• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Dieselpris normalisering

Sander

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Mariestad
Är det inte bra att dieselpriset i Sverige nu har anpassats till närliggande länder. Tankade fullt i Sverige för 18kr/lit färja till Kiel där kostade bränslet mellan 19 och 21 kr per liter. dom ändrar ju priserna varje timme. billigast på kvällen, men behövde inte tanka, fortsatte till Polen där jag tankade på Carrefour Szczecin för 18 kr/lit annars normalt 18,50 kr per liter.
Fyllde också mina alugasflaskor, eftersom det är kallt här så är det nog fortfarande propan de erbjuder för 7,25 sek/lit. Det märks tydligt både i Tyskland och Polen att vår stackars krona är väldigt svag, det mesta är dyrare i Tyskland och även i Polen där det brukade vara låga priser så kostar mycket som i Sverige, ibland dyrare. Livsmedel och restaurang är nog billigare, men dyrare än för ett år sedan. Camping i Ciechocinek kostade 250 kr per natt och i Torun 330 kr/natt, hade tänkt stanna i Szczecin på Camping Marina, men den är stängd nu, de skall nog bygga bostäder där. Övernattade vid flygplatsen i Pasewalk för 15 Euro inkl ström.
 
Får uppdatera lite. Vi njöt av en utsökt schnitzel med en öl och en flaska kolsyrat vatten för 78 zt plus 10zt dricks, dvs ca 240 kr för två måltider på en restaurang med bra service. McDonalds tar 57 kr för en BigMac (bara burgaren), tror den kostar 39 kr i Sverige. Ändå är det fullt med folk som äter och dricker. På en vecka har vi sett två personer som ser ut att vara utomeuropéer. Bilparken här verkar modernare än i Sverige och det är mycket tät trafik . Riktiga motorvägar inte snålvarianten som vi numera bygger i Sverige.
Mycket har förändrats sedan jag var här första gången 1969 och man kunde leva loppan för en hundralapp vilket i och för sig motsvarar en tusenlapp idag
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen