• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Dieselpriserna i Europa just nu

IMG_5671.jpeg

Semestertider, många står nu i startgroparna inför sommarens långresa med husbilen och tankarna kommer osökt in på priset på diesel, som tar en en stor plats i resebudgeten, för stor tycker många.

Ett är klart tanka inte upp bilen i Malmö, Helsingborg, Göteborg, eller var ni nu befinner er innan ni lämnar Sverige, vi har fortsatt EU:s dyraste diesel i Sverige. Du spar 3-5 kr litern när du tankar på andra sidan gränsen.

Visst blev vi lovade lägre priser i valdebatten, där de olika partierna tävlade om att överträffa varandra i lägre priser. Nu har iallafall regeringen och SD sagt att reduktionsplikten på dieseln skall sänkas från dagen 30,5% till 6%.

Idag kostar dieseln 21,91 - 22.32 kr/l enligt Dieslespriset.se, den planerade sänkningen av reduktionsplikten kommer enligt uppgift att bli ungefär 5 kr/l. Det betyder att våra priser skulle hamna på runt 17 kr/l. Den dagen blir vi bland de ”billigare” länderna i EU när det gäller dieselpriset.

Nu hjälper det inte oss som skall på sommarsemester eftersom den utlovade sänkningen inte blir realitet förrän vid årsskiftet, om någonsin…? Men som sagt, nu i sommar får vi fylla våra tankar efter vi kört över gränsen. Om du kör av båten i Litauen så kan du direkt spara nästan 8 kr/l eftersom priset vid pumpen där idag är 14,40 kr.

Dieselpriset just nu i andra Europeiska länder:
- Norge 19.20
- Danmark 19.30
- Finland 20.41
- Estland 17.42
- Lettland 16.05
- Tyskland 18.41
- Luxenburg 16.67
- Nederländerna 17,59
- Belgien 19.27
- Polen 15.95
- Österrike 17,29
- Frankrike 19,36
- Schweiz 22,55 Dyrast i Europa just nu
- Kroatien 16,86
- Italien 19,44
- Spanien 16.44 - Gran Canaria 12,41, klart billigast, men så var det färjebiljetten.
- Portugal 16,87
- Storbritannien 19,76

Presenterade priser kommer från de officiella sidorna på nätet, sedan finns det precis som i Sverige, lokala skillnader.
Tommy
 
Senast ändrad:
Jag tror inte att vi blir bland de billigare länderna på diesel, de andra sänker ju också sin inblandning nästa år.
T.ex. Tyskland sänker från dagens 8% till 2% nästa år, sen sänker de till 0%.
Vi kommer fortsättningsvis att vara de med högsta inblandning efter vår sänkning.
 
Nu vet jag inte riktigt hur inblandningen fungerar i andra länder men mycket av vår inblandning är ju från avfall från pappersbruken medans andra förmodligen eldar upp sina egna odlingar eller importerar palmolja. Det måste ju bli ett betydande avbräck för de som byggt upp en industri kring bränsleinblandningen. Vad som händer med talloljan kan man bara spekulera i kanhända får man svårt att bli av med den om man inte kan hitta andra lösningar.
Sen undrar jag om man inte kan ställa om en motor så att den bara går på veg. olja på ett ekonomskt hållbart sätt.
Fast då pratar vi om andra priser.
 
Nu vet jag inte riktigt hur inblandningen fungerar i andra länder men mycket av vår inblandning är ju från avfall från pappersbruken medans andra förmodligen eldar upp sina egna odlingar eller importerar palmolja. Det måste ju bli ett betydande avbräck för de som byggt upp en industri kring bränsleinblandningen. Vad som händer med talloljan kan man bara spekulera i kanhända får man svårt att bli av med den om man inte kan hitta andra lösningar.
Sen undrar jag om man inte kan ställa om en motor så att den bara går på veg. olja på ett ekonomskt hållbart sätt.
Fast då pratar vi om andra priser.
HVO kommer inte att försvinna, så efterfrågan anpassar sig nog till ett mer normalt läge i förhållande till tillgången.
Talloljaproduktionen blir kanske i fas då dagens svenska skogsskövling har föreslagits att förbjudas, i Bryssel.
 
Bara en liten ämnesdrift, men varför saknas det en debatt runt att beskatta EN590/Tysk diesel på samma sätt som MK1?

Det skulle , ja just det, ge oss möjligheten att i Sverige tanka samma diesel till samma pris som vi tankar i Tyskland.
Skulle det isåfall komma sig av lägre råvarupris på MK3/”Tysk diesel” ? (både MK1 och MK3 sorterar väl under EN590)
 
Skulle det isåfall komma sig av lägre råvarupris på MK3/”Tysk diesel” ? (både MK1 och MK3 sorterar väl under EN590)
Inte råvarupris, men.
Två saker:
MK1 produceras endast i Sverige, enda marknaden. (vad jag vet) Det ger naturligtvis noll ( 0 ) konkurrens mellan raffen.

Tyskdiesel beskattas högre i Sverige än MK1. Detta var relevant när bilarna saknade partikelfilter. MK1 släpper ut mindre partiklar ur förbränningsrummet, efter partikelfiltret är det samma.
Partiklar var det stora spöket med dieselbilar när MK1 infördes.

MK1 och "tyskdiesel" klarar bägge EN590.

Med neutral beskattning mellan MK1 och "tyskdiesel" skulle vi kunna köpa kunkurrensutsatt bränsle med högre energhiinehåll, till lägre pris än det vi betalar för MK1.

I mitt inlägg är reduktionsplikt/bio inblandning inte med.
Den gäller lika för bägge dieselkvalitéerna.
 
Det gjordes tydligen en jämförelse mellan MK1 och MK3 för mer än 10 år sedan. Man använde fyra Euro 3 motorer, fem Euro 4 , en Euro 5 och tre motorer som mötte "stage I emission requirements for NRMM" (vad nu det är).

Jämförelsen visade att MK1 var bättre med avseende på "NOx, PM, PAH, PN and bio reactivity" så frågan var/är uppenbarligen större än enbart partikelutsläppen.

Jag vet ej om det finns någon senare studie, har inte letat så mycket.

 
Det gjordes tydligen en jämförelse mellan MK1 och MK3 för mer än 10 år sedan. Man använde fyra Euro 3 motorer, fem Euro 4 , en Euro 5 och tre motorer som mötte "stage I emission requirements for NRMM" (vad nu det är).

Jämförelsen visade att MK1 var bättre med avseende på "NOx, PM, PAH, PN and bio reactivity" så frågan var/är uppenbarligen större än enbart partikelutsläppen.

Jag vet ej om det finns någon senare studie, har inte letat så mycket.

Det står också:
The conclusion is that data and experience from on-road Pre-Euro up to Euro III and non-road Stage I technologies are sufficient to conclude that Mk1 still has significant emission benefits in those applications.
Dessa slutsatserna gäller motorer som INTE har avgasrening i form av DPF, DOC, SCR, altså motorer som är 15+ år gamla på väg och ca 10 år gamla i entreprenadmaskiner. (studien gäller inte småmotorer på 2-3 liter)

För nyare motorer som har DPF, DOC, SCR kunde studien inte genomförar, inga resultat.

Oavsett är det inte något att diskutera, fakta är att "Tyskdiesel" är ett godkännt bränsle för att klara avgasreningsbestämmelserna.
 
Vi har inte längre EU:s högsta dieselpriser!

Men jag är väl inte ensam som tycker att dieseln fortsatt är dyr vid pumpen? Nej det svenska dieselpriset är fortsatt högt, det femte högsta i världen, enligt ny rapport.

Det är Global Petrol Prices gjort listan som visar att det bara är fyra länder som har ett högre dieselpris.

Dyrast är det i Hongkong där dieseln kostar 31,86 kronor litern, medan Liechtenstein är näst dyrast med ett pris på 25,49 kronor, på Island kostar dieseln 24,94 kronor. Sen kommer Schweiz med ett pris på 24,67 kronor med Sverige hack i häl, då priset här ligger på 24,66 kronor vid pumpen.


Tommy
 
Senast ändrad:
Dieselpriset kommer nog att hålla sig på denna nivån en oöverskådlig tid framöver.
Världsmarknadspriset är ju vad det är så det går inte att göra något åt (i en civiliserad ekonomi).
Skattesänkningar är det alternativ som som går att påverka, men med avseende på hur mycket pengar som behövs i samhället generellt så är det inte realistiskt att reducera skatten och reducera en ganska stabil och någorlunda hög inkomst. (Oavsett partifärg eller nyans därutav)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen