• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Resmål En berättelse om min favorit Cognac

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
När drömmen blir till verklighet.

Familjen Frapin har odlat vin i Grande Champagne sedan urminnes tider. Anfadern bosatte sig i området redan år 1270 men det var först på 1880-talet som Pierre Frapin (1858–1944) började sälja cognac i eget hus.

Antingen gillar man cognac eller så gör man det inte. Mitt favoritmärke bland alla som finns är Frapin. Frapin kan räknas som ett medelstort cognacshus, visserligen oändligt mycket mindre än till exempel Hennessy och Martell, men om man räknar de producenter som kontrollerar hela produktionskedjan från druva till flaska så är Frapin i dag den klart största producenten i Grande Champagne. Huvudkontoret ligger i Segonzac som är en liten oansenlig by på den franska landsbygden.

Under vår Frankrike resa sökte vi upp huvudkontoret på vinst och förlust, men det blev till slut högsta vinsten. Man frågade oss om vi ville ha en rundvandring i deras källare en tur på c:a 30 minuter. Jag och frugan fick en rundvandring med guide i det allra heligaste, för mej var himmelriket mycket nära. Rundvandringen kostade inget. Vi frågade varför man inte städade bort all spindelväv, svaret var mycket enkelt spindlarna åt upp de larver som finns på tunnorna, så att det inte blir hål i tunnorna. Cognacområdet indelas i sex mindre distrikt (kallad cru), där de två första är belägna närmast staden Cognac. Grande Champagne och Petite Champagne (som inte skall förväxlas med distriktet Champagne i östra Frankrike). Frapin ligger i Grande Champagne.

Går det att misslyckas med de här förutsättningarna? Man tycker inte det – och så är heller inte fallet! Frapin producerar ingenting annat än högklassig cognac. Husets VSOP är minst 10-årig. Eau-de-vierna som skapar den utsökta och högst rekommendabla Château Fontpinot XO får åldras i sina torra källare i tjugo år. Samma lagrings principer, men med mer än dubbelt så lång lagringstid, gäller för den helt fantastiska Extra. Förutom grundsortimentet från VS till Extra tillkommer några exklusiva äldre cognac samt ett antal millésimes och multimillésimes (blandningar av tre olika årgångs cognac)

Det var sen dags för provning, tyvärr fick jag inte prova den cognac som var över 100 år, men bland de fyra jag provade fanns en som var lagrad i 40 år. Det var så att änglarna sjöng när jag provade. Tyvärr var den lite för dyr kostade 3.600 kr så jag köpte en Frapin Vip XO den kostade 1.200 kr. Enligt Frapin är en cognac godast när den fått lagras mellan 60-70 år för sen tappar den lite i styrkan, finns säkert de som har en annan uppfattning.

Frapain 0.jpg Frapain 1.jpg Frapain 3.jpg Frapain.jpg B0002744.JPG B0002756.JPG B0002759.JPG
 
Senast ändrad:
När drömmen blir till verklighet.

Familjen Frapin har odlat vin i Grande Champagne sedan urminnes tider. Anfadern bosatte sig i området redan år 1270 men det var först på 1880-talet som Pierre Frapin (1858–1944) började sälja cognac i eget hus.

Antingen gillar man cognac eller så gör man det inte. Mitt favoritmärke bland alla som finns är Frapin. Frapin kan räknas som ett medelstort cognacshus, visserligen oändligt mycket mindre än till exempel Hennessy och Martell, men om man räknar de producenter som kontrollerar hela produktionskedjan från druva till flaska så är Frapin i dag den klart största producenten i Grande Champagne. Huvudkontoret ligger i Segonzac som är en liten oansenlig by på den franska landsbygden.

Under vår Frankrike resa sökte vi upp huvudkontoret på vinst och förlust, men det blev till slut högsta vinsten. Man frågade oss om vi ville ha en rundvandring i deras källare en tur på c:a 30 minuter. Jag och frugan fick en rundvandring med guide i det allra heligaste, för mej var himmelriket mycket nära. Rundvandringen kostade inget. Vi frågade varför man inte städade bort all spindelväv, svaret var mycket enkelt spindlarna åt upp de larver som finns på tunnorna, så att det inte blir hål i tunnorna. Cognacområdet indelas i sex mindre distrikt (kallad cru), där de två första är belägna närmast staden Cognac. Grande Champagne och Petite Champagne (som inte skall förväxlas med distriktet Champagne i östra Frankrike). Frapin ligger i Grande Champagne.

Går det att misslyckas med de här förutsättningarna? Man tycker inte det – och så är heller inte fallet! Frapin producerar ingenting annat än högklassig cognac. Husets VSOP är minst 10-årig. Eau-de-vierna som skapar den utsökta och högst rekommendabla Château Fontpinot XO får åldras i sina torra källare i tjugo år. Samma lagrings principer, men med mer än dubbelt så lång lagringstid, gäller för den helt fantastiska Extra. Förutom grundsortimentet från VS till Extra tillkommer några exklusiva äldre cognac samt ett antal millésimes och multimillésimes (blandningar av tre olika årgångs cognac)

Det var sen dags för provning, tyvärr fick jag inte prova den cognac som var över 100 år, men bland de fyra jag provade fanns en som var lagrad i 40 år. Det var så att änglarna sjöng när jag provade. Tyvärr var den lite för dyr kostade 3.600 kr så jag köpte en Frapin Vip XO den kostade 1.200 kr. Enligt Frapin är en cognac godast när den fått lagras mellan 60-70 år för sen tappar den lite i styrkan, finns säkert de som har en annan uppfattning.

Visa bilaga 7404 Visa bilaga 7405 Visa bilaga 7406 Visa bilaga 7407 Visa bilaga 7408 Visa bilaga 7409 Visa bilaga 7410
I staden Cognac finns en liten ställplats, 4 platser och 2 tömningsplatser !
Centralt i staden.
Finns även ett trevligt cognacmuseum.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen