• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

El fel i skarvar??

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Har under denna säsong flera gånger haft problem med dessa. (Se bild). Säkringar på några ställplatser har utlöst. Provade hemma och alla fungerade bra, har mätt och alla ger 229-230. Har skruvat loss det som går och kollat anslutningarna och allt är ok. Har kopplat ihop dem i varandra och funkar då med. När säkring har utlöst så har jag fått plocka bort dessa små skarvar och använt rulle eller en lång kabel och då har det fungerat… några idéer vad som kan va boven i dramat?IMG_3807.jpeg

Är det säkringen på elstolparna som har löst ut eller är det jordfelsbrytaren?
Säkringen löser om fas och nolla (eller skyddsjord) får kontakt på något sätt.
Jordfelsbrytaren löser ut om skillnaden i ström mellan fas och nolla är större än 30 mA.

Försök fundera igenom möjliga felkällor med det i bakhuvudet.

Jeg kjøpte en brukt plåtis i sommer, og i den lå det en slik overgang til å sette i siden på bilen. Andre gangen jeg skulle bruke den så hørte jeg tydelig fresingen fra en lysbue. Det viste seg at den ene fase-ledningen i den blå hunnkontakten bare var stukket inn i messingpinnen og skruene sto helt ute og viste at ledningen aldri hadde vært skrudd fast, en typisk produksjonsfeil. Kan du ha en tilsvarende feil?

Jeg havde et ødelagt kabel for en del år siden. Det var før jeg fik solceller.

Det viste sig at isoleringen på de 3 ledere inde i gummikablet var i stykker, så lederne kunne rører hinanden og skabe kortslutning.

Det var ca 30 cm fra hunstikket som sættes i siden på husbilen.

Årsagen var min kabelholder
Her går kablet gennem et firkantet hul i siden og det var drejningerne på kablet ved oprulning som havde forårsaget problemet

Jeg kjøpte en brukt plåtis i sommer, og i den lå det en slik overgang til å sette i siden på bilen. Andre gangen jeg skulle bruke den så hørte jeg tydelig fresingen fra en lysbue. Det viste seg at den ene fase-ledningen i den blå hunnkontakten bare var stukket inn i messingpinnen og skruene sto helt ute og viste at ledningen aldri hadde vært skrudd fast, en typisk produksjonsfeil. Kan du ha en tilsvarende feil?
Inte vad jag kunde upptäcka och det fungerar här hemma

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen