• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elcyklar

Bosse och Gerd

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Åkers Styckebruk
Hej alla iHusbil,
Jag har en fråga om en elcykel som en kompis nyligen köpt, men endast testat en kortare sträcka efter leverans.

Företaget som säljer den på nätet heter:
www.vidaxl.se
Följande finns att läsa i deras beskrivning på nätet:
Ihopfällbar elektronisk cykel med litium-jon batteri och aluminium legering.
250W motor.
Batteri 24V 8 Ah litriumbatteri.
Vikt 24 kg
Frambroms: V-broms
Bakbroms: Trumbroms
3 hastighetsnivåer
Körsträcka efter laddning = 50-60 km med PAS.

Pris 7.609 kronor inkl. fri frakt inom Sverige.

Jag är naturligtvis medveten om att man får vad man betalar för, men min kompis var mycket imponerad av cykeln efter en kortare provkörning.

Är det någon i klubben som har mer att berätta om just denna elcykel avseende kvalitet, reservdelar och övrigt av intresse ?

Tacksam för svar då jag hellre betalar 7.609 kronor i stället för normalt mer än det dubbla för märkeselcyklar.
 
Stålrammen giver højere vægt end hvis hele cyklen var alu. 24 kg incl. batteri er lidt i overkant, hvis man skal løfte cyklen en halv meter til garage eller stativ bag på camperen.

Efter min mening er et batteri med 8Ah for lidt. Jeg tvivler på at den kan køre 60km. I hvert fald ikke hvis man bruger højeste trin på elmotor og hvis kørestrækningen er en del bakket.

Jeg kan ikke finde noget om hvor mange Nm motoren giver, så måske giver den ikke særlig meget.

Såfremt det bare er korte ture i lige terræn, så kan det være en god hjælp til at tage sig frem.

Men det er bare min mening, andre kan mene noget andet ;)
 
Det är bara 24v 8 a blir inte mycket kraft i det mindre än hälften av vad jag har i min lilla cykel som väger 20kg.
Vidaxl är ett företag likt många andra som säljer åt andra firmor mot provision köpte ett sk. partytält där och det sk tyget tålde inte solen utan gick sönder i blåsten ungefär som papper.
 
Min reflektion är att cykeln kostar ungefär lika mycket som ett nytt batteri skulle kunna göra om några år. Tror inte ett dugg på att man köra 5-6 mil på en laddning med 8 A. Jag har ett 13,5 A batteri till min och jag har kommit upp i fem mil med det. Jag väger +110 kg. Kolla upp så att det går att få tag i ett nytt batteri också. Jag skickade uppgifterna om mitt batteri till två företag som ""bygger om" och båda två gav tummen upp. Går nämligen inte att köpa ett reserv batteri till min cykel.....hm. I övrigt gav jag ca 13 000 kr för min, och det var billigt. Märkescyklar kostar 20-25 000 kr minst.
 
Min reflektion är att cykeln kostar ungefär lika mycket som ett nytt batteri skulle kunna göra om några år. Tror inte ett dugg på att man köra 5-6 mil på en laddning med 8 A. Jag har ett 13,5 A batteri till min och jag har kommit upp i fem mil med det. Jag väger +110 kg. Kolla upp så att det går att få tag i ett nytt batteri också. Jag skickade uppgifterna om mitt batteri till två företag som ""bygger om" och båda två gav tummen upp. Går nämligen inte att köpa ett reserv batteri till min cykel.....hm. I övrigt gav jag ca 13 000 kr för min, och det var billigt. Märkescyklar kostar 20-25 000 kr minst.
Förutom att vara medlemmar i iHusbil har vi vikten gemensam! Visst är väl detta med elcykel en välsignelse. Nu kan även vi tjockisar komma ut och njuta av omgivningarna och naturen. (och köra till krogen)

I tidigare husbilar hade vi var sin hopfällbar. De sålde vi och siktar in oss på 28 tums. Det lutar mot en Monark Elina eller vad den heter. Två damcyklar blir det. Inte bara frun ska ha det lätt för sig att ta sig upp på sadeln.

Detta blev lite off topic då jag saknar svar om frågeställarens fråga om en viss cykel. Fastnade för det där med "övervikten" och välsignelsen av att elcyklar finns.

Vill dock delge ett krav jag eller vi har: sadeln måste va en gammal hederlig en. Bred och mjuk. Inte smal och hård. Var och en till sitt dock.

Janne
 
Janne det är lite cykelträning som fattas,jag har själv problem dom första gångerna man cyklar på våren
men det går över. Jag har Biltema cykel med 24v batteri från början brukade det batteriet räcka ca 3mil
nu räcker det 1 mil med lite tur allt på lägsta läget.Frugan har en 36v cykel den räcker minst 6mil på lägsta
båda cyklarna hopfällbara 20tummare
 
På Bosch hemsida finns möjlighet att se räckvidd på batteri med en massa olika urval bland annat antal Wh, egen vikt, däcktyp och vilket underlag man cyklar på o.s.v. där svaret är hur många km man kommer.
Nu är det Bosch grejor men det ger en uppfattning om att t.ex. skillnad mellan ett 400 Wh och 500 Wh batteri ligger runt 18 km.
Likaså vad det innebär om det är grus eller asfalt eller vilket effektläge man valt. Massor med parametrar att välja på.

Så ett 24 V 8Ah batteri motsvarar 200 Wh ligger troligen runt 35 km beroende vilket effektläge som används.

 
Hade en sparkcykel med 6,5ah 24v kunde köra drygt en mil tyckte det var bra eftersom motorn fick göra allt jobbet. Om man inte hjälper till mycket blir det nog inte mycket mer och sen ska man ju hem igen, jag kör med 504ah vilket jag hoppas på drygt 3 mil otrampat de 198ah som efterfrågas är på tok för lite. Kalkylatorn räknar med en motor som sitter i trampnavet och inte behöver jobba så hårt som en navmotor som nästan har kortslutningströmmar uppför en backe med lite hjälp.
 
Angående sadlar den bästa sadel jag suttit på var på en novolette moped början på 50-talet. har förgäves jagat en sån. Den jag har nu är moddad Biltema sadel klädd med skumgummi och konstläder av en numera försvunnen firma . Den har jag haft som en vandringspokal mellan diverse fordon. Fattar inte varför alla som köper en cykel betraktas som en presumtiv tävlingscyklist. Alla vet ju att dessa lider av problem med fortplantningen. Har sett sk harley cyklar med bra sadel kanske går att få som reservdel. Eller så får man fixa själv med skumgummi kanske en bit från tempur något bra tyg och lämpligt lim och en massa tålamod. Har gjort som dom gjorde i ett tv program om motorcyklar använt vinkelslip för att forma skummgummit Biltemas tjockaste ljudämpning. Byggde en bra sits från plywood.
 
Ja, sadlarna verkar nästan lika viktigt som v och Ah och Wh. Utan en bekväm sadel blir pinan värre ju mer av volt och sånt man har. Å andra sidan kan man ju vända hem åt husbilen efter halva eller en fjärdedel av sträckan man tänkt sig ta. Då behövs det inte så mycket av någon förkortning.

Ha en trevlig kväll. Det kommer Johnny Depp ha som vann i rättegången mot Amber Heard. (ot så det stänker)
 
Finns att köpa fjädrande sadelstolpar som faktiskt fungerar ganska bra, de är sämre att cykla med eftersom fjädringen gör att man får lite mindre kraft, men på en elcykel fungerar de riktigt bra. Finns i flera prislägen viktigt att man har rätt storlek och fäste för sadeln, brukar gå att justera med en insex skuv i botten.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen