• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

E-sim istället för roaming

Är det någon som använder e-sim och har hittat något billigt datapaket som är värt namnet när ni är ute och åker, eller övervintrar längre perioder?

Det kanske inte (ännu) är någon ide inom EU?
Det där lät spännande, men jag har aldrig tidigare hört talas om e-sim så jag Googlade. Kanske det finns flera här som lever i okunskap och inte är uppdaterade på de senaste nyheterna, då har jag fått fram följande om e-sim:

E-SIM, eller inbyggd SIM-kort, är en digital ersättning för det fysiska SIM-kortet som används i mobiltelefoner och andra enheter för att ansluta till mobilnätverk. Istället för att placera ett fysiskt SIM-kort i din enhet, kan du med en e-SIM-programvara ansluta till en mobiloperatör och aktivera ditt abonnemang elektroniskt. Detta gör det enklare att byta operatörer och abonnemang utan att behöva byta ut det fysiska SIM-kortet. E-SIM används vanligtvis i moderna smartphones, surfplattor och andra enheter med mobila anslutningsmöjligheter.

Ser fördelen själv som springer runt med 2 mobiler, med olika SIM-kort.

Tommy

Senast ändrad:
Vitsen, förutom att man slipper 2 telefoner som jag ser det är att man kan köpa "datapaket" som det heter i olika länder man kommer till.
Jag är ofta utanför EU så roaming kan bli dyrt (Oman tar 20 $ för 0,1 Gb tex), men det känns som om det är en bransch som kommer sticka upp.
Det är ju också skönt att pilla med SIM-kort i telefonen om man vill ha ett lokalt abonnemang.

Kollade lite snabbt på telenor och där kan man byta på stubben om man vill. Bara logga in på mina sidor. Men hemma ser jag ingen omedelbar vinst med det, mer än att slippa själva kortet.

Men det vore kul om någon använt sig av det och har lite info.

Vem vet, E-sim kanske blir det nya litiumbatteriet i husbils forumens glada värld:ROFLMAO::ROFLMAO:

Jag har aktiverat e-sim "kort", dvs iPhones egna inbyggda "sim-kort" med tanke på att koppla upp mig mot ett Spanskt nummer och operatör. Än har vi inte behövt ett eget Spanskt abonnemang för att berättiga merkostnaden. Just nu har jag mitt eget nummer på både e-sim (inbyggt) och SIM (fysisk kort) där det ena kallas för "Primärt" och det andra för "Personligt". Båda har egna inställningar för allt... Det Personliga är uppkopplat mot Telenor och det Primära väntar tills det är dags att ansluta sig till ett annat nummer och ett annat nät, eller att ha helt andra inställningar.

IMG_3222.jpeg

Jag har länge annvänt två SIM kort i telefonen. Ett privat (hallon) och ett för jobbet (telia)
Allt för att slippa ha med mig två telefoner...
Nackdelen är att man är nåbar 24/7.
Kör också dubbla abonnemang, för att slippa 2 lurar.
Telia (E-sim) Privat och Telenor i jobbet.
Jobbet kan man enkelt stänga av när man vill vara i fred :)

Har sedan många år två simkort i mobilen.

Ett spanskt Movistar som jag bara tar emot samtal från. Mest från leveranser, sjukvården, samt för Whatsup
Ett svenskt Telia (sedan 7 år på Kanarieöarna) som jag alltid ringer på inom Spanien och till Sverige och Norge. Kör internet i husbilen via Telia.

Dual sim

Hittar givetvis inte den länken igen,, man kanske skall spara saker man vill kolla igen:unsure:

Annars så finns det ju en uppsjö att välja mellan. Kruxet är ju att försöka hitta bästa pris.

Hej. De är bra med 2 simkort eller med E- sim det beror på vilken mobil man har de är inte så många mobiler som har möjlighet att ha 2 simkort då är E-sim en bra lösning för 2 olika tel nr men efter arbetslivet slut klarar sig nog dom flesta med 1 tel nr men alla är vi lite olika.
Mvh Umebo
Min tanke med detta är dock inte att ha två telefonnummer(om man nu inte vill det) utan att komma åt billig surf när man är utanför Sverige.
Tänkte om det var någon som använt det istället för roaming från operatör i Sverige, med de begränsningar det medför.

Det vill säga, att behålla sitt sim kort man har i telefonen och när man kommer till (sätt in valfritt land) så använder man sitt e-sim för surf, exempelvis

Min tanke med detta är dock inte att ha två telefonnummer(om man nu inte vill det) utan att komma åt billig surf när man är utanför Sverige.
Tänkte om det var någon som använt det istället för roaming från operatör i Sverige, med de begränsningar det medför.

Det vill säga, att behålla sitt sim kort man har i telefonen och när man kommer till (sätt in valfritt land) så använder man sitt e-sim för surf, exempelvis
Hej. Ok de finns då finns ju möjligheten.
Mvh Umebo

Golfbil, jag förstår att du är ute efter mera surf utomlands, precis som alla vi andra, vilket du kan få på lite olika sätt.
1) Ta med dig "mycket" surf redan hemifrån, t.ex. Telenors 100 GB/månad (det har vi på bara mitt abonnemang, Marianne har eget)
2) Anslut dig till surf på en camping som erbjuder wi-fi. Vi har t.ex. obegränsat med surf på vår camping för bara 30€/månad = BILLIGAST!
3) e-sim abonnemang (enligt din egen länk) är dyrast, men självklart kan du välja det om din telefon kan hantera e-sim installation:

1694526009709.png

@Marianne & Ranko

Jo, jag har Telenor utland 100, frugan har detsamma, det är inte det som är vitsen.
Holafly är ju ett företag som lever på att sälja dettaoch deras priser är ju en sak. Tror att det är ett Österikiskt företag? Har inte kollat Det finns flera som jag förstått, lokalt i Spanien tex.

Som sagts innan, så kanske detta inte, ännu är lönsamt i EU? Beroende på vilket abonnemang man har.
Jag är ju väldigt ofta utanför EU så då är det mer intressant. Som sagt ovan så kostade 0,1Mb i Oman 20$ i Lördags

Jag har inte e-sim, ännu, men ville mest kolla om någon använde det i detta syftet (mer surf/krona)
Som jag förstår det så kan man ha en app och den letar reda på det bästa priserna och sedan kan man ta ett e-sim från den leverantören om man vill.

Sen så tycker jag att det verkar märkligt att Svenska Telenor kommer att ha det billigaste erbjudandet för surf om jag är i tex Spanien i 6 månader och att det inte finns någon Spansk operatör som är billigare.

Nåväl, jag kommer att hålla ett öga på detta framöver.

Etter EU satte tak på roaming prisen mellom operatørene så er det enklere å levere mange GB ved roaming. Jeg vil tro at om alle utnyttet sine 100GB hver måned så ville Telenor tape på dette. I mange land er lokal pris pr GB den samme som roaming prisen, de hadde høyere pris tidligere, Det koster å bygge ut kapasitet, men når investeringen er gjort er driften billig. Telenor og Telia hadde en tidlig start på utbyggingen av linjekapasitet for mobilnett med NMT, mye av grunnlaget kommer fra den tiden, selv om det er lagt ut mye ny fiber spesiellt i tett befolket område hvor det kreves mange små basestasjoner og små celler.

Internasjonalt så selges det fra Estland mye mobiltelefoni for bruk innen EU/EES, det er minst 3 slike operatører som selger aktivt til turister fra Australia.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen