• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

En tullbox för 5 europeiska länder

Intressant och av många en efterlängtad produkt. Undrar om den bara är aktuell för tyskregistrerade bilar?

Lät Googles översätta artikeln, som Arkilles hittade:

Tommy

Den första tullboxen för stora husbilar med 5 länder från maut1.de

Avgiften är olika i alla länder. Det är därför varje land har sin egen vägtulllåda. Inte längre! maut1.de är den första leverantören som erbjuder en tullbox för 5 länder för privata användare för husbilar över 3 meter höga och över 3,5 ton i vikt. Avgiftslådan kan användas för att betala vägavgiften i Österrike, Italien, Frankrike, Spanien och Portugal. Dessutom kan tullboxen även användas i den belgiska Liefkenshoek-tunneln, samt på färjorna i Messinasundet och på utvalda parkeringsplatser.

En tullbox är en liten elektronisk anordning som fästs på vindrutan med hjälp av ett fäste. Med tullboxen kan du köra till betalstationen på ett reserverat körfält och bommen öppnas automatiskt. Avgiften faktureras därefter en gång i månaden av maut1.de med den lagrade betalningsmetoden.

Så här ser en tulllåda ut:

43A82C95-180C-481A-9723-D2FE6AE3885A.jpeg


Fördelarna med en tullbox är uppenbara:

Ingen mer väntan vid betalstationer
Inget krångligt att betala på betalstationen
Bättre trafikflöde vid betalstationerna undviker trafikstockningar och sparar CO2
Till skillnad från tullboxar för lastbilar behöver den nya betalboxen från maut1.de inte kopplas till strömförsörjningen i husbilen utan fungerar med ett batteri som håller mellan 5 och 7 år.

Här fästs tullboxen på vindrutan i husbilen:
44A9EB84-F750-4ED8-9411-5E46F62B4D56.jpeg


Vägtulllådan kan beställas direkt på hemsidan www.maut1.de.

Hittills har maut1.de erbjudit en tullbox för bilar och fordon upp till 3 meter höga, som kan användas i Italien, Frankrike, Spanien och Portugal. maut1.de är leverantören av betalboxar för privatkunder i tysktalande länder.

maut1.de är ett ungt företag från Rosenheim i Oberbayern, som grundades 2020. De två grundarna, Julian Schmelzer och Simon Baumgartner, hade tidigare arbetat i tullbranschen i många år. De insåg att även om det finns avgiftslådor för lastbilar som kan användas i flera länder, så finns det få för privatkunder och inga för stora husbilar. Det var därför du bestämde dig för att ändra på det och starta ditt eget företag. Tack vare den starka produkten och ett pålitligt system har maut1 redan kunnat vinna några stora samarbetspartners som ADAC.
 
Selve boksene er standardiserte, det som Easy-Go og maut1.de gjør er å skaffe avtale om fakturering for diverse avgiftsbelagte områder og registrerer sine bokser i disse systemer. Teoretisk så kan en boks være koblet til alle slike systemer i hele verden, men i praksis er det problematisk å få til avtaler på kryss og tvers - fakturerings bolagene skal ha sin del av pengene for å kunne drifte dette. Den opprinnelige planen var at de enkelte opperatører skulle samarbeide med roaming på samme måte som for mobiltelefon. Dette fungerte for Autopass i Norge og Brobizz i Danmark en tid var og Portugal med på denne løsningen. Østerrike krevde mye mer informasjon om bilene og dette kunne ikke uten videre legges inn i de eksisterende dataløsninger - EasyGo+ ble dannet for å løse dette.

Hovedprinsippet bak dagens løsning ble utvikler av Q-Free i Trondheim, den gangen på en annen radiofrekvens enn dagens bosker. Når frekvensen og protokollen ble definert av ITU så endret Q-Free til dette. Den gamle frekvensen ble kun brukt i Trondheim, Oslo og på broen over Tejo i Lisboa.
 
Senast ändrad:
Över 3.5t räcker tydligen inte ,bilen måste också vara högre än tre meter .
Kosnad 99€ /år ca 1000 kr , vad jag har förstått
Opps såg nu att det fanns en gammal tråd om det här från januari

 
Senast ändrad:
Det finnes teknisk sett mulighet for å laste all nødvendig informasjon inn i enkelte boxer, brukes for lastebiler i endel land. Problemet er at enkelte land har valgt å legge informasjonen inn på sentral data for den enkelte kund/bil. Selve dataoverføringen mellom box og passeringssted er en spesial løsning på en 5,9GHz kanal (i ytterkant av WiFi 5G området) det sendes en triggerpakke fra basen til box og boxen sender sin informasjon til basen som så videresender det til sentral datamaskin for behandling. Enkleste variant er kun serienummer på box, dette klarer en box med innebygget batteri med levetid 5 til 7 år. Lastebil varianten må kobles til bilens elnett da disse sender mye større pakker med data. ADAC boxen ser for meg ut som en lastebil box.
 
Underbar grej! I vårt fall för under 3.5t o transpondern placerad centrerat en bit från framrutans underkant. Nu kan man stretcha på annat sätt än genom en husbilsruta vid diverse betalstationer. REKOMMENDERAS!!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen