• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Efoy bränsleceller

Jag köpte min för 35000:- och efter 1,5 år och 900 timmar började den krångla. Skickade den till fabriken och dom lagade den inte utan skickade en annan som gått 2000 timmar. Den funkade i 3 månader innan den började krångla. Skickade denna till fabriken som sa att " Stacken", hjärtat i apparaten, var slut och dom kunde byta den för 11000:-. Fick tillbaka den. Ville inte kosta på den så mycket. Om den är dålig eller dyr får du avgöra själv.

När vi köpte vår första nya husbil 2011 så beställde jag till Efoy då bilen var förberedd för det, märkte att effekten sakta sjönk under dom 10 åren vi hade bilen det tog längre och längre tid att ladda upp batteriet men den fungerade hela tiden. ca 900 tim hade den gått när vi bytte bil.

Har kvar 3st 10L dunkar om någon är intresserad,

Tack för alla svar ..för att jag frågade va att jag har möjlighet att köpa en begagnad som har gått 600 timmar men är ca 9 år gammal Efoy 1600 …sen fick jag reda på också av dom som servar dom att det går inte att få reservdelar Efoy 1600.

Tråkigt när ett företag marknadsför en produkt som i teorin är ett nytänkande inom laddtekniken.
Att man sen inte kan göra ett bra jobb utan på något sätt verkar försöka ta hem vinsten.
En ny produkt måste ju inte bara marknadsföras utan produktutvecklas.
Tyvärr så kommer de som blivit brända av erfarenheterna inte tro särskilt mycket på själva tekniken som för många år sedan förutspåddes att fungera som laddare till mobiler och liknande och ha en stor framtid framför sej.
Mycket som inte blir som man tänkt en annan sak är stirlingmotorer som kopplat till en generator hade framtiden för sej.
Är det utveckling som behövs borde staten gå in med hjälp.
Många saker kommer upp på bordet nu när elpriserna rusar.

Efoy sin løsning er i realitet en hydrogen brenselscelle med en PEM membran som skiller ut hydrogenet fra metanol. restproduktet av begge prossessene er vanndamp. Største svakhet er frost før cellen er blitt fri for vann, dette sprenger platene fra hverandre og reduserer effekten.

Köpe min husbil i Boden, där Efoy:en hade frusit. Skickade den till Brunnthal i Sydtyskland. Det "gick på" 22000:-!!!
Fungerade ypperligt i många år. Men ett år började den krångla, så jag åkte inom Brunnthal (utanför München).
Dom rättade till problemet och bytte ut innerenheten (som hade ärgat ihop), för ytterligare en slant. Numera tycker
jag den mest "sörplar" metanol utan att den laddar något. Har haft den i åtta år.

M.V.H. Jack43

När min EFOY krånglade fick jag erbjudande av min handlare som jag köpt den av att istället köpa ett Litiumbatteri på 160Ah för 12000:- som jag nu haft i 7år och som funkar kanon. Nu behöver jag bara köra c.a 1,5 tim med laddström på 50 A så är batterit fulladdat. En mycket bättre investering för mycket mindre pengar.

När min EFOY krånglade fick jag erbjudande av min handlare som jag köpt den av att istället köpa ett Litiumbatteri på 160Ah för 12000:- som jag nu haft i 7år och som funkar kanon. Nu behöver jag bara köra c.a 1,5 tim med laddström på 50 A så är batterit fulladdat. En mycket bättre investering för mycket mindre pengar.
Men kajles, om du står still å' frikampar en vecka eller två, så hjälper det inte mycket!! Då är det solceller, vindkraft eller Efoy som gäller (även bensin/diesel-generator).

M.V.H. Jack43

Funderade en del på Efoy när jag köpte husbil, räknade som vanligt på det och kom fram till att det blev väldigt dyra KWh. Har tittat en del på youtube på vindsnurror och även tittat närmare på min kusins vindsnurra på båten.
De som jag sett för båtar är orimligt dyra men där finns ju laddningsregulator inbyggd och en del säkerhetsanordningar som kan stoppa att de varvar sönder när de ligger utan tillsyn.
En enklare historia som man kan montera på ett cykelställ och enkelt fälla ner i dåligt väder och vid transport häkta av och lägga in i garaget borde fungera. till skillnad från solpaneler så blåser det så ger de ström dygnet runt oavsett årstid.
Den totala energin borde även med ganska låg märkeffekt bli en hel del, 200w x 24timmar blir ju nästan 5 kw/dygn. Även betydligt mindre borde ge ett betydande tillskott.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen