• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Dieselvärmare ryker! En av anledningar kan vara löst…

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
Idag äntligen trillade poletten till anledningen varför Eber, Webasto eller Truma ryker så mycket vid uppstart. Detta hade jag aldrig vetat om jag inte höll på att röka pancetta & sidfläsk i mitt rökskåp nu på morgonen i Spanien. Luften är extremt fuktig så jag hade jätteproblem att starta mitt rökskåp. I samma veva startade vår sprillans nya Webasto med kraftig rökutveckling från avgasröret, precis som vår Truma D6E tidigare har gjort. Röken försvinner efter ett tag men det måste vara förskräcklig upplevelse för passerande eller HB-grannar som ser detta.

Jag vet inte hur man löser problemet, men i min fantasi är det definitivt den fuktiga luften som försöker blandas med dieseln vid uppstartsskedet som skapar problemet. Den som löser detta och hinner patentera lösningen, kan säkerligen skapa sig en liten förmögenhet på området! Jag tar gärna 1%…lol…

//ranko
 
Hvilken farge har røken? Hvit så er det mye fuktighet i en nesten kald røk, svart er dårlig forbrenning med for lite luft. Begge deler er mulig ved oppstart av en diesel brenner. Gasol brennere jobber med så mye ekstra luft at der er det kun hvit røk en kort tid.
 
Hvilken farge har røken? Hvit så er det mye fuktighet i en nesten kald røk, svart er dårlig forbrenning med for lite luft. Begge deler er mulig ved oppstart av en diesel brenner. Gasol brennere jobber med så mye ekstra luft at der er det kun hvit røk en kort tid.
Vit… Håller på i 20-30 sekunder ungefär, lite varierande med äldre Truma diesel (troligen sotig brännare).
 
Vit… Håller på i 20-30 sekunder ungefär, lite varierande med äldre Truma diesel (troligen sotig brännare).
Det är troligen vattenånga inte förbränningsrök. Fukt finns i avgassystemet, ja även en Websto har ett sådant även om det är kort. Dessutom så bildas det vatten vid förbränningen och det ryker därmed vitt tills att allt är genomvarmt och fukten borta. Ta som exempel en (o)modern bil med förbränningsmotor som körs korta sträckor utan att bli genomvarm så kan den ha litervis med vatten i avgassystemet som kommer att kokas bort vid första längre tur, då kan det ryka länge.
Hälsningar
Peter
 
Det är troligen vattenånga inte förbränningsrök. Fukt finns i avgassystemet, ja även en Websto har ett sådant även om det är kort. Dessutom så bildas det vatten vid förbränningen och det ryker därmed vitt tills att allt är genomvarmt och fukten borta. Ta som exempel en (o)modern bil med förbränningsmotor som körs korta sträckor utan att bli genomvarm så kan den ha litervis med vatten i avgassystemet som kommer att kokas bort vid första längre tur, då kan det ryka länge.
Hälsningar
Peter
Tack Peter, då gör jag hål i röret på lägsta punkten så kanske det droppar ut innan grannen blir ”rädd”…
 
Tack Peter, då gör jag hål i röret på lägsta punkten så kanske det droppar ut innan grannen blir ”rädd”…
Det kommer troligen inte att hjälpa, det är säkerligen kondens på insidan metallen i ditt fall. Det enda man kan göra är att förvärma och det är knappast görbart.
Hälsningar
Peter
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen