• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elmia

Erok

Välkänd medlem
Medlem
Gjorde i Torsdag en dagstur med Personbilen till Jönköping och Elmia.
Mycket lite besökare men det var torsdag så inget konstigt alls. Konstigt
var däremot att hela HYMER gruppen saknades på mässan, Inga Hymer,
LMC, Dethleffs eller Bürtsner med flera.
Väldigt glest i övrigt utom hos Hobby Kabe Polar Nordic som hade fullt pådrag både HV/HB
utställda.
Vi letade Westfalia vilka inte fanns på mässan.
fanns andra plåtisar, men är skillnad på OLIKA om jag säger så, inom
kabes yta fanns en fin plåtis från samma fabrik (tror jag) som tillverkar kabes
Ifinity den bilen är också en konstruktion med många finesser men med 15 cm
djupa skåp är den nästa oanvändbar i praktiken bilen som visades hade lucka
i bak som fälldes upp för att kunna komma åt utrymmet under sängarna, bara
det att för att kunna komma åt invändigt i lastutrymmet måste man stå på knä
sträcka sig in under luckan som öppnas uppåt..
alltså ingen Husbilsåkare har fått varit med vid konstruktion eller vid ritbordet.
Iden är Utmärkt! men luckan ska vara sidohängd så den kommer undan vid öppning.
I övrigt fanns det skåpmat i stort sett bara.
Tidigare år fanns ett tält med diverse grejor, i år är hall C marknadsplats och det var
där besökrna fanns, korv smakning och ost smakning och köp av diverse pryttlar.
Tillbehör hade en firma och gjorde bra affärer på extra dyrt toapapper och annat, men
utmärkt att något företag vågar satsa..
Efter 23 besök sedan 1986 tyckte vi det är dags att sluta besök mässan...
Vi och andra som vi talade med tyckte det är dags för antigen lägga ner eller bara ha mässan vart annat år.

Tack Erok, för din informativa recension av mässan, precis vad jag för några minuter sedan efterlyste i en annan tråd.

Tror mera på dina iakttagelser än de som kommer från mässledningen och utställarna.

Tommy

Senast ändrad:
Min summering efter att ha varit på mässan sedan i onsdagskväll.

Det är mindre utställare men samtidigt så har vissa utställare som är här fler husbilar / husvagnar att ställa ut. Det är också längre mellanrum mellan varje ekipage så hallarna upplevs vara fyllda, men som sagt längre avstånd mellan ekipagen.

Nedanstående bild är tagen vid 15-tiden på fredagen och här ser ni själva hur mycket folk det är som går omkring i Carthagos monter. Ändå säger handlarna att de säljer bra. Detta har inte att gå att få vidimerat utan får lita på vad säljarna säger.
A408A508-971F-4BF9-BD8E-EC69FC3787F2.jpeg

Något som också slår mig är att priserna har stigit markant. De flesta nya husbilarna har Mercedeschassi och knappt inga Fiat. Finns en en del Renault.

Det finns en hel del mindre bilar såsom t ex campervans.
98345E3F-38B8-4FE1-9D73-1FE42C240170.jpeg
95CF4B4F-84B8-4D7B-9510-33414C30087B.jpeg
B3ABF3F8-AF6C-431F-B3F5-5F20B86DACC4.jpeg

Även dessa bilar ligger högt i pris.
Givetvis finns det också en del andra lite större bilar som denna för dryga 12 miljoner men då var det också som säljaren sa, det går att beställa till en diskmaskin…
13993FA6-2916-46CA-922C-6F2D034265C4.jpeg

Det har funnits en del intressanta föreläsningar såsom Erica Johansson som pratade lite om sina resor med Gone Camping.
0CDFF266-A436-4BFD-8E81-282883786812.jpeg

Det tältet som tidigare har funnits utanför mässhallarna finns inte utan försäljarna har flyttat in i en av hallarna och där upplevs det inte heller lika trångt som det tidigare har varit.

Lite bilder från området som även det berättar att det inte är fullsatt, även om det inte går att köpa område 1 biljetter för att de är slutsåld. Kanske är de mer effektiva med parkeringen iår…
49536C03-D359-4E8F-9112-B234CD72D248.jpeg5A10D2AF-68FB-400A-A130-745345772E3D.jpeg

Arvingarna har tydligen kört omkring i en Knaus så både bilen och de själva har varit i Knaus monter och visat upp bilen.
7B9B414E-D302-4347-B4FA-30717DC139DB.jpeg

Tack Erok, för din informativa recension av mässan, precis vad jag för några minuter sedan efterlyste i en annan tråd.

Tror mera på dina iakttagelser än de som kommer från mässledningen och utställarna.

Tommy
Är väl så att ingen i mässledningen vill låta negativ!
Men vill poängtera ytterligare en gång att det var Torsdag sån många kom nog på fredagen o lördagen!
Faktum är att mellan Ödeshög och Askersund mötte vi många Husbilar och flera Husvagnar troligen på väg ner!
Tror dock som jag skrev att mässan har överlevt sig själv när så stora aktörer på svensk marknad som Dethleffs, Burstner och Hymer inte ställer upp!

Läste nyss att Hymergruppen satsar på Caravanmessen i Lilleström utanför Oslo,
Lilla Elmia hoppade de över vilket gör att jag personligen tror Elmia är överspelat!!
Synd att vi åkte till Norge 3 veckor för tidigt annars hade Caravanmessen fått besök!

Caravanmessen har et noe forskjellig opplegg fra Elmia, delvis grunnet at det ikke er messehallen som er hovedarrangør, men et eget byrå som jubber på oppdrag fra hovedaktørene i det norske marked. Har selv bemannet stand i endel år i Lillestrøm etter messen flyttet dit fra Vikingskipet i Hamar. Den gamle messehallen i Oslo var for trang til denne messen og Vikingeskipet ble for lite etter noen år.

Det är ett annat upplägg vilket kanske Elmia skulle ta efter på något sätt!
Stockholmsmässan är/var något liknande med enbart ”lokala” aktörer, men flera har hoppat av och har egna välbesökta mässor som Forsbergs och Solhem och Kurt’s Husvagnar och flera andra!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen