• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Dovra ny svensk husbil

Ewa & Jocke

Välkänd medlem
Medlem
Kanske är jag lite 2:a på bollen, men kul att läsa om ett nytt svenskt husbilsföretag då Nordic har gått i KK.

Hoppas att det går bra för dem!

//Jocke

Ja en sån skulle man vilja ha som verkar mer färdig än många andra som kräver efterinstallation av el delen och isolering, men de har hamnat lite högt med vikten. Den skulle behöva bantas på reservhjulet takräcket fyrhjulsdriften så den kom ner i vikt och bränsleförbrukning. Vi har ju en terrängkörningslag som gör att det är mest vinterväder som alla grejor behövs.
Såg inget pris och lika bra det.

Sverige kryllar verkligen av små grusvägar där skogsavverkning sker, dessa vägar kräver allt det ni vill plocka bort, hur tänkte ni?

Detta är ett fritidsfordon att brukas utanför asfalt o campingar, även ifall den kan funka där också.

Sverige kryllar verkligen av små grusvägar där skogsavverkning sker, dessa vägar kräver allt det ni vill plocka bort, hur tänkte ni?

Detta är ett fritidsfordon att brukas utanför asfalt o campingar, även ifall den kan funka där också.
För min egen del är jag inte så intresserad av att campa ute i vildmarken. Vi trivs bäst på campingar, men jag tycker att det är kul att denna bil tillverkas i Sverige, för dem som vill ut i vildmarken ;)

Jag tycker bilen ser riktigt häftig ut!

I somras när vi stod på en camping i Italien såg vi denna bil. Det funkar med terränggående fordon på vanliga vägar också :)

20230717_172545.jpg

//Jocke

Senast ändrad:
Ligner mye på de Australske Trakka Jaribu AWD som har en listepris under AUD 250 000 for sen lange og under 220 000 for den korte. Prisforskjellen mellom 2 hjuls drift og AWD er kun AUD 3000. Dette er plåtis på MB Sprinter, så for seng på tvers trenger en utbygging gjennom veggene. https://trakka.com.au/collections/jabiru for sammenligning koster en 5 år gammel earthcruiser på iveco daily 4x4 over det dobbelte av en Trakka https://earthcruiser.net.au/portfolio-item/exp-440-2/ - ny pris har jeg ikke.

Senast ändrad:
Ja nu förstår man utbyggnaden för tvärsängen. Jag skulle kunna bo där med 193 cm men vanliga tvärbäddade plåtisar blir för smala.
Men det skulle vara roligt att ha en sån, det finns ju massor med småvägar ute i europa där man skulle kunna ha användning för en sån bil. Det är ju avsevärt mer kuperat än i sverige där det mesta är ganska platt och inte mycket sticker upp över 500meter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen