• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

E-boksläsare (Läsplatta)

essge.

Aktiv medlem
Medlem
För att Lektyrtråden inte skall bli en tråd om läsplattor startar jag en ny tråd.
Själv har jag hittills använt en iPad som ju uppfyller kravet att enkelt kunna hämta biblioteksböcker, men den har några nackdelar. Dess störta minus upplever jag är läsbarhet utomhus i starkt ljus och den begränsade batteritiden.
Vilken läsplatta rekommenderas? Krav är att det enkelt ska gå att koppla upp sig via WiFi mot bibliotek och hämta hem böcker.

Jag använder sedan många år Adlibris Letto. Den går att koppla upp mot wifi, men tyvärr måste biblioteksböcker först laddas ner för att sen tankas över till Letton. Läsbarheten är suverän i alla lägen tycker jag. Har nu den med bakrundsbelysning vilket de tidigare inte hade.

Jag rekommenderar pocket bok som jag haft i två år finns wifi och bluetoth går enkelt att koppla upp mot nätverk. Har belysning som fungerar bra och en väldigt bra skärm när solen skiner. Den är inte bunden till någon butik som många plattor är, själv tar jag hem mycket från biblioteket. Den finns numera i färg som jag inte provat. Verkar bra kvalite med knappar för att bläddra så slipper man kladda ner skärmen. Den tål även vatten. Har haft Kobo men den blev inte långvarig ett inbyggt fel där man lött fast usb kontakten på så sätt att den lätt lossnar från kretskortet och samtidigt förstör kretsbanorna så det är mycket svårt om inte omöjligt att laga. Har även haft en mycket bilig från teknikmagasinet inte så bra text, blev inte så gammal bildörren blåste upp och träffade givetsvis inner fickan varpå skärmen krossades.
Brukar ta hem böckerna via datorn för att ordna så att jag har obegränsad lästid eftersom jag gillar att ha mycket att välja på i plattan.
Har räddat mej under sjukhusvistelser där man blir väckt hela tiden och går ner sej psykiskt.

Senast ändrad:
Jag använder Pocketbook Touch HD 3 som är en riktigt bra läsplatta. Som med alla läsplattor av den här sorten så blir läsbarheten bara bättre desto ljusare det är i omgivningen. Sen har den också inbyggd belysning vilket fungerar bra och inte drar särskilt mycket ström.

Smidigt också att man kan ställa in att plattan synkar mot en specifik mapp på Dropbox, du kan mao ladda ner en fil på datorn, lägga den i rätt mapp i Dropbox, och sen synkas den över till läsplattan. Det går också att ställa in plattan så att man mailar böckerna/filerna till plattan. Smidigt med andra ord. Onlinebutik finns det också.

Har också Adlibris Letto är inne på min andra platta, supernöjd, som Bengt säger är läsbarheten i alla lägen suverän. Du kan ha solen rakt in på plattan och du läser utan vidare. Laddar ner från biblioteket, sen läser man bara över det till plattan. Körde med pocketböcker tidigare, men övergick till plattan för 3-4 år sedan, skönt slippa ha med en massa böcker. Pocketbook Touch HD 3 är något dyrare än senaste Letto plattan.

........... Har haft Kobo men den blev inte långvarig ett inbyggt fel där man lött fast usb kontakten på så sätt att den lätt lossnar från kretskortet och samtidigt förstör kretsbanorna så det är mycket svårt om inte omöjligt att laga.............
Kobo verkar ju annars vara mycket stora och populära. Sju av de tio populäraste på Prisjakt är Kobo, men stor och populär är inte alltid bäst.
1646054341286.png

Ja min fd fru köpte en storformat. Den fungerade väldigt dåligt men med uppdatering var den mycket bättre. Var problem med att lägga in böcker som ordnade sej. Den kändes väldigt skör att ta i trodde det var en kanadensisk Kvalitetsprodukt men det var kina som vanligt. Blev besviken uppstod flera problem efterhand till slut fungerade inte skärmen alls. Inget roligt när man sitter i husbilen i spanien lyckades beställa via en internetaffär som hade bra språk lite billigare än i sverige kom på mindre än en vecka. Den fanns i närheten av gränsen till frankrike.
Läste till dess på mobilen.
Kindle ska du undvika den är låst till amazons böcker. Läs mycket tester det finns låsningar på flera märken till butiker på nätet. Jag lade ner många timmar på att läsa resencioner. Varning också för gamla plattor som kan finnas i lager och reas ut.

Jag har använt en NOOK i snart 10 år, tyvärr tror jag kanske den bara går att köpa i US. Den går att sitta ute i solen o läsa med solglasögon. Den är lätt. Dvs man kan enkelt ligga i sängen o läsa. Batteriet varar hur länge som helst, den har knappar fram-bak på båda sidor, man laddar ner till datorn från biblioteken , och för över. Jag trodde när jag köpte den att jag behövde, ville ladda ner egna PDFer - vilket jag gjorde men aldrig läste sen. Då fanns inte så mycket att välja på.

Jag har köpt två Kobo till min fru Den första var en Kobo Glo, som blev ersatt efter lång och trogen tjänst.
Hon bytte till en Adlibris Letto (2an tror jag, den med inbyggt fodral). Den var helt kass och var svår att hantera eftersom det var svårt att nå flera av ikonerna i kanterna. Kan har varit det exemplaret - men Adlibris vägrade erkänna att det skulle vara fel på den - så den sålde vi fort igen.
Gick då tillbaka till Kobo, men denna gång en Clara HD och den är hon supernöjd med.

Jag har alla böcker i Calibre, så det är lätt att föra över dem.

Själv använder jag alltid min iPad, så jag slipper bära med mig flera enheter.
Men den har som sagt uppenbara nackdelar av högre vikt och omöjlig att läsa på i solsken.

Ja det är just Calibre jag har i min dator för att konvertera filer använder man konvertering från epub till epub så får man med ett tillägg obegränsad tid att läsa annars blir det bara 28 dagar.
Nästa platta blir nog en med färg. Jag har ju en surfplatta samsung note med penna och 8" men svårt när det är just tyngre och drar mycket batteri. Så pocketbook med färg börjar bli aktuell och även om den är dyr så räknar man hur mycket man använder den så känns det viktigt. Pockebook kan via en adapter använda hörlurar men via bluetooth använda såna lurar trådlöst om jag fattat rätt.
Pdf kan ju vara lite problem tyckte att pockebook klarade pdf bättre än andra, sen kan man ju konvertera via calibre. Viktigt att uppdatera sin läsplatta via nätet det är oftast bra förbättringar till skillnad från en del apparater som passar på att skicka med appar man inte vill ha och reklam.

Jag har köpt två Kobo till min fru Den första var en Kobo Glo, som blev ersatt efter lång och trogen tjänst.
Hon bytte till en Adlibris Letto (2an tror jag, den med inbyggt fodral). Den var helt kass och var svår att hantera eftersom det var svårt att nå flera av ikonerna i kanterna. Kan har varit det exemplaret - men Adlibris vägrade erkänna att det skulle vara fel på den - så den sålde vi fort igen.
Gick då tillbaka till Kobo, men denna gång en Clara HD och den är hon supernöjd med.

Jag har alla böcker i Calibre, så det är lätt att föra över dem.

Själv använder jag alltid min iPad, så jag slipper bära med mig flera enheter.
Men den har som sagt uppenbara nackdelar av högre vikt och omöjlig att läsa på i solsken.
Min fru och jag använder (och alltid använt) våra surfplattor (nuförtiden Samsung, tidigare även Huawei), alltså inga läsplattor pga praktiska skäl. Man vill inte ha så många grejer att ta hand om plus viktproblematik för vår husbil som har max 3500kg, och redan så många gadgets slukar viktreserv...
Surfplattor ‐ kan det blir begränsning i form av sämre läsbarhet i stark ljus... för det mesta brukar vi läsa på kvällar, om vi inte ägnar oss åt något annat spännande ;)

Köpte en Kobo till min fru i 60 års present. Hon läser hellre på den än en riktig bok. Hon tycker den är lätt och har bakgrundsbelysning på natten. När hon ligger i solstolen fungerar det lika bra. Hon använder Kobo:n enbart för bibliotekets böcker som hon laddar hem på laptoppen och överför till Kobo:n. Nu efter 6 år fungerar den lika bra och hon är fortfarande lika nöjd. Ingen får röra den.

Vad kul att läsplattor och eböcker diskuteras!!!

Jag har sedan länge varit intresserad av eböcker, skrev en uppsats på gymnasiet i början på 80-talet om ett "världs-bibliotek" där man på något elektroniskt sätt kunde låna hem böcker och läsa på en liten dator, detta var vid hem-datorernas tid, och ABC-80, ZX-81, BBC, VIC-20 mm, min svenska fröken fnös och förklarade att självklart kan aldrig pappersböcker ersättas.

På slutet av 90-talet läste jag på en Palm-pilot, se https://en.wikipedia.org/wiki/PalmPilot
Mycket liten skärm och inte så bra kontrast, då var även formaten många, bl.a. Microsoft .lit Mobipocket .prc mm
Mobipocket (franskt) köptes av Amazon och blev basen i kindle formaten.

2006 köpte jag via min kusin i Detroit den första kommersiella e-ink läsplattan, Sony PRS-500, något år efter kom PRS-505 även i Europa, sålde min 500 billigt till en kompis när jag köpte 505, som jag fortfarande har kvar o kan jämföra med dagens "paper-white" varianter och kan inte förstå att jag tyckte den var så bra när jag köpte den, riktig grå-dassig skärm.

Har haft många plattor efter dessa också, köper många tekniska programmerings böcker alltid epub och helst "digital-vattenstämpel"

Dessa tekniska böcker föredrar jag att läsa på Pocketbook inkpad3 8-tum, läser även en hel del noveller på denna, men ibland tar jag upp min kobo Aura 6-tum, hade för länge sen en mycket trevlig pocket-book 360, se https://www.the-ebook-reader.com/pocketbook-360.html
Bara 5-tum, men med ett "inbyggt" skyddshölje och bra mjukvara för att rotera, väldigt smidig att ha i fickan bland nycklar mm!

Har tydligen kommit en 360-plus variant, som går att köpa.

Calibre är mycket bra att ha som sin virtuella bokhylla, och för att konvertera mm

www.mobileread.com är en mycket bra sida föra att läsa om olika läsplattor och format mm

Mvh
Anders

Min fru och jag använder (och alltid använt) våra surfplattor (nuförtiden Samsung, tidigare även Huawei), alltså inga läsplattor pga praktiska skäl. Man vill inte ha så många grejer att ta hand om plus viktproblematik för vår husbil som har max 3500kg, och redan så många gadgets slukar viktreserv...
Surfplattor ‐ kan det blir begränsning i form av sämre läsbarhet i stark ljus... för det mesta brukar vi läsa på kvällar, om vi inte ägnar oss åt något annat spännande ;)
En 6-tum e-ink läsplatta väger ca 200gr
Och blir mycket mer som en riktig bok utan en massa störande appar, notiser mm
Och behöver bara ladda batteriet var 3e-4e vecka!
Mvh
Anders

Senast ändrad:
Angående Pocketbook märket, på deras hemsida kan man läsa följande:

"PocketBook är en av de största globala tillverkarna av e-läsare baserade på E Ink-teknik, och har sitt huvudkontor i Lugano, Schweiz. Företaget grundades 2007 och säljer sina produkter i mer än 35 länder över hela världen. Genom högkvalitativ hårdvara, ergonomisk produktdesign och unika programvarulösningar, garanterar PocketBook sina användare en perfekt läsupplevelse alltid och överallt."

Vet inte hur stor del av dess personal som är ryssar, men vet att det mesta av mjukvaran är gjort av ryssar.

Så just nu bojkottar nog en del detta märke.

Mvh
Anders

Har siden 2002 hatt Kindle, er det en epub bok jeg vil lese så er Calibre lett å bruke til å konvertere til mobi format som Kindle håndterer helt greit.

Til daglig er https://www.bookbub.com/ en god kilde til nye bøker til vårt virtuelle bibliotek, veldig mye gratis bøker - noen få til sterkt redusert pris.

Senast ändrad:
Samma teknik i de flesta ebook läsarna inktekniken är ju det som gjort dom till det dom är dag. Intressant med färger i den tekniken. De går ju att surfa med en pocket book läsare men inget jag rekomenderar men det går!
Uppdateringen av skärmen är ju det som tar ström och det går ju att ställa in eftersom man måste uppdatera ordentligt efter ett par gånger så blir skärmen sämre. Det drar lite mer ström men blir ju bättre bild.
Kanske inte alla fattat det utan börjar putsa glasögonen men så är det.
Efter murens fall i öst var det många som jobbat för krigsindustrin arbetslösa med mycket utbildning. Samtidigt började persondatorerna komma och senare internet.
Därifrån kommer en hel del program tror igo kommer därifrån.
Min tro är att de flesta människor i grunden är som svensson. Det som skiljer är ju allt det som tvingar människor att vara något de inte vill vara.

Har aldrig laddat ner direkt från biblioteket, det man använder när man laddar till datorn är ju ett program biblioteken har avtal med Adobe digital editions som det laddas via. Både Kobo och pocketbook touch hd 3 som jag har det programmet inlagt fast det måste nog registreras på något sätt. Först laddas det ner en mindre fil som i sin tur laddar ner eboken. Det handlar ju om DRM som man av upphovsrättsliga avtal är tvungen att ha eftersom man inte fritt kan läsa på andra plattor eller sprida boken och endast låna 28dagar hinner man inte på den tiden får man låna om. Biblioteken betalar en avgift för varje utlån så antalet utlån är ofta begränsat beroende på ekonomin. Väldigt konstigt att det inte finns ett gemensamt bibliotek och att man måste skaffa lånekort på varje bibliotek som personligen måste hämtas ut på plats. Böcker som finns i stockholm kan jag inte låna eftersom jag bara har lånekort i östergötland. Man kan ibland fuska sig till ett enstaka lån. Sökfunktionerna är också olika och rejält dåliga. Finns ett program biblio som är gratis där kan man låna via mobilen tror man kan flytta boken till läsaren. Jag går alltid via calibre så att man får bort drm skyddet, men brukar inte dela mina bäcker eftersom jag har lite udda boksmak de flesta läser ju deckare.
Pocketbook är något lättare att använda man kommer via knapparna in direkt menyer och kan ställa om min Kobo fick jag gå via skärmen med osäkert resultat för att ställa om text och ljus. Den hette glo beroende att det fanns bakgrundsljus som då var något bättre på pocketbook. Det är ju en ständig kamp mellan tillverkarna. och en del recensioner lämnar mycket att önska. Man måste kunna skilja på fakta och tyckande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen