• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elverk

JohanÖ

iAdmin
Admin medlem
Medlem
Ort
Karlstad
Hej,

Jag (och säkert många fler här) har fått ett erbjudande via tidningen Husbil & Husvagn om att köpa ett elverk till ett rabatterat pris.

Nu är det så att jag har ingen aning om detta är något som är bra eller något jag behöver. Om jag behöver det eller inte får jag fundera på själv men om det är ”rätt” elverk kanske någon här kan hjälpa mig med.

Elverket det är frågan om är https://shop.okforlaget.se/sv/husbil-husvagn/specialprodukt/elverk.html

Jag har en Frankia Platin -18 och undrar alltså om detta är något för mig. Är priset bra? Är det rätt sinus (ett ord jag sett flera gånger på forumet men inte vet något om)? Är effekten rätt?

Det enda negativa jag kan se är att det är bensindrivet. Vore ju enklare att ha samma drivmedel som på husbilen (diesel).
 
Eneste elverk i husbil som vi har benyttet var i vår australske Winnebago som kom utstyrt med et 3600 watt bensindrevet med stor tank. Brukte det et par ganger. Ene gangen da vi besøkte IKEA i Logan Brisbane og det var neste 40 varme grader og vi hadde med oss en katt. Elverket kjørte aircon slik at det var behaglig for katten. Den andre var da AC i bildelen stoppet og det var over 50 varme i Barrossa Valley, elverk og bodels AC holdt temperaturen nede på et noe behagligere nivå. Bildet er tatt under kjøring og uteføleren satt under bilen. Displayet og inneføleren satt nede på dashbordet.
P1000372.JPG
I Europa har vi ikke hatt hverken elverk eller bodel AC i de 20 årene vi hadde husbil.
 
Senast ändrad:
Har du saknat ett elverk?
Om inte, har du svaret där.

Ett portabelt elverk för husbilsbruk har en mycket begränsad användbarehet tycker jag.
Enda gången man kan använda det är vid stillastående utan någon annan i närheten, och att du samtidigt behöver 230V som inte en inverter kan leverera.

I prakatiken blir det fricamping på vintern.
 
Har du saknat ett elverk?
Om inte, har du svaret där.

Ett portabelt elverk för husbilsbruk har en mycket begränsad användbarehet tycker jag.
Enda gången man kan använda det är vid stillastående utan någon annan i närheten, och att du samtidigt behöver 230V som inte en inverter kan leverera.

I prakatiken blir det fricamping på vintern.
Hej och tack för svar.
Ja, det gäller fricamping på vintern. Men ett dygn klarar mig med batterierna så jag är, som du påpekar, inte säker på att jag saknat ett elverk. Men det vore skönt att veta att strömmen inte tar slut.
 
Jag lånade ett elverk för att ha med under våra resor under några vintrar.
Som en försäkring ungefär med tanken att det vore bra att ha med om allt skiter sig och man står där med en nedkyld husbil, skrikande fru och gråtande barn.
Jag har hittills aldrig behövt använda det, men på vintern som en försäkring kan jag tycka att det känns lite bättre om det är med.
 
Hej och tack för svar.
Ja, det gäller fricamping på vintern. Men ett dygn klarar mig med batterierna så jag är, som du påpekar, inte säker på att jag saknat ett elverk. Men det vore skönt att veta att strömmen inte tar slut.

Det fungerar ju egentligen bara om du fricampar utan grannar, annars har du snart någon som knackar på dörren!
 
Vi trodde att vi behövde ett elverk när vi körde korta etapper i Norge då det var mulet & regnigt. Har använt vår Honda 20i (troligen marknadens tystaste) en gång på Nordkap och en gång på parkeringen när vi dammsugade vår HB'n rejält med 230V. En fantastisk bra lösning OM man nu skulle behöva 230V av någon anledning. Vi behöver inte elverket längre speciellt inte sen vi köpte våra Lithium batterier.
 
Dethleffs, det är bara en prowestation (ytterligare Li-batterier) som måste laddas precis som ordinarie bodelsbatterier. Förstår inte vitsen! Då kan jag hellre stoppa in fler "standard" Li-batterier om jag har ordnat med bra laddning av dessa...

1698731668590.png
 
Rörligheten, jag har den med mig där energi behövs. Hemma, borta, ute eller inne. Inga avgaser och vem vill stå bredvid någon som kör elverk. Detta är bara ett alternativ. I dom bilar jag haft har jag bara vanliga batterier och aldrig varit utan ström.
 
Angående trådnamnet så lägger jag upp några bilder på ett litet elverk som jag betalade cirka tusen spänn för på K-Rauta för längesedan. Nästan aldrig använt, men dom få gånger jag fyller på med bensin så har det startat lätt varje gång. Kipor KGE 1300Tc. Lägg muspekaren över bilden så syns bildtexten.

I veckan så har det varit mycket snack om krig och beredskap efter överbefälhavarens uttalande. Då kom ämnet upp med en kille jag snackade med nu i veckan, han hade minsann ett elverk på 650 watt för att kunna ladda sin telefon. Då frågade jag honom hur han gjorde när bensinen tog slut, han tittade förvånat på mig och svarade att jag kör till macken och tankar. Jag fick upplysa honom om att det går inte för det är ju strömlöst. Det viktigaste för honom var telefonen, vågade inte nämna för honom att vid ett strömlöst Malmö så fungerar mobilbaserna i cirka två timmar. Han var ju så stolt över sitt elverk, jag tar nästa information när jag träffar honom nästa gång.
1 Ingen last.JPG
2 LED armatur.JPG
3 Värmefläkt.JPG
4 LED armatur och värmefläkt.JPG
IMG_7235.JPG
IMG_7236.JPG
IMG_7237.JPG
IMG_7238.JPG
Kipor.JPG
 
Jag kan tänka mej att skaffa ett mobilt 230V elverk till vårt torp i djupa bergslagsskogen, i första hand för att driva befintliga vattenbrunnen vid ev längre avbrott i elförsörjningen.
Men har ingen aning om vad som är bra eller prisvärt, bensin eller diesel?
 
Frågar du mig, så skulle jag satsa på ett Honda EU22i.
Då räcker det kanske oftast med att köpa ett (1) elverk och sen är man nöjd.
Nackdelen är, att "det kostar pengar", som de brukar uttrycka sig, där uppe i Köping...;)
Men så finns det också billigare varianter och jag har hunnit med att prova tre olika modeller.
 
Jag kan tänka mej att skaffa ett mobilt 230V elverk till vårt torp i djupa bergslagsskogen, i första hand för att driva befintliga vattenbrunnen vid ev längre avbrott i elförsörjningen.
Men har ingen aning om vad som är bra eller prisvärt, bensin eller diesel?
Kikade på samma sak då vi bor permanent på landet och tänkte om jag kunde ha elverket med i husbilen som reserv. Men vår vattenpump är 3-fas så det blev alldeles för stora elverk för att ha med i husbilen. Hade för några år sedan ett Honda I20 (tror jag det hette) som reserv i husbilen, tog det även med till Spanien en vinter, men använde det aldrig. Sålde det, men börjar ändå fundera på ett nytt då vi senaste åren åkt i Sverige på vintern.
 
Har man verkligen behov av ett elverk så är ett inbyggt väldigt bekvämt.
Min husbil blev utrustad original med ett Dometic TEC29, bensindrivet inverter elverk, bara att trycka på en knapp ovanför kylen så har man 230V, har i princip bara använt det till att köra tak-ac'n, samt ladda dåliga blybatterier förr.
Vill minnas att det har ca.70 drifttimmar sedan november 2004.
När jag köpte husbilen 2014 så hade det gått 36h, men vi använder inte husbilen på vintern, då man kanske verkligen behöver extern 230V.
 
Har ett Honda elverk som är helt nödvändigt om vi skall stå mer än 2 nätter utan landström November- Mars. Bilen förbrukar vintertid ca 100ah per dygn och vi har 340ah batteri, dvs drygt 200 tillgängligt. Med 60A laddare så brukar en timmes elverksdrift tillföra ca 50ah. Sommartid klarar det sig med solcellerna om vädret är bra.
Glömde parkeringsljuset på en kväll och det drog ur startbatteriet så det var stopp, startade elverket för att ladda men det gav ingenting till startbatteriet enbart till bodelsbatteriet.. !! Visade sig att urtaget i combiladdaren för laddning av startbatteri var tomt. Handboksläsning säger att 5 A laddning till startbatteri är en "Option" som Forsbergs tydligen inte inkluderar i sina Concorde, i varje fall inte i min. Hade lyckligtsvis en 7a batteriladdare med som jag anslöt till startbatteriet i en halvtimme så gick bilen att starta.
Jag har en MC med på resorna och till den har jag en 3,6A ctek laddare för att säkerställa god batteriladdning eftersom den enbart har elstart. Denna laddare har jag nu kopplat in så att när invertern är på eller landström finns så laddas startbatteriet.
Nu under vintervilan har jag en kabel med ström in i bilen helt skild från bilens system, kopplat 3,6Aladdaren till startbatt och en 7A ctek till bodelsbatteriet hoppas det blir bra, är bortrest men ser genom larmet att spänningen är mellan 13,3 och 13,8v beroende på yttertemp tror jag.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen