• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

El-cykel, bara den är lätt

JanneB

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Knivsta
Häromdagen fyllde min Älskade år, några dagar senare har vi firat hennes namnsdag och i oktober blir det XZ bröllopsdagen - Safirbröllopsdagen den här gången. Hör och häpna; jag har köpt en safirbaserat smycke men hon ville att jag lämnar tillbaka den och istället vill hon ha el-cykel.
Så, nu behöver jag hjälp från iH medlemmar:
vilken dam el-cykel skulle Ni rekommendera? Basala krav är att det ska vara dam el-cykel och lätt (ej över 16-17 kg - då så mycket väger hennes vanliga cykel som vi tar med vid våra husbilsresor).
 
Inget proffs på elcyklar, men ska du ha en så lätt elcykel kostar den troligen som ett skrin med safirer 🥴
Skämtosido, lätta elcyklar drar iväg rejält i pris, men de brukar också vara av premiumkvalite.
Min sambo har testat några elcyklar inför ett ev. köp, hon gillade Crescent's Elina som väldigt skön att cykla på, men en sådan väger nog 21-22kg.
 
Vikten utan batteri du menar?! För batteriet lägger man inne i husbilen under transport.
Både för vikten och att det är stöldbegärligt
 
Hej! Om ni vill ha en vikbar cykel som är lätt att få in i husbilsgaraget så kolla på elhoj.com. Har en sådan Smart sedan 10 år tillbaka och hör o häpna batteriet funkar ännu. Har inte varit några problem med cykeln. Obs jag har inga kopplingar till säljaren.
Hälsningar Arne Lenestad
 
Vikten utan batteri du menar?! För batteriet lägger man inne i husbilen under transport.
Både för vikten och att det är stöldbegärligt
Vikten med batteri... Helst skulle hon vilja ha sådan cykel som har batteriet integrerat/gömd i ramen.
 
Hej! Om ni vill ha en vikbar cykel som är lätt att få in i husbilsgaraget så kolla på elhoj.com. Har en sådan Smart sedan 10 år tillbaka och hör o häpna batteriet funkar ännu. Har inte varit några problem med cykeln. Obs jag har inga kopplingar till säljaren.
Hälsningar Arne Lenestad
Det låter imponerande med sådan batteri-livslängd. Vilken faktor, tror Du, har haft störst betydelse för det? Batteri kvalitet eller handhavandet? Har Du använt cykeln sparsamt, eller servat den ofta?
 
Janne här har du en lätt elcykel som jag tycker din fru är värd ;)

https://alltomelcyklar.nu/nyheter/vikbart-latt-lattare-och-lattast-103-kilo/
Man kan köpa cykel på nätet o säkert "spara" några tusen lappar, men när jag köper en så pass dyr o viktig produkt som en cykel föredrar jag en riktigt bra handlare.
Anders på Veloform vid Chapmans-torg i Göteborg, säljer både Brompton och Vello bike, jättebra service, i och för sig är jag jävig men han har även väldigt många långväga kunder från hela norden. Du får givetvis prova alla modeller o varianter och får massa tips.
www.veloform.se
Mvh
Anders
 
Kanske jag har en lösning.


IMG_5615.jpeg
Bilden lånad på nätet.

En känd husbilsprofil i en annan husbilsklubb ringde mig just och berättade att han pga av hälsoproblem inte längre kunde använda sin älskade elcykel av märket Kringla.

Han betalade runt 20 000 kr för cykeln för 4 år sedan, vidare har han köpt ett extra batteri för 4 000 kr, nu säljer han allt för 7 000 kr.

Cykeln är hopfällbar allt fungerar och mycket lite använd de senare åren pga av hälsoskäl.

Säg till om du eller någon annan är intresserad så skall jag skapa kontakt med säljaren.

Tommy
 
Senast ändrad:
Det bliver vældigt svært at finde en El-cykel med den lave vægt du angiver.

I Danmark er det svært at finde ordentlige el-cykler, hvis de skal være foldbare, som jo er de el-cykler som vejer mindst.

Jeg har ledt på en masse web sider på tyske folde El-cykler. Tyskerne er førende på området med mange fabrikanter. Til sidst faldt jeg for denne:


Vore elcykler er 2022 modellen som har en rammehøjde på 47cm hvor den nyeste har en rammehøjde på 49 cm.

De laver en del andre modeller blandt andet også med 24 tommer hjul, som du kan se her:


Vi valgte at finde en cyklehandler i Tysklandm som havde cyklen på lager, således at vi kunne prøvekøre cyklerne og konstatere at de rent faktisk kunne gå ind i vore husbils garage i folde tilstand. Da cyklerne hurtigt bliver solgt hos forhandlerne måtte vi købe den en ved en Handler i Oldenburg og den anden ved en Handler i Münster, men cyklerne er ens.

God jagt på en let cykel til fruen
 
Jag är väldigt tacksam för Era råd och mycket information om el-cyklar. Maria vill helst ha cykel som liknar den vanliga storleksmässigt. Jag har hittat review av lätta elcyklar (www.ebikechoices.com) där man prisat Trek FX+ 2 Stagger (17.5kg). Där finns även Tenways CGO600 (15kg). Vad tycker Ni ?
Har någon av iH medlemmar testat dessa, eller äger sådan?
Lätta el-cyklar 2023
 
Märkligt att de ska vara så tunga min trehjuling väger 17 kg, ska man häva med dom kan de inte vara mycket tyngre. Min är ju gjord helt i aluminium de billiga från kina väger bly eftersom de verkar vara gjorda i dåligt material så man måste gå upp i dimensioner.
 
Vikten med batteri... Helst skulle hon vilja ha sådan cykel som har batteriet integrerat/gömd i ramen.
Ja det är väl snyggast med integrerat batteri, men det kanske finns nackdelar också.
Kan de laddas i minusgrader eller måste man ta in hela cykeln inomhus för att kunna ladda batteriet vid kallt väder? Hur enkelt är det att byta ut batteriet när det blir dags för det? Finns det alternativa leverantörer av nytt batteri till den aktuella cykeln?
 
Jag är väldigt tacksam för Era råd och mycket information om el-cyklar. Maria vill helst ha cykel som liknar den vanliga storleksmässigt. Jag har hittat review av lätta elcyklar (www.ebikechoices.com) där man prisat Trek FX+ 2 Stagger (17.5kg). Där finns även Tenways CGO600 (15kg). Vad tycker Ni ?
Har någon av iH medlemmar testat dessa, eller äger sådan?
Lätta el-cyklar 2023
Trek alla gånger av de två, växlar behövs och den verkar dessutom vara komplett utrustad. Vi har själva en äldre damcykel med motorn fram, den funkar men inget som rekommenderas sedan har vi en hopfällbar Fiido med motor bak och batteri i sadelstolpen viket funkar mycket bra men små hjul begränsar farten och gaffelvinkeln är brant vilket kan ge problem i skarpa svängar. Nästa fullstora blir definitivt med motorn centralt vid pedalerna, jag har testat ett antal och det känns överlägset bäst.
Hälsningar
Peter
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen