• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Eloge till verkstad

JanneB

Välkänd medlem
Medlem
På förekommen anledning skulle jag vilja starta den här tråden som ska tillägnas verkstäder där man har upplevt något positivt.

Härmed skulle jag ge en stor eloge till Philip Selmeryd på Dahlgrens Auto i Uppsala. Dahlgrens Auto är auktoriserad verkstad för Fiat. Där fick min husbil service för några veckor sedan. Jag hade, först för några dagar sedan, upptäckt att det finns överskott av motorolja. Idag åkte jag till verkstaden utan att ringa och beställa tid. Jag blev direkt omhändertagen av Philip och man kollade oljenivå och därefter sögs överskottet ut utan dröjsmål. Under tiden hade jag fått kaffe och fick trevlig samtal om Premier League och football med annan kund som var superkunnig på football.

Jag skulle vilja uppmana iHusbilens medlemmar att dela med Er om Ni har liknande goda exempel på professionell bemötande.

Lämnade in min bil i April för en större service på Dahlgrens Auto i Uppsala och fick utmärkt service och fick även tipset att skippa det inbokade bromsbytet och sparade ca 11 000 på det, fick även en bra att veta lista om stötdämpare som fuktar och drivaxeltätningar.
Nu på Onsdag ska dom byta bakhjulslager på bilen och så fort dom får fram drivaxeltätningar ska dämpare och drivaxlar bytas.

Holmgrens Kabe Öggestorp
Lämna in den för en fukt test. Allt gick bra förutom att en skarv hade släppt i duschen. Killen skrapade rent limmade om
Ingen mer kostnad för detta jobb "egen importerad bil"

På förekommen anledning skulle jag vilja starta den här tråden som ska tillägnas verkstäder där man har upplevt något positivt.

Härmed skulle jag ge en stor eloge till Philip Selmeryd på Dahlgrens Auto i Uppsala. Dahlgrens Auto är auktoriserad verkstad för Fiat. Där fick min husbil service för några veckor sedan. Jag hade, först för några dagar sedan, upptäckt att det finns överskott av motorolja. Idag åkte jag till verkstaden utan att ringa och beställa tid. Jag blev direkt omhändertagen av Philip och man kollade oljenivå och därefter sögs överskottet ut utan dröjsmål. Under tiden hade jag fått kaffe och fick trevlig samtal om Premier League och football med annan kund som var superkunnig på football.

Jag skulle vilja uppmana iHusbilens medlemmar att dela med Er om Ni har liknande goda exempel på professionell bemötande.
Håller med,alltid bra service och trevlig personal.
Vill också nämna Kenneth och Son i Österbybruk.Liten familjeföretag,riktiga Fiat experter.Bra priser och snabb service.Riktiga mekaniker,inga reservdelsbytare.
Mvh.

Varför fyllde de för mycket? Verkar som fler haft sådana problem.

Jag fyllde själv för mycket var stressad när jag tankade och kollade oljan straxt efter att jag stannat, då hade oljan inte runnit tillbaka helt så det var låg nivå tyckte det verkade för lite och tömde i en liter vilket blev för mycket.
Upptäckte den för höga nivån när jag var på campingen, det hade runnit ut olja från motorn som det verkade via tätningar och såg att det var en bra bit högre på stickan än det skulle vara.
När jag körde hem några månader senare försvann problemet eftersom den drog lite olja under resan. Inget läckage kunde ses.
Vad som kan hända förutom läckande packboxar är att motorn suger i sej olja via vevhusventilationen oftast när man kör relativt fort och motorn är varm. Då får man ett plötsligt gaspådrag som fortgår även om man släpper gasen helt, man kan få betydligt högre effekt än normalt. Det hände volvobilar för en del år sedan i USA, blev olyckor med panikslagna förare. Volvo fick betala!
Min kusin råkade ut för samma med sin husbil med turbo, Han har ju tävlat en del så han bromsade helt enkelt ned bilen, när varvet går ner så får den inte i sej oljan och fungerar som vanligt igen.
Trycker man ned kopplingen istället så tokvarvar motorn ihjäl sej. Har råkat ut för samma några gånger men det har räckt med att släppa gasen och köra lite lugnare kom alltid i farter över hundra. Motorn är ju ganska klen.
Det syntes på oljestickan efter att det hänt det kunde försvinna någon centimeter på oljestickan.

Jag fyllde själv för mycket var stressad när jag tankade och kollade oljan straxt efter att jag stannat, då hade oljan inte runnit tillbaka helt så det var låg nivå tyckte det verkade för lite och tömde i en liter vilket blev för mycket.
Upptäckte den för höga nivån när jag var på campingen, det hade runnit ut olja från motorn som det verkade via tätningar och såg att det var en bra bit högre på stickan än det skulle vara.
När jag körde hem några månader senare försvann problemet eftersom den drog lite olja under resan. Inget läckage kunde ses.
Vad som kan hända förutom läckande packboxar är att motorn suger i sej olja via vevhusventilationen oftast när man kör relativt fort och motorn är varm. Då får man ett plötsligt gaspådrag som fortgår även om man släpper gasen helt, man kan få betydligt högre effekt än normalt. Det hände volvobilar för en del år sedan i USA, blev olyckor med panikslagna förare. Volvo fick betala!
Min kusin råkade ut för samma med sin husbil med turbo, Han har ju tävlat en del så han bromsade helt enkelt ned bilen, när varvet går ner så får den inte i sej oljan och fungerar som vanligt igen.
Trycker man ned kopplingen istället så tokvarvar motorn ihjäl sej. Har råkat ut för samma några gånger men det har räckt med att släppa gasen och köra lite lugnare kom alltid i farter över hundra. Motorn är ju ganska klen.
Det syntes på oljestickan efter att det hänt det kunde försvinna någon centimeter på oljestickan.
En Fiatverkstad borde kunna bättre.

Dahlgrens !
Håller med om Dahlgrens i Uppsala , servar alltid där när vi är i Sverige .
För mig började det med att när jag reste i jobbet i en Kabe , när jag kom in i Uppsala spöregnade det och torkarna slutade fungera . kollade vem som hade Fiat och det var Dahlgrens . Mekanikern kom ut i regnet och en timme senare var jag på rull igen !

Varför fyllde de för mycket? Verkar som fler haft sådana problem.
Jag undrar också. Orsaken kan vara flera faktorer som interfererar med varandra t. ex. 1 - man har bråttom och fyller på med den mängd som rekommenderas i tillverkarens handboken för just den typ av motor (alltså hann inte all olja rinna ut vid tömning så blir det summa summarum överskott), 2 - man kontrollerar inte nivån efter påfyllningen, osv. Således mänskliga faktorer.
Kanske kommer AI lösa denna problematik ?

Detta fattar inte jag. En auktoriserad Fiat verkstad gör fel och gör inte sin egenkontroll och du är nöjd? Dubbelfel således. Dom slösar med din tid, fick du betalt för den och milersättning?

..........................................Det hände volvobilar för en del år sedan i USA, blev olyckor med panikslagna förare. Volvo fick betala!
.........................................................
Nähä, detta fenomen gick under benämningen "Sudden acceleration" och drabbade USA i mitten av 80-talet. Det var Audi som var värst drabbat och fick betala en hel del för att slinka ur knipan. Volvo hade då inte exporterat Dieselmotorer för personvagnar till USA på många år.
Jag jobbade för Volvo i USA då detta var aktuellt och var med om att utreda problemet. Det kom aldrig fram något som visade på att detta problem kunde uppstå, och mig veterligen betalade Volvo aldrig ut någon ersättning.
Jag har mycket mer att berätta om detta fenomen med lämnar det då det inte hör hemma i denna tråd. (F'låt JanneB).
En sak kan jag säga om trolig orsak till Sudden acceleration:
Den drabbade uteslutande kvinnor.
De drabbade kvinnorna körde bil iklädda extremt högklackade skor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen