• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

El-sparkcyklar, hur länge Vilda Västern?

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Läget är nästan omvänt då fotgängare borde ha hjälm på sig ute på sta’n. Har sett upp till 3 st. på en sparkcykel åkandes på trottoarer, gångbanor och bilvägar. Det är lite väl tilltaget att kalla något för ”sparkcykel” då ingen sparkar på den, cykel är den inte heller då ingen cyklar och tvåhjulingen som kör lika fort som bilar är inte moped heller! Så vad är det egentligen? Irritationsmoment eller att jag börjar bli till åren…? Fransmän vill inte ha den på trottoarerna bland oskyddade människor, kolla bara vad böterna är! Rätt eller fel?

1666542968715.jpeg

Helt rätt med feta böter. Normalt gillar jag nya prylar och rolig teknik men elsparkcyklarna har ingen plats i fotgängarnas värld. Alldeles för snabba och hårda för att vara där.
Det händer även titt som tätt att folk släpar med sig dem in i affärer och köpcenter. Förmodligen är dom rädda för att dom skall bli stulna men det gör det inte trevligare för det.
Ja, kanske börjar man bli gammal :oops:

Jag var den första häromkring med en elsparkcykel, tror det var 12 år sedan körde försiktigt och den var inte så snabb så inga problem. Men det har ändrats dels har jag fått problem så kör inte elscooter längre, men jag ser dem hela tiden och mindre barn kör dem fullkomligt livsfarligt. Ganska länge de varit förbjudna i spanien att köra på trottoarer. Detta gjorde att jag bara hade en riktig sparkcykel sist, väger under 5 kg och duger att dra hem en tung kasse från affären. Har skaffat en liten elcykel numera känns mycket säkrare speciellt om man ska köra på vägen. Skaderisken är väldigt stor på en elscooter hjulen är små och en sten är rena katastrofen och väldigt lätt att få skallskador eftersom många inte har hjälm. Min ligger i källaren sedan mycket länge.

Tack och lov vet jag dom gamla hederliga bensinåken. Dom var inte bara farliga, dom lät och luktade också.
En sån här hade jag för dryga 30 år sedan och åkte på. Minns att jag och tjejen båda åkte på den och när vi kom fram till lokala krogen var det bara att fälla ner handtaget och lämna in den i garderoben . Hemfärden gjordes sen i mörker och med bedövat balanssinne.. :rolleyes:

Lag och ordning måste råda även när det gäller elsparkcyklar, men inte omöjligt att skaffa en ganska gratis finns anvisningar på youtube. Man bryter förbinelsen med nätet så kan cykeln inte kommunicera var den är. Med en burk sprayfärg i lämplig kulör är den sen privat, finns ju noll koll på cyklarna.
Innehåller ju ett gäng batterier som lödas om till tolv volt, fungerar bra i husbilen. Att slänga miljöfarligt avfall i en sopcontainer är farligt de brinner lika bra som en tesla med giftig rök. Skulle tro att det på flera punkter skulle vara åtalbart för medborgargardet att göra en insats kan nog bli fängelse eller böter och samhällstjänst.

Vi slipper dom snart i Sverige! Nytt regelverk för var de får framföras och parkeras samt för många aktörer gör att uthyrarna börjar kasta in handduken.
Japp så verkar det vara Bird lämnar Sverige Tyskland o Norge

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen