Detta hände mig sommaren 2021 med min husbil byggd på en Fiat Ducato 244 av årsmodell 2004.
Symptomen
Under körning tändes den röda motorlampan och hastighetsmätaren tvärdog.
Vid nästa omstart blinkade även glödningslampan.
Problemet
Säkring F11 i säkringboxen i motorrummet var bränd.
Denna säkring används till flera saker och tre saker jag kommit fram till är:
1. Hastighetsmätaren.
2. Värmeelement vid bränslefiltret.
2. Värmeelement till vevhusventilationen.
Lösningen
I mitt fall var det värmelementet till vevhusventilationen som gått sönder och gjorde att säkringen brändes av.
Jag testade att sätta dit en ny säkring men den brann av direkt vi nästa start.
Först när jag kopplat bort kontakten till värmeelementet så höll säkringen och motorlampan slocknade och hastighetsmätaren fungerade igen.
Reservdelar
Nytt värmeelement kunde bara köpas i ett kit ihop med en komplett slang till vevhusventilationen.
Priset var ca 1900 kr och det tog mig 10-20 minuter att byta den själv.
Den sitter bakom kylaren kopplad mellan motor och luftburk.
Artikelnummer: 1339391080 - Googlesökning
Nödlösningen
Får man detta problem kan man som nödlösning koppla ur värmeelementet och ersätta den trasiga säkringen, då slocknar motorlampan och hastighetsmätare lever igen.
Det är inte att rekommendera att köra så över tid, speciellt inte vintertid i nordligt klimat då värmeelementet har en funktion och sitter där för att förhindra isbildning i vevhusventilationen.
En ispropp i vevhusventilationen kan vara början på en mycket dålig dag.
Bildgalleri
Bild ett visar värmeelementet vid bränslefiltret, det behöver ström av säkring F11. Jag felsökte en del här men det var inte här mitt problem fanns att hitta.
Bild två, nya och gamla slangen med värmeelementet.
Bild tre, närbild på värmeelementet.
Bild fyra, säkringsboxen i motorrummet.
En diskret röd pil visar vilken säkring det handlar om, den är bra utmärkt i boxen.
Senast ändrad: