• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Elfel eller....

Kabijoh

Medlem
Medlem
Ort
Nyköping
Vi har en Adria Coral 670 årsmodell 2017, med solceller och dubbla bodelsbatterier typ agm/gel (Banner). Elektroblocket är ett NE 237 och kontrollpanelen NE 266.

För några år sedan upptäckte vi att avläst spänning på kontrollpanelen var ca 0,3 volt lägre än vad mätning direkt på batteriet eller på solcellspanelen.
Ett problem som kunde hantera, men lite irriterande.
Därför gjorde vi ett byte av NE 266, men problemet kvarstod dock även efter bytet.

Inför denna säsong har vi noterat att spänningsskillnaden har ökat till ca 0,5 volt vilket gör oss undranden vad som hänt.

Då vi bara mätt på bodelsbatteriet har vi för därför även gjort mätning på startbatteriet och får även där ca 0,3 volts skillnad.

All avläsning har skett inomhus och utan inkoppling på 230 nätet.

Någon som haft liknande fel, eller har en lösning?

Ps Har ställt frågan till en Adriaverkstad utan att få någon förklaring
 
För några år sedan upptäckte vi att avläst spänning på kontrollpanelen var ca 0,3 volt lägre än vad mätning direkt på batteriet eller på solcellspanelen.

Inför denna säsong har vi noterat att spänningsskillnaden har ökat till ca 0,5 volt vilket gör oss undranden vad som hänt.

Då vi bara mätt på bodelsbatteriet har vi för därför även gjort mätning på startbatteriet och får även där ca 0,3 volts skillnad.
Spänningsfall på grund av långa tunna ledningar mellan mätpunkt och panel?
Att det ökat skulle kunna bero på oxidation i anslutningspunkter/kontakter.
 
Det er og en sak at ebl normalt måler inne i blokken slik at spenningsfall over kablingen som er varierende i takt med strømmen som går gjennom kabelen vil gi feil spenning. Skal en ha "rett" spenning i displayet så trenger en at målingen foretas direkte på batteriet, dette er teknisk mulig på to forskjellige måter. Tradisjonelt har en da benyttet et eget sett med ledninger for spenningsmålingen som ikke belaster batteriet. 0A strøm og spenningen er den samme i begge ender av ledningen. Den andre måten å få "rett" spenningsavlesning er å sette selve digitaliseringen av spenningen ute ved batteriene, egentlig ikke veldig dyrt - men i praksis komplisert om en ikke har tatt i bruk en can bus noe som er veldig uvanlig i en husbil annet enn for chassiet.
 
Tack för era svar.
Jag har varit inne på att kabeln mellan panel och batteri har blivit skadad alternativ dålig kontakt. I samband med panelbytet fick jag även en kabel (4 ledad) som jag inte använt.

Tänkte prova direkt panel till ?, hittar nämligen inte anslutningspunkten på batterisidan! Kabeln har kontaktdon i båda ändar.

Jag har även gjort mätning på en exakt lika bil (ända skillnaden är årsmodell 2020) och där finns inte någon skillnad mellan att mäta direkt på batteriet eller vad kontrollpanelen visar.
 
Har också ca 0,3 V skillnad mellan panel och verklig spänning. En Adria Matrix 700 SL från 2019. Vad jag kan utläsa ur manualen för NE237 så är det en seriell signalkabel mellan EBL och panelen, eller har jag fel? Om det är så så är väl felet någonstans i EBL. Ser med spänning fram mot vad du kommer fram till. ;)
 
Ja det er normalt med en seriell overføring av data mellom EBL og kontroll panel. Eneste som ofte er koblet utenom dette er hovedbryteren som styrer et rele i ebl. Normal kabel mellom disse to enheter er + og - for strømforsyning til controllpanel pluss 2 eller 3 ledere for seriell overføring og 1 eller 2 for hovedbryter (ved 1 så bryter den mot - lederen). I tidlige husbiler var koblingen mye mer komplisert da de ikke benyttet digitale paneler, i dag er den løsningen for dyr i produksjon.
 
Har nu testat att byta kabel mellan kontrollpanelen och elblocket (hittade anslutningen).
Den gamla och den nya kabeln gav samma resultat dvs ca 0,3 volts skillnad. Var tillbaka på det ”gamla” värdet.
Resultatet utesluter kabelfel!
Tyder mer på att Ebl är dålig (har sett i andra forum att NE inte anses som ett märke med hög kvalitet)
Får väl ”leva” med vetskapen om att kontrollpanelen är förknippad med detta fel!
Tack alla som bidragit med synpunkter.
 

Bilagor

  • IMG_2441.jpeg
    IMG_2441.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 9
  • IMG_2440.jpeg
    IMG_2440.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 9
Hadde ikke trodd det skulle bli forskjell ved bytte av kabel mellom ebl og panel. Din feilvisnong er omlag 2%, noe som ikke er uvanlig på billige analog-digital konstruksjoner. For bedre presisjon trenger en å benytte vesentlig mer presise og dyrere komponenter. Profesjonelle måleinstrumenter må kalibreres regelmessig til tross for bruk av mye mer presise komponenter, men klarer da bedre enn 1% feilvisning på alle områder. Hobby instrumenter er ofte i 1% feilvisning klassen, men kan ha funksjoner med både bedre og dårligere presisjon. Bruker du samme instrument med de samme kabler så er forskjellen mellom måleresultatene på forskjellige punkter som regel meget bra.
 
Man glömmer lätt bort att vi talar om
Fritidsfordon!
Allt inom precision, kvalitet, funktion, får man ta med en nypa salt.
Sen att ett nytt fritidsfordon kostar som en villa har ingen grund i ovanstående egenskaper, tvärtom i många fall så var kvaliteten högre förr.
 
Tog fram multimedierna idag och kollade lite, på alla ställen i EBL som jag testade så var spänningen 0,3 V högre än vad panelen visar. Så det stämmer nog som föregående menat, att det är ett rent mätfel i EBL.
 
Selv tar jeg tredje siffer med en nypa salt også på mitt multimeter. Virkelig verdi kan være en opp eller ned, det som er noenlunde stabilt på det nivå er om jeg skal sammenligne to spenninger så er feilen alltid i samme retning så der er det presist nok. Det var kult å sammenligne avlesningen på to forskjellige multimeter av samme spenning å se at de var konsekvent uenige på siste siffer (siffer 3). Det ene ett steg høyere enn det andre, men mitt Biltema multimeter døde så nå bruker jeg kun ett.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen