• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

En favorit bland oss husbilsåkare

IMG_5870.jpeg
Sveriges i särklass populäraste besöksmål hittar vi utefter Länsväg 154, Gekås i Ullared, med över 5 miljoner besökare per år. På en hedrande 2 plats kommer den mera centralt liggande attraktionen, men klart distanserad med ”bara” 3 miljoner besökare, Liseberg i Göteborg.

Tror inte att det är allt för djärvt om jag påstår att Ullared även för oss svenska husbilsåkare, toppar vår egen lista över attraktiva besöksmål. Vill du se många husbilar på en och samma plats samtidigt, åk till Ullared.

IMG_5936.jpeg

Ja, jag är imponerad över vad man åstadkommit där ute i på Halländska landsbygden, inte minst för oss som kommer med husbilar.

Tommy

En riktigt strålande rekordsommar för Gekås Ullared​

Semester på hemmaplan och strålande shoppingväder gav rekordresultat för Gekås Ullared. Under juli månad shoppade Ullaredsbesökarna för nästan 800 miljoner i varuhuset och dess fyra restauranger.

Den största försäljningsmånaden i Gekås Ullareds historia

När solen lyser med sin frånvaro vallfärdar shoppingsugna turister till Ullared. Under juli månad välkomnade varuhuset 628 500 besökare som tillsammans handlade för 780,7 miljoner kronor. Det är den största försäljningsmånaden någonsin i Gekås Ullareds historia. Besöksökningen mot föregående år är 19% och försäljningsökningen är 17%.

”Juli blev verkligen en fantastisk månad för oss.” Säger Gekås Ullareds VD, Patrik Levin. ”Det har varit otroligt mycket besökare i varuhuset! Jag ser det som ett riktigt fint kvitto på att vi erbjuder en shoppingupplevelse som inte går att hitta någon annanstans.”

Även försommaren var väldigt bra för Gekås Ullared som under juni månad ökade försäljningen med nästan 10% mot samma period förra året.

”Vi märker att många väljer att ”hemestra” inom Sverige och att vårt koncept med låga priser på shopping, boende och mat är extra attraktivt när semesterkassan ska räcka till mycket.” Säger Patrik.

Varuhusets största restaurang hade nypremiär – rekordnoteringar

Även Gekås Ullareds restauranger och boende går som tåget när sommarturisterna intar Ullared. Gekås camping, stugby, hotell och motell har varit nära på fullbelagda under hela juli månad. Matförsäljningen ökade med 36% mot föregående år och företagets nio restauranger gör en mycket stark sommar. Nyligen hade varuhusets största restaurang nypremiär och nådde snabbt rekordnoteringar.

”Vi har byggt ett helt nytt kök med kapacitet att servera 7000 rätter per dag. Redan veckan efter premiären slog vi nytt rekord och serverade över 5000 rätter under en dag.” Säger Patrik.

Ser alltid till att fira framgångarna tillsammans med alla

Inför sommarens högsäsong har Gekås Ullared rekryterat drygt 800 nya medarbetare för att kunna leverera bästa service i alla verksamheter. Sommarens rekord kommer att firas med både tårtbjudning och jubileumsfest för personalen.

”Att vi kan slå rekord är tack vare alla duktiga medarbetare som växlar upp och gör ett riktigt bra jobb.” Avslutar Patrik Levin. ”Därför ser vi alltid till att fira framgångarna tillsammans!”

Källa: Gekås

Senast ändrad:
Åker till Ullared, hittar en ledig parkering för husbilen... är lycklig över detta fenomen,
hustrun försvinner raskt och full av förväntningar in i Mammons gula tempelbyggnad och tystnaden lägrar sig i husbilen.
Man sträcker ut sig och vilar en stund i sängen med huvudänden lätt uppåtlutande, löser lite korsord och bara njuter...

Efter någon timma propsar jycken på uppmärksamhet, tycker det är hög tid nu, att husse rör lite på påkarna.
Vi utforskar omgivningarna tillsammans, söker oss in i skogsområdet långt bortom det ständiga parkeringskaoset
och där kundvagnarnas rassel inte längre når våra öron. Upptäcker varje år nya positiva förändringar i området.

Efter någon timma återvänder vi till vår tillfälliga lägerplats i asfaltsöknen, inspekterar noga att backspegeln fortfarande
är hel och inte fått sig en törn av någon grannes bakvagn. Nu tänker jag närmast på fordonens utformning... ;)
Inte heller verkar några lössläppta och förrymda kundvagnar ha varit ute på kollisionskurs mot vårt nyvaxade plastskrov.
Med förnöjsam min äntrar jag upp i mitt enkla tjäll, brygger mig en skvätt kaffe och fortsätter med korsordet.

Long time passing, som man nynnade på 60-talet, därefter blir man ombedd att möta upp hustrun vid utsläppet.
Det är nästan som att bevittna ett kosläpp om våren, fast kanske inte med lika ystra bakåtsparkar från de tvåbenta...
När man baxat den överfulla och den alltid lika förb.. trilskandes varuvagnen ända bort till husbilsparkeringen,
börjar man fundera på om man kanske behöver kontakta banken för ansökning om ett tillfälligt nödlån?

Vi har ett stort garage tillgängligt och när larmet äntligen tystnat, (har naturligtvis glömt denna funktion och bara slitit upp dörren)
så inser jag snart, att här blir det lika överfullt med allehanda grejor som i mitt garage hemmavid.
Frågan man ofta ställer sig som husbilsåkare i < 3,5 tons klassen... hmmm - undrans vad allt detta månne väga?

Hustrun, är nu utpumpad och lika slak, utmattad som en nyfångad gädda, som man släpat i reven efter båten i minst en kvart...
Sjunker ned där vid bordet och halar upp den långa kvittoremsan, som förtäljer vad de gula bärkassarna egentligen innehåller.
Strax före stängning slinker jag in som en tjuv om natten, kanske hittar något riktigt fynd efter dagens riv och slit i hyllorna.

Ullared är helt fantastiskt utflyktsmål och även om man gärna vill tönt-stämpla företeelsen, så vallfärdar ju
människor hit och har gjort så i alla tider sen begynnelsen. Minns för länge sedan, när man åkte hit tidigt i ottan
och med ungarna inpackade i en gammal Volvo, köade minst en timma före öppningsdags, slet i skjortorna på rea och
handlade leksaker och julklappar ett halvår i förväg, utfattig och med bilen fullpackad tvingades köra de dryga 25 milen
hem samma kväll...

Nu ligger man bekvämt i sin husbil i Ullared, höjer upp huvudänden så där lite lagom och bara njuter av tillvaron,
medan hustrun sköter inköpen och trivs med sin tillvaro där bland fyndhyllorna, jycken gillar strövtågen och får kanske
träffa en och annan tik att bekanta sig med. Parkeringen är gratis eller om man vill, campa till hyfsat pris i trevlig atmosfär.
Kan det bli så mycket bättre?

Vi besökte GEKÅS med personbilen 4/8 och trodde i vår enfaldighet att "Lönehelgen" skulle vara över. Icke så! Vi skulle börja med att äta lunch i restaurangen eftersom klockan var över 14.00. Icke så. Det var en kö på minst tjugo meter som snirklade sig runt bord och kravallstaket. Det fanns givetvis inte några lediga bord heller eftersom det fyllde på mer folk som fått sin mat än de som lämnade något bord ledigt.
Man kunde se en sardistisk glimt i ögonen hos vissa som ätit färdigt men satt kvar och observerade de som irrade omkring balanserande tallrikar och glas i förhoppningen att hitta ett ledigt bord.
Nä, vi vände oss till ett annat friliggande näringsställe.
I själva köptemplet kan man se många udda typer, men en stack ut och den har blivit vanligare och vanligare. Det är dom som kör kundvagnen hängandes på den och fingrandes på telefonen utan att ta hänsyn till omgivningen och köpsugna vänners hälsenor. Må Belsebub ta dom (inte hälsenorna alltså).
Jag fick i alla fall tag i ABNET till husbilen. Mycket väsen för lite ull som bonden sa när han klippt grisen.

Jag har varit i Ullared under de senaste 30 åren då och då och sett hela utvecklingen av camping och ställplatser. Alla Svenskar borde en gång i livet besöka Ullared och Ikea. Sen kan man ha synpunkter. Tar en sväng förbi där på Lördag, hustrun skulle handla något men vi övernattar inte där utan på annat ställe. Vi skall ut på en Sverige sväng, då vet Bengt (Lundsholm var ett av stoppen blir)

Kul resa i historiens annaler (nejdå, läs en gång till) - vi hade ett hemman nära Ullared och har således besökt det sedan sjuttiotalet när Tjabo var huvudnumret och dåtidens utbud fick valfri nutida loppis att se ut som en välsorterad märkeshandel.. Numera är det ett (tveksamt) nöje som överlåtes till de med större garderober och ett större behov av närhet till främlingar än undertecknad :)

Varit på Gekås en gång, säkert 18år sedan, innan sportbaren kom, då satt gubbarna utanför och snapsade och verkade ha trevligt.
Gick ett varv i varuhuset, kom ut med ett par chipspåsar, tyckte de mesta va dyrt "kinaskräp" som jag kunde importera själv billigare.
Kommer troligen aldrig att besöka dem igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen