful ovana helt enkelt) att stoppa nå’t i munnen. Jag dog inte av nikotinbrist, saknade den inte ens och jag tror inte att jag behöver kofein heller, den bara finns där. Det går alldeles utmärkt att leva utan kaffe, men vanan och själva ritualen kring beredningen lockar mer än längtan att känna sig ”pigg” som den där get som åt på kaffebusken för evigheter sen…

Så här ser min morgon-kaffe-ritual med att fylla på färskt malet kaffe i dubbla portions behållare, fylla på 92˚C vatten och trycka fram en gudomligt doftande kräma i en espresso glaskopp med dubbla väggar:

799F13A1-ED6B-405E-A382-20FB8356B5E5.jpeg
 
Senast ändrad:
Kan möjligen då undra vilket frukost-utrymme den bättre halvan får,
Marianne?
Näe, jag är inte feminist utan demokrat,
dvs prioriterar alla spektakulära, sär-intressen lika högt... ;-)
I min "Cleaver-dripper" fås 2, hyfsat stora koppar kaffe.
Och eftersom jag också gillar varmt,
så dricker jag direkt ur den mottagande 0,5 lit termos-muggen.
Ajaj, bränns!
 
Läste ganska nyligen i GP (Göteborgs Posten) om en studie som skingrade myten om ”skadligt” kaffedrickande. För att korta historien, det sades att kaffet INTE var skadligt, tvärt om även om man drack en hel del. Bra va?

Det där om nikotin beroendet däremot, det tycker jag är en ren myt som nyttjas av alla möjliga som vill tjäna pengar på våra svagheter! OK, jag förklarar gärna mina egna ”kliniska” erfarenheter. Slutade röka redan för 32 år sen efter att länge ha förpestat livet för hela min omgivning med Franska ”svarttobak” filterlösa Gauloise cigaretter. Massor med nikotin, tjära och annat konstigt. Trodde jag skulle dö av nokotinbrist så jag började snusa General så klart. Den mest drabbade blev dock Marianne som fick tvätta mina örngott då och då, speciellt efter fredag/lördag nätter…

Och så tog snuset plötsligt slut mitt i Norska fjällen där närmaste butik låg flera mil från oss. Tja, det gick inte att klättra på väggar i en liten husbil så jag tittade i kryddhyllan och yes, där fanns chili flakes som kom till undsättning. Det sved till lite under läppen, men jag överlevde till närmaste Rema 1000. Väl i butiken såg jag ingefära rot som lät lockande att testa. Det snustorra snuset på hyllan kostade över 100 NOK med ofördelaktig valutakurs så jag köpte ingefäran och så småningom gjorde små stavar som jag la under läppen. Ingefära-”snusandet” varade i över 3 år! Tandläkaren tyckte det var OK då ingeföran var bakteriedödande och tänderna såg fina ut. Och vem kan nu påstå att det finns nikotin i ingefäran?

Nu är även ingefära ett minne blått och jag hade ett samtal med en annan tandläkare nyligen där vi enades om att allt handlade om vanan (en ful ovana helt enkelt) att stoppa nå’t i munnen. Jag dog inte av nikotinbrist, saknade den inte ens och jag tror inte att jag behöver kofein heller, den bara finns där. Det går alldeles utmärkt att leva utan kaffe, men vanan och själva ritualen kring beredningen lockar mer än längtan att känna sig ”pigg” som den där get som åt på kaffebusken för evigheter sen…

Så här ser min morgon-kaffe-ritual med att fylla på färskt malet kaffe i dubbla portions behållare, fylla på 92˚C vatten och trycka fram en gudomligt doftande kräma i en espresso glaskopp med dubbla väggar:

Visa bilaga 18315

Vad har du för tilltugg till kaffet eftersom det behövs Global-knivar till det ;)
 
Vad har du för tilltugg till kaffet eftersom det behövs Global-knivar till det ;)
Fransk Saucicon sec, en vitmögel beklädd lufttorkad korv med några svartpepparkorn, torr som bara den… Några lövtunna skivor i dagsfärsk baguette med en dubbel espresso, fin start på dagen. Global kan verkligen åstadkomma tunna skivor, det är svårt annars. Den andra är tandad och bara för bröd. Båda 2 är den korta varianten som passar mindre husbilar.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen