• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

En admins vardag - det här gör vi

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Som vanlig medlem så klickar man ju runt mellan olika inlägg eller skapar nya trådar och svarar på andras.

Men vad är det som gör att allt på forumet fungerar utan att vi som medlemmar behöver lägga två strån i kors.

Jag skulle gärna vilja veta lite mer om vad ni ”admins” gör en vanlig dag och hur mycket arbete ni lägger ner.

Hoppas att ni vill svara och berätta vad ni gör. Det gör ju ingenting om ni försöker använda ett så enkelt språk som möjligt så att även vi utan djupare kunskap kan förstå.

Önskar Kjell

Har uppgifterna med moderering av inlägg och trådar samt hantering av kartor för husbil- och tömningsplatser.

När det gäller moderering av inlägg eller trådar så är vi ett par stycken som delar på jobbet och diskuterar gemensamt saker som blivit rapporterade eller som vi själva anser inte följer forumreglerna.
Det är när det är solklara avsteg från forumreglerna som man kan agera enskilt.
Varje ärende kan bli föremål för ganska mycket diskussion innan frågan är avgjord.

Just nu ligger arbetsinsatsen på låg nivå vilket känns bra. Skribenterna tar hänsyn till varandra. Kanske inte alla men så är livet även utanför forumet.

Jobbet med kartorna för husbilsplatser och tömningsplatser är väl något jag snöat in på ordentligt.
När husbilen är inställd för vinterförvaring så går tiden fort med att leta nya platser och uppdatera befintliga. Lägger nog mer tid än jag borde på det här men kartor och resmål har alltid varit fascinerande och möjlighet att fundera på vad man få se och uppleva.

Jag jobbar som kartadmin tillsammans med Bosse H(ansen) - med kartorna för husbils- och tömningsplatser.
Vi startade från scratch i februari 2022, i ett tufft tempo de första 8 månaderna. Då skapade vi 100-tals platser per dag, nu närmar vi oss 18000 husbils- och tömningsplatser. Läget just nu:

1730366931138.png

I dagsläget står Bosse H för huvudlasset, jag har dragit ner tempot till 1-2 tim per dag i genomsnitt av olika skäl. Och vi är nog lite mer restriktiva idag till vilka platser vi lägger in, bara platser som vi tror passar våra kartanvändare :).
Plus insatser för att aktuellthålla befintliga platser.

Jag håller med Bosse H om det positiva med jobbet, det är alltid intressant att hitta nya platser och se vad de erbjuder och hur koncepten utvecklas. Kanske en viss plats t o m skulle passa en själv som kommande resmål? Drömma lite ...

Ett problem vi har är att rekrytera fler kartadmin, det har inte gått så bra så långt.
Så, finns intresse - hör av er t ex i denna tråd!

Förutom att vara sekreterare har jag även arbetsuppgifter som Admin.
Skrivningen ”Arbetsuppgifter för sekreterare” är hämtad från den arbetsbeskrivningen.

Adminuppgifter
  • Har byggt kartan ”Res med iHusbil i EU/EES-länder”, bevakar ändringar för resp. land.
  • Hanterar anmälningar om medlemsträffar och godkänner träffanmälan.
  • Medlemsansökningar, hanterar dagtid medlemsansökningar, kontrollerar att personen finns och är skriven på den adress som uppges. Detta för att hindra att ”troll” försöker komma in i vår förening. Vi är tre admin för denna uppgift men två av dessa är yrkesverksamma dagtid.
  • Bevakar vad som kommer i mailen ”Kontakta oss”, besvarar mailen eller vidarebefordra frågeställningen till berörd admin. Bevakar och hanterar svar till frågeställaren.
  • Tidplan för årsmöte, under senhösten utformas en tidplan uppdelad per funktion med datum och händelser inför kommande årsmöte. Stadgarna är det styrande dokumentet. Förankrar senaste-datum med berörda personer. Presenterar förslaget för styrelsen för beslut om årsmötesdag.
  • SuperAdmin lägger upp en forumdel som inte någon annan än SuperAdmin och den som bygger årsmötesmodellen har behörighet till fram till årsmötet.
  • Bygger modellen för kommande digitala årsmöte. Kontaktar och begär tillstånd av de medlemmar vars bilder ingår i årsmötesmodellen.
  • Bevakar att dokumentering, personer som föreslås, personbeskrivningar och övrigt som ingår i årsmötesmodellen levereras i tid till årsmötesmodellen av berörda personer.
  • Kontaktar SuperAdmin för att förbereda medlemmarnas behörighet till årsmötet, ”Rösträtt vid medlemsmöte har föreningens alla medlemmar som varit registrerade senast den 31 oktober året innan mötet och som fullföljt föreningens krav för medlemskap.
Årsmötet
  • Begär att SuperAdmin ger alla behöriga medlemmar behörighet till årsmötesmodellen under årsmötesveckans första dag -1.
  • Vid kl. 00.00 den första dagen i årsmötesveckan, öppna årsmötesmodellen som fram till denna tidpunkt varit låst för alla utom SuperAdmin och byggaren.
Under årsmötet
  • Bevaka att inga störmoment dyker upp, svara på ev. inlägg i varje del av årsmötesmodellen och ev. frågor som kommer via ”Kontakta oss”.
Arbetsuppgifter för sekreterare
Inför ett Styrelsemöte
  • En vecka innan styrelsemötet, skriv ett inlägg på forumet i Klubbhuset, Medlemsdemokrati, Information från styrelsen, med en uppmaning till medlemmarna att skriva synpunkter och förslag som styrelsen skall behandla på kommande styrelsemöte.
  • I kalendern Google, markera en timmas möte för kommande styrelsemöte.
  • Kalla deltagare till styrelsemötet: ordförande, samtliga styrelsemedlemmar (exkl. du själv som står som mötesarrangör) samtliga styrelsesuppleanter, revisorer och medlemmarna i Valberedningen.
  • Skriv ett internt inlägg och uppmana deltagarna i styrelsemötet att komma med förslag till punkter utöver de fastställda punkterna i agendan att behandlas på kommande styrelsemöte.
  • Någon dag före styrelsemötet, publicera Agendan i ett internt inlägg.
  • Preparera ett protokoll genom att öppna förra styrelseprotokollet, spara det med det kommande mötets datum.
Uppstart av videobaserat Styrelsemöte
  • ca 5 minuter före mötestidpunkten, klicka på mötet i kalendern, klicka på länken för att ansluta till mötet.
  • Ev. visas att någon vill ansluta till mötet, klicka på knappen för att godkänna den personens anslutning till mötet.
Under ett Styrelsemöte
  • Notera synpunkter, frågor och beslut för kommande skrivning av styrelseprotokoll.
Efter ett Styrelsemöte
  • Renskriv protokollet. Formulera innehållet så att en medlem som inte deltagit i styrelsemötet kan få besked om vad som avhandlats och beslutats på styrelsemötet.
  • Skicka protokollet till ordförande och justeringsmän för elektronisk signatur.
  • Publicera styrelseprotokollet i ”Information från Styrelsen” vilket innebär att alla medlemmar har möjlighet att läsa protokollet.
Inför ett årsmöte
  • Förslagsvis 2 månader före årsmötet, begär att medlemmarna inkommer med förslag som skall behandlas på årsmötet, sådana förslag skall vara styrelsen tillhanda senast 1 månad innan årsmötet.
  • Kalla till årsmötet minst 1 månad innan datum för årsmötet.
Under årsmötet
  • Bevaka att inga störmoment dyker upp, svara på ev. inlägg i varje del av årsmötesmodellen och ev. frågor som kommer via ”Kontakta oss”.
Efter ett årsmöte
  • Skriv årsmötesprotokoll.
  • I övrigt, se under ”Efter ett styrelsemöte”.

Senast ändrad:
Börjar så sakteliga förstå varför det är svårt att rekrytera nya medlemmar till admin! Samtidigt är det bara att buga och tacka för allt arbete ni lägger ner för oss (latmaskar).

Mitt jobb är att se till så att servern vi har sköter sig och att de programvaror vi har är uppdaterade. Dessutom skruvar jag på forumets delar så att alla kommer åt det de skall och att de delar vi installerat fungerar så bra det går.
När jag gjort det bra är jag i stort sett arbetslös...

Mitt jobb är att se till så att servern vi har sköter sig och att de programvaror vi har är uppdaterade. Dessutom skruvar jag på forumets delar så att alla kommer åt det de skall och att de delar vi installerat fungerar så bra det går.
När jag gjort det bra är jag i stort sett arbetslös...
Lite blygsamt. Får jag komplettera din profil med utforskning av lämpliga tilläggsprogram s.k. Add-on, testning av desamma i testmiljön för att sedan flytta in dem i driftmiljön. Ett större jobb är när basprogrammet kommer i ny version som skall testas och implementeras. Som dialogpartner är du med din kunskap högt värderad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen