• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten - Dränkpump Dränkpumpan visslar

Käehne4363

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Holstebro
Min dykpumpe er begyndt at fløjte. Ikke hele tiden. Men ofte når en hane (kran?) lige er åbnet.
Lidt efter kan den lyde helt normal igen.
Vattenflødet er lidt mindre når den visslar
Nogen ideer om hvad problemet er?
 
Lösning
I dag har jeg købt en ny dykpumpe og en ny tilbageløbsventil. Og det hele virker tip top.

Efterfølgende har jeg testet den gamle pumpe i en spand vand. Først drejede jeg på skovlhjulet fordi et råd var at der kunne sidde en kalkflage, der stoppede pumpen. Og minsandten om ikke den efter det kunne skyde en vandstråle meget højt i vejret, så pumpen virkede udmærket.

Men det viste sig at tilbageløbsventilen havde (frostskade?) revner i den nederste samling, så vandet sprøjtede ud til siden, så det var fint at jeg havde købt en ny tilbageløbsventil.

Nu har jeg så en dykpumpe i reserve ;)
Min dränkpump på en Malibu 640 LE Van visslar, man hör det bara från utsidan, bytte pump förra året pga den gamla gick sönder. Både den nya och gamla visslar.
Vår Malibu visslar också när pumpen går. Men ljudet kommer inte från pumpen utan från vattenpåfyllningslocket på bilens utsida. Det sugs in luft där när vattenvolymen minskar i tanken, och det ger ett visslande ljud.
 
Senast ändrad:
Hej. Då är det nog tätt i avluftningen eller dräneringen kolla den.
Mvh Umebo
Nejdå. Avlustningsledningen på vår bil går inte ut i det fria som man först tror. Den är avsiktligt ansluten till påfyllningsröret en bit innanför locket och locket är konstruerat för att kunna släppa in luft. Dock inte ljudlöst….

Jag gissar att orsaken till att tillverkaren valt denna lösning är att slippa ytterligare en rörgenomföring genom golvet.
 
Nejdå. Avlustningsledningen på vår bil går inte ut i det fria som man först tror. Den är avsiktligt ansluten till påfyllningsröret en bit innanför locket och locket är konstruerat för att kunna släppa in luft. Dock inte ljudlöst….

Jag gissar att orsaken till att tillverkaren valt denna lösning är att slippa ytterligare en rörgenomföring genom golvet.
Hej. De är bra ju mindre hål dom har i husbilen. Men är det inte lite störande om det visslar men ljudet är kanske inte så högt så omgivningen inte reagerar.
Mvh Umebo
 
Søndag aften stoppede pumpen.
Pumpen havde fløjtet lidt et par gange den dag og under forberedelsen til aftensmaden gav den op.
Aktivering af en vandhane ad gangen gav et klik i hanen og et klik i EBL, men pumpen kørte ikke.
En 7,5 sikring i EBL var brandt over, men en ny sikring hjalp ikke.

Så nu gætter jeg på at pumpen er brændt sammen og skal skiftes. Vi må se når jeg får pumpen op af tanken
 
I dag har jeg købt en ny dykpumpe og en ny tilbageløbsventil. Og det hele virker tip top.

Efterfølgende har jeg testet den gamle pumpe i en spand vand. Først drejede jeg på skovlhjulet fordi et råd var at der kunne sidde en kalkflage, der stoppede pumpen. Og minsandten om ikke den efter det kunne skyde en vandstråle meget højt i vejret, så pumpen virkede udmærket.

Men det viste sig at tilbageløbsventilen havde (frostskade?) revner i den nederste samling, så vandet sprøjtede ud til siden, så det var fint at jeg havde købt en ny tilbageløbsventil.

Nu har jeg så en dykpumpe i reserve ;)
 
Lösning

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen