• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

ELMIA Husvagn Husbil 2023

IMG_6022.jpeg

Tyvärr hade vi själva inte tillfälle att besöka mässan i år, men har följt rapporteringen innan mässan, som man kan sammanfatta med, höga förväntningar, sedan rapporteringarna som kommit under mässan och nu efter att mässan stängt sina portar.

Höga förväntningar trots vikande nyförsäljning.
Branschens förväntningar har varit stora inför årets ELMIA, trots en minskad nyförsäljning, har efterfrågan på begagnade husbilar varit mycket stor, enligt en färsk branschundersökning som Verendus och Bilvision presenterat.

Att intresset för nya husbilar och även husvagnar varit lägre under 2023 förklarar man med stigande räntor, försvagad svensk krona, den orättvisa skatten på nya fordon och fortsatta leveransproblem av nya bilar från fabrikerna. Däremot har försäljningen av begagnat aldrig tidigare varit uppe på årets nivåer.

Branschföreträdare berättar att intresset för vårt mobila fritidsintresse heller aldrig varit större, branschföretagen har fram till september sålt närmare 45 000 husbilar och husvagnar, varav 90% var begagnade fordon.

I rena pengar har branschens företag de första 8 månaderna omsatt 22,6 miljarder kronor, varav 2,8 miljarder kronor representerade försäljningen av nya fordon.

Våra ställplatser campingplatser har även de bekräftat en stor efterfrågan och hög beläggning, åtminstone fram till augusti. Tveksam om den fina beläggningen fortsatte i augusti på grund av regnet, First Camp har i alla redovisat en minskad beläggning i augusti med 6%, jämfört med samma månad förra året.

Enligt branschen var årets mässa en succé
I söndags den 10 september stängde årets Elmia sina portar och kunde konstatera att 31 000 besökare hade passat på att titta på nästa års husbilar, husvagnar och relevanta tillbehör som hör till mobil fritid. Rekordet från 2019 på 35 000 besökare, nådde man inte den här gången, det kommer snart att slås var de ansvariga överens om.

Inte mindre än 140 utställare fanns på plats, traditionen med Oktoberfesten var åter på plats. Vid årets mässa presenterade man en nyhet, Destinationstorget, där olika resmål var på plats och presenterade sig, tillsammans med färjerederierna. Scenen intogs av olika föreläsare som presenterade intressanta och relevanta ämnen för en hugad publik.

Enligt Klas Brandt, mässansvarig för Elmia Husvagn Husbil,
— Mässan är en väldigt bra temperaturmätare på det kommande året. Många utställare upplever att intresset för det mobila livet är rekordstort och uppger att de har haft en bra respons för sina produkter på mässan.

Husvagnsbranschens Riksförbunds ordförande Per Nilsson var nöjd med mässdagarna på Elmia.
– Jag tycker årets mässa visar att den betyder väldigt mycket för väldigt många. Att vi har en stark branscharena som Elmia Husvagn Husbil är viktigt.

Branschen tror på framtiden
Under mässan gjordes en undersökning hos branschföretagen, som bekräftade att man tror på en stabilisering av försäljningen av nya fordon och att antalet nya husbilar nästa år stannar ungefär på årets nivå. Att det senare finns en tillväxt är man rörande överens om och att med ett fem års perspektiv, är alla rörande överens om att man vuxit.

– Allt talar för det. Intresset för det mobila livet är rekordstort och de nya kundgrupper som kommit till under senare år, inte minst under pandemin, har stannat kvar. Segmentet vans lockar dessutom till sig en helt ny kundgrupp. Många uppskattar en aktiv fritid och här ger husvagn eller husbil möjlighet att leva sin dröm, säger Klas Brandt.

En trend inom branschen är att återförsäljarna blir större och säljer fler varumärken. Det är inte ovanligt att man i dag representerar dubbelt så många varumärken som för tio år sedan. Undersökningen visar också att allt fler väljer fordon efter funktion, användningsområde och pris snarare än varumärke, även om det fortfarande finns kunder som är trogna sitt favoritmärke.

Nästa års mässa kommer att hållas mellan 11-15 september 2024.

IMG_6023.png



Underlaget till den här artikeln har jag fångat upp när jag läst pressmeddelanden och notiser som kommit från branschföretagen och mässan, d.v.s. troligen inte helt objektiva. Det kanske inte alls överensstämmer med dina egna erfarenheter, du som själv varit på mässan, därför skulle vi som inte kunde vara på ELMIA i år uppskatta om du här skrev ner vad du såg, vad var bra och mindre bra på mässan enligt dig och var det något alldeles speciellt som stack ut?



Tommy
 
Där ser man vad man uppfattar saker olika. Jag tyckte att det under långa stunder var närmast ödsligt i montrarna. Undantaget var tillbehörshallen och knalletältet där var det hyfsat med folk. Det var ju högsommarvarmt och soligt så folket satt mest ute och läskade sig med vad man nu hade i glaset. Det som fastnade i mitt minne var den lilla amfibiebilen CraftCart Omni en kul sak att ha med sig om möjligheten finns. I övrigt en hel del plåtisar och bland "vanliga" husbilar tyckte jag att det mest handlade om nya dekaler och annan kosmetika. Väldigt trist att Hymergruppen även i år struntar i Elmia det är ju många fabrikat som man inte kan se. Hoppas man får tummen ur och kan komma sig iväg till Düsseldorf nästa år, givetvis under förutsättning att kronan inte har blivit helt värdelös.
 
Där ser man vad man uppfattar saker olika. Jag tyckte att det under långa stunder var närmast ödsligt i montrarna. Undantaget var tillbehörshallen och knalletältet där var det hyfsat med folk. Det var ju högsommarvarmt och soligt så folket satt mest ute och läskade sig med vad man nu hade i glaset. Det som fastnade i mitt minne var den lilla amfibiebilen CraftCart Omni en kul sak att ha med sig om möjligheten finns. I övrigt en hel del plåtisar och bland "vanliga" husbilar tyckte jag att det mest handlade om nya dekaler och annan kosmetika. Väldigt trist att Hymergruppen även i år struntar i Elmia det är ju många fabrikat som man inte kan se. Hoppas man får tummen ur och kan komma sig iväg till Düsseldorf nästa år, givetvis under förutsättning att kronan inte har blivit helt värdelös.
Håller helt med! Blev faktiskt lite besviken, inte så mkt nytänkande och saknade flera fabrikat. Enda habegäret blev ju lilla amfibie”moped”bilen. 45km/t på land o 20 knop på vattnet.IMG_8101.jpegIMG_8102.jpegIMG_8103.jpeg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen