• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Du som köpte elbil har blivit lurad....

Bäckis

Välkänd medlem
Medlem
Jag har gjort det igen...

Blivit lurad....
Att köpa elbil.

Vi får se hur mycket lurad jag blir denna gång ty med vår begagnade e-golf känner jag mig inte lurad enbart lätt ungdomligt sprallig var gång jag positionerar mig bakom ratten.
Trots minimalt med effekt (åtminstone i dagens läge) går bilen som värsta GTI:n.
Hornen växer snabbt ut när man gång efter annan är snabbast när trafikljuset slår om till grönt.

Nu är en ny elbil beställd (fabriksny denna gång) och nästan tre gånger så hög effekt som golfen.
Jag börjar redan känna hornen växa i pannan.....
Att det bara ska vara så lång leveranstid :-(

Jag har gjort det igen...

Blivit lurad....
Att köpa elbil.

Vi får se hur mycket lurad jag blir denna gång ty med vår begagnade e-golf känner jag mig inte lurad enbart lätt ungdomligt sprallig var gång jag positionerar mig bakom ratten.
Trots minimalt med effekt (åtminstone i dagens läge) går bilen som värsta GTI:n.
Hornen växer snabbt ut när man gång efter annan är snabbast när trafikljuset slår om till grönt.

Nu är en ny elbil beställd (fabriksny denna gång) och nästan tre gånger så hög effekt som golfen.
Jag börjar redan känna hornen växa i pannan.....
Att det bara ska vara så lång leveranstid :-(
Spännande, du måste berätta vad är det för bil du väntar på?

Jag har beställt "lilla" BMW suven iX1.

Av de ca 50 bilar som passerat mitt garage under de gångna åren har jag bara haft en BMW så bara märket blir kul.

Jag väntar in leveransen av elbilen med spänning.......
Tror du kan se fram emot en spännande leverans, min dotter och min bror har båda valt BMW men i4’an, väntade upp emot ett år på bilarna. Helnöjda!

Själva valde vi samma märke som husbilen. Köpte en FIAT 500 Hybrid, som inte är snabbast vid trafikljusen, men den drar bara drygt halvlitern milen och har oslagbar lastförmåga. ;)

IMG_0581.jpeg

Tommy

Tror du kan se fram emot en spännande leverans, min dotter och min bror har båda valt BMW men i4’an, väntade upp emot ett år på bilarna. Helnöjda!

Själva valde vi samma märke som husbilen. Köpte en FIAT 500 Hybrid, som inte är snabbast vid trafikljusen, men den drar bara drygt halvlitern milen och har oslagbar lastförmåga. ;)

Visa bilaga 31817

Tommy

Det var en rejäl "Hundbur" du har Tommy, och läckert röd också 🐶😉

Enligt denna rapport kommer Golf i topp :) själv har jag bara funderingar hur man ska klara att leva med den korta räckvidden, jag misstänker att jag skulle få laddångest, eller lär man sig att leta laddstolpar som en naturlig sak i bilåkandet?

Tesla törs nog ingen köpa längre kanske mest på striden med ifmetall just nu, men även alla fel på begagnade, speciellt modell3.

Men en ny elbil kommer aldrig att stå på min uppfart, har inte dessa pengar, utan en äldre isåfall, och då verkar kvaliteten i Golf ligga bra till.

Senast ändrad:
Läste rapporten i nån tysk motortidning som finns på Readly. Tesla kom sist pga dåliga bärarmar fram, fel/felinställd halvljus och dåliga bromsar. De påpekade att det var de första Tesla 3-orna som tillverkades i usa som hade dålig kvalite och de senare från Kina är bättre.

Tittar man på äldre Tesla S som är 10år så borde sådana "lyxbilar" ha sjunkit mer i pris, de kostar från ca.250kkr, alldeles för mycket för en sådan bil (tycker jag) även ifall de har livstids gratis laddning, de är inte billiga att reparera, och vet inte om de någonsin blir en "gör det själv bil" vilket en annan får hållas med.

Läste rapporten i nån tysk motortidning som finns på Readly. Tesla kom sist pga dåliga bärarmar fram, fel/felinställd halvljus och dåliga bromsar. De påpekade att det var de första Tesla 3-orna som tillverkades i usa som hade dålig kvalite och de senare från Kina är bättre.
Läste också den testen, där Tesla3 kom på 111:e och sista platsen, på den lite mera hedervärda platsen 110 hittade jag hela Rumäniens stolthet Dacia!

På tal om elbilar och Tesla, så skall jag erkänna att jag haft mina egna funderingar på om vi också skall hoppa på det tåget. Flera närstående som en dotter, en bror och en syster åker numera omkring i fina elbilar och talar lyriskt om sina nya bilar.

Men så söndagen den 5 november, sista dagen på höstlovet passerade vi den stora Tesla laddstationen som vi har här i Söderhamn, tidigt på eftermiddagen.

IMG_6263.jpeg
Det finns åtminstone 20 stolpar, 40 laddare, alla upptagna och en lång kö som cirkulerade runt, runt… Nej det där tål inte mina gamla nerver. Ok, det var säkert för att skollovet hade slutat, men vi såg samma sak under sommaren och vissa helgdagar. En vanlig onsdagseftermiddag då är det tomt.

Om det blir något elektriskt i närtid, så blir det som vi redan har i Spanien, en Hybrid, som vi f.ö. hade redan för flera år sedan, då vi åkte i en Lexus RX 450h. Kalla mig fegis, men jag tror inte det lilla antalet laddstolpar är bra för mitt blodtryck.

Såg på TV’n häromdagen hur utbyggnaden av laddstationer haltade i relationen mot antalet nya elbilar som kommer ut på gatan. Det var ingen vacker prognos.

Tommy

Kan man inte ladda hemma är elbilen inget alternativ!

Att jaga en elstolpe de 2-3 gångerna om året jag kör lånt med personbil är OK tycker jag.
Men absolut inte att vara beroende av dom till vardags.
Jag tänkte på de med livstids gratis supercharge, jag har en dryg mil till närmaste Tesla supercharge, det borde funka.
Nu vet jag inte hur fort en sån bil självtömmer batteriet stillastående så man måste fara iväg och ladda bara för att ha en elbil stående klar att användas, men ett par veckor borde den kanske klara.

Kollade lite på detta.

teslajohanssons.tips
Vem skulle inte vilja ha en begagnad bil med gratis Supercharger? Då måste du leta efter ett fordon som:‎

1. ‎En begagnad bil som aldrig varit i Teslas ägo.‎
  2. ‎Beställdes som ny bil före den 15 januari 2017.‎
  3. ‎Är en Model S eller Model X.‎
Titta inte på om bilen har fri laddning idag för det kan vara bara för den första ägaren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen