• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Dometic Seitz Windows S4

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
För det första så är kanterna på sol & insynsskyddet (33) trasiga på vissa ställen. Lätt att få en reva när upphängningen i ändarna (37) inte fungerar korrekt. Det man trycker som sitter i mitten av 37, har ingen effekt i ändarna längre, något fattas i mitten av mekanismen eftersom armarna inte reagerar på tryckning längre. Armarna brukar dra in sig eller streta utåt och låsa i rätt höjd.

1) Var köper man reservdelar? Jag behöver byta ut både 33 och 37. Min länk är från Australien och det känns lite långsökt att behöva beställa från andra sidan klotet(!)
2) har någon bytt liknande rullgardiner? Tror inte på lappa & laga i det här fallet då ev. lim utsätts för solens UV strålar och skulle inte hålla i längden.
1691091056372.png

Jag har 3 typer av rullgardiner:
IMG_4751.jpegIMG_4750 3.jpegIMG_4744 2.jpeg

Hör med en husbils/camping handlare.
Dessa har tillgång till reservdelslistor och kan beställa hem.
Jag har ofta beställt reservdelar hos Tumbo till exempel.

När detta inte funkar, har jag fått hjälp hos "generalagenten" för mitt märke, Concorde och Forsbergs.

Prova motsvarande får du se.

Kan stämma väl med Kina, Bengtic! Då kan jag lika gärna beställa från Australien fast frågan ALLTID är, vad kostar frakten. Vissa saker är tunga, andra otympliga och sådant beställer man helst när ”frakten ingår” vilket förekommer lite här och där med risk att man istället åker på ”faktura och paketerings avgift”(!) Har lärt mig nu att läsa och kolla slutpriset efter flera ”nitar” jag gått på! Yes Pålle, jag erkänner! Även solen har fläckar ;)(y)

Bengtic, du är forumets sanna idékläckare! Om gardintyget med den skyddande folie på utsidan produceras i Kina, då kan jag själv beställa därifrån, varför betala för mellanhänder? Spånade lite med nya sökord och hittade en hel värld av rullgardiner och solskyddande material t.o.m. "fraktfritt".

1691223902464.png1691223953181.png1691224874307.png

Kostnad : från 160:-
Dimension: från 1,2m x 0,5m
Leveranstid: från ca 2 veckor!

Senast ändrad:
Det största fönstrets baksida är nu på köksbordet för reparation. Allt går lätt att byta förutom "trycket" mitt på skenan (bild 2) som drar upp nedre solskyddet. Det rörliga delarna är tryckpressade och kan inte delas isär utan att man bryter sönder plastdelarna (bild 4) så ge dig inte på avancerade försök utan att ha reservdelar hemma. Jag kommer att limma ihop det som går att limma och sedan beställa nytt inför nästa säsong.
bild1
IMG_3129.jpeg
bild2 (jag har monterat nya plintar som drar skenstopp (bild3 och 4)
IMG_3131.jpeg
bild3
IMG_3130.jpeg
bild4 (limning som tillfällig lösning, skall se ut som på bild3)). Jag fixar detta...
IMG_3133.jpeg

Senast ändrad:
Vad blev fel?
1691330456959.jpeg
Jo, folie skall vara på utsidan då ramen syns från insidan. Tur man har uppmärksammad fru… (ännu en gång att hon har helt rätt, pinsamt…). Fönstret sitter på sidodörren och får mycket stryk när man drämmer till med dörren. Kan vara anledning till att plastdetaljerna slets av i den lilla grej man trycker för att frigöra rullgardinen. Önskar jag hade motordriven sidodörr!
Kan man eftermontera el-motor på sidodörren, är det krångligt och vad ligger prislappen på? Någon som vet?

1691331263158.jpeg

Det fanns en smidig och "tyst" dörrstängare i Tyskland för självmontering, kostnad 880€. Vi får nog upprepa förra årets rutt förbi Eschbach för att kolla om den kan monteras i vår plåtis. Rätt lustigt, förra vintern övernattade vi i Mulhouse, Frankrike, bara stenkast från Eschbach (andra sidan Rhen). Det kan vara värt pengarna då Seitz S4 kostar runt 10 000:- och lever "farligt" om man tar i vid dörrstängning.

Breisgau Wohnmobile
Eschbacher Str. 4a
79427 Eschbach (Gewerbepark Breisgau)
http://breisgau-wohnmobile.de

Undrar om den elektriska stängaren får plats intill Mariannes fötter? Elektrisk 12V tå-nagelklippare?
Benz-2048x1152.png

Senast ändrad:
Kan man inte stänga en bodelsdörr på husbilen själv är det nog bättre att sätta ut bilen på blocket och boka ett äldreboende på vårdhemmet.
Tänk om strömmen tar slut och man inte kan få upp dörren.
Jag tycker man kan använda elen till bättre saker, finns små och smidiga elstängselapparater. man slår ner en jordanslutning i backen helst vattnar lite runtom och staketanslutning i bilen.
Då har man ett tjuvlarm som är värt pengarna, Man kan även sätta en kontakt för tjuvlarm som går till en siren med texten stänger av tjuvlarm på lämpligt språk. Självklart har man fjärrkontroll.

Vad blev fel?
Visa bilaga 28709
Jo, folie skall vara på utsidan då ramen syns från insidan. Tur man har uppmärksammad fru… (ännu en gång att hon har helt rätt, pinsamt…). Fönstret sitter på sidodörren och får mycket stryk när man drämmer till med dörren. Kan vara anledning till att plastdetaljerna slets av i den lilla grej man trycker för att frigöra rullgardinen. Önskar jag hade motordriven sidodörr!
Kan man eftermontera el-motor på sidodörren, är det krångligt och vad ligger prislappen på? Någon som vet?

Visa bilaga 28710
Snyggt jobbat Ranko!

//Jocke

Tack Jocke, äventyret fortsätter!
Har 2 fönster kvar som ska ner där rullgardiner skall rengöras och vändas (ser mckt fräschare ut). Husbilarnas största fiende tror jag är damm, sätter sig precis överallt eftersom det mesta är plastbaserat. Sen är det inte som hemma att bara svepa med dammsugaren, miljoner skrymsle-ställen som kräver speciella "insticks" verktyg för att göra rent, men det får bli i en annan tråd. Krama Ewa och ha det fortsatt bra, ni verkar ha blivit riktiga "soulmates" (själsfränder), lyckliga ni! 💑🔥❤️❤️

Tack Jocke, äventyret fortsätter!
Har 2 fönster kvar som ska ner där rullgardiner skall rengöras och vändas (ser mckt fräschare ut). Husbilarnas största fiende tror jag är damm, sätter sig precis överallt eftersom det mesta är plastbaserat. Sen är det inte som hemma att bara svepa med dammsugaren, miljoner skrymsle-ställen som kräver speciella "insticks" verktyg för att göra rent, men det får bli i en annan tråd. Krama Ewa och ha det fortsatt bra, ni verkar ha blivit riktiga "soulmates" (själsfränder), lyckliga ni! 💑🔥❤️❤️
Hej Ranko!
Jag håller med om att det finns massor med vinklar och vrår i en husbil som ska hållas rena. I vårt fall har vi resignerat, och accepterat att det finns lite damm här och där. Det jobbiga är ju när det sätter igen diverse olika funktioner i våra husbilar. Det tenderar ju att skapa merjobb, men det får man ju ta som det kommer.

Visst är det väl underbart när man hittar sin "soulmate" Min underbara fru Ewa och jag visste från första dagen vi träffades att vi var ämnade för varandra. Det är helt underbart när man känner att 2 blir 1. Det är en ynnest att få möjligheten att träffa sin livs kärlek senare i livet. Jag har fått känslan att detsamma gäller för er! Ta hand om varandra och njut. Det gör vi💕💞

//Jocke

P.s Jag hoppas att jag inom en snar framtid får lite mer tid att vara inne på detta fina forum. Det har varit några tuffa år arbetsmässigt etc. Förhoppningsvis ska det lugna ner sig lite inom kort d.s.

För det första så är kanterna på sol & insynsskyddet (33) trasiga på vissa ställen. Lätt att få en reva när upphängningen i ändarna (37) inte fungerar korrekt. Det man trycker som sitter i mitten av 37, har ingen effekt i ändarna längre, något fattas i mitten av mekanismen eftersom armarna inte reagerar på tryckning längre. Armarna brukar dra in sig eller streta utåt och låsa i rätt höjd.

1) Var köper man reservdelar? Jag behöver byta ut både 33 och 37. Min länk är från Australien och det känns lite långsökt att behöva beställa från andra sidan klotet(!)
2) har någon bytt liknande rullgardiner? Tror inte på lappa & laga i det här fallet då ev. lim utsätts för solens UV strålar och skulle inte hålla i längden.
Visa bilaga 28654

Jag har 3 typer av rullgardiner:
Visa bilaga 28656Visa bilaga 28657Visa bilaga 28658
Varför inte ställa din fråga till Dometic i Sverige?

Varför inte ställa din fråga till Dometic i Sverige?
Dometic hänvisar till sina återförsäljare. Jag tror faktiskt att jag har skrivit till dom (standard formulär) utan att ha fått svar. Tänkte åka till Högsbo där Dometic har sitt lager och administration, men det regnar så förbaskat så jag har ingen lust just nu.

Vissa länkar saknar destination:
Skärmavbild 2023-08-09 kl. 11.16.55.png

Och här kommer svaret från Dometic:
För att hitta den reservdel som du är ute efter rekommenderar jag dig att använda vår Hitta en återförsäljare. Här kan du hitta din närmaste återförsäljare för reservdelar.

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen