• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Dieselbugs- berör bakterier husbilar också?

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
Snublade idag över en artikel om antibakteriemed för diesel tankar på båtar. Aldrig hört talas om något liknande, men minns mycket väl hur tanken såg ut i vårt förra hus (uppvärmning) på 80 och 90-talet. Tanken var full av "trådar" och tjock sörja som jag fick rensa innan vi sålde huset...

Någon som vet?
 
Om man har kondensvatten i dieseltanken så kan det bildas en bakteriegegga i gränsskiktet mellan diesel och vatten. Det sker huvudsakligen om man har diesel som har RME inblandat (=vanlig diesel). Men detta sker bara efter lång lagring. Men låter man bilen stå ett halvår eller mer med halvfull tank så finns det en risk. Tittar man på bränsleleverantörernas faktablad så anger de ofta en hållbarhet för RME-blandad diesel till ett halvår.

Botemedlet är att fylla tanken innan man ställer av bilen för en lång tid. Om man dessutom har fyllt tanken med diesel utan RME (finns på båtmackar), s.k. "blankdiesel" så är risken minimal.
 
Om man har kondensvatten i dieseltanken så kan det bildas en bakteriegegga i gränsskiktet mellan diesel och vatten. Det sker huvudsakligen om man har diesel som har RME inblandat (=vanlig diesel). Men detta sker bara efter lång lagring. Men låter man bilen stå ett halvår eller mer med halvfull tank så finns det en risk. Tittar man på bränsleleverantörernas faktablad så anger de ofta en hållbarhet för RME-blandad diesel till ett halvår.

Botemedlet är att fylla tanken innan man ställer av bilen för en lång tid. Om man dessutom har fyllt tanken med diesel utan RME (finns på båtmackar), s.k. "blankdiesel" så är risken minimal.
Hej. Blankdiesel finns även i norra Sverige på en del ställen men man får kolla med de olika bolagen och ortsborna dom kan hjälpa till.
Mvh Umebo
 
Tack för alla svar ovan, bra att veta när och vad man stoppar i tanken för att köpa sig lite mindre bekymmer i vardagen...

Ja, just det, bränslefilter Kjell! Med anledning av att ingen som servat vår husbil ens nämnt vissa saker som t.ex. luftning av bromsar, eller byte av bränslefiltret (vart 4:e år) mm. jag var tvungen att störtdyka på nätet i jakt på vad mer verkstäder har missat. Bränslefiltret så klart!

1690632433153.png


Jag tror att jag skulle kunna byta bränslefiltret själv:
shopping.jpeg

– Vilket är det mest omotiverade namnet på något i trafiken?
– Att det heter rusningstrafik när bilarna bara kryper fram.
 
Sitter det bra till så är det nog inte så svårt att byta, du får förmodligen med ett par O-ringar också som jag haft problem med att de nya inte passat perfekt och då rinner bränslet baklänges in i tanken och det orkar inte batteriet att köra så länge att man kan fylla upp. på min bil sitter det en gummiblåsa men använder för att pumpa manuellt på andra bilar kan det sitta en spak den måste man känna till om man kör soppatorrt.
Problemet att det läcker in luft kan vara svårt att upptäcka eftersom det kan ta dagar innan man får problem.
Det brukar visa sej att bilen startar som vanligt sen vill den stanna och sen startar den inte alls beroende hur mycket oringen läcker.
Jo man brukar spilla lite diesel och det är inte bra för asfalten på parkeringen den blir mjuk och bilen sjunker i en grop vid hjulen. När man ändå håller på kan det vara bra att böja på bränsleslangarna och se om det finns sprickor eller skador vid klamrarna som håller slangarna på plats.
Jag hörde uttrycket att jag litar på verkstaden från ett par som kört runt i Europa från norra Sverige och inte tittat på oljestickan, jo det var bra men kunde lika gärna varit dåligt.
Jag litar knappt på mej själv ibland varför skulle man lita på en reparatör som jobbar på ackord. Volvon som lämnades in för att man enligt uppgift behövde göra rent förgasaren hade smuts i skruvspåren så den hade inte blivit rengjord förmodligen hade man fyllt på olja i SU förgasaren. Det var en firmabil så jag brydde mej bara om att den fungerade. Ibland kommer man hem från verkstaden med ett nytt fel fel som man inte haft förut.....
Jo har man för avsikt att ställa in bilen över vintern kan det vara en bra säkerhetsåtgärd att tanka blankdiesel.
 
Senast ändrad:
Ja du Bengtic, det är mycket med det "elektriska"... När jag bodde och jobbade i vår vackra hufvudstad, då hade jag en hyrbil hos Philipssons. Lämnade den på verkstan för service, körde hem och då började oljelampan lysa rött. Det visade sig att visst tömdes gammal olja, men ingen hade koll på att nytt aldrig fylldes på... Bilen var deras egen vilket gjorde inte mig något utom att jag blev "bestulen" på en tid som jag kunde tillbringat med min familj. Våra bilar som vi har idag SKA självklart ha den föreskrivna service! Vi är verkligen glada att vi är med på iHusbil forumet med medlemmar som stöttar oss helhjärtat i kluriga frågeställningar. Många lösningar som klaras av med egna arbetsinsatser inkl. budget-köp på nätet, drygar ut pensionsbufferten och möjliggör ytterligare en övervintring på sydligare breddgrader!

På en av stans finare bilverkstäder betraktade husbilsägaren notan, flämtade till, men tog sig samman och sa:
– Det var lite väl dyrt med 16 000 kr för en sådan åtgärd, men jag hoppas att ni ger rabatt till en kollega.
– Är ni också bilmekaniker?
– Nej, jag är tjuv.
 
Var ju inte alldeles ovanligt på båtar med sörja både i tank och bränslefilter även innan RME började blandas i dieseln.
Kanske problemen började när den lågsvavliga dieseln infördes, minns inte när den kom (kanske sent 80-tal) men en bekants båt med dieselmaskin orkade inte upp i planing med den nya soppan, efter att han ställt upp pumpen mer så fick han tillbaka den gamla effekten. Men minns att flera fick problem med tillväxt i tanken redan då i sina båtar. Själv hade jag bensinmotor och slapp eländet.
 
Var ju inte alldeles ovanligt på båtar med sörja både i tank och bränslefilter även innan RME började blandas i dieseln.
Problemet fanns redan på 70-talet med bakterier i diesel. Råkade själv ut för det -75 när vi fick bränslestopp till sjöss och kunde rensa ut svartgrå ullnystan ur bränslefilterna. Invändigt var bränsletankarna svartfilkiga på sidorna och botten.
Orsaken var att på den tiden lagrades diesel i bergrum på vattenbädd samt att ombord bildades det kondens i tankarna. Bakterietillväxten sker i gränsytan mellan vatten och diesel. Efter ett tag när dessa ulliknande bakterier dör faller de ned till botten och ur dessa rester uppstår en ny bakterie som sprider sig till hela tankvolymen och som är svår att bli av med.
Vad man kunde göra för att motverka det hela var att köra bränsleseparatorer hela tiden och ha tankarna så fulla som möjligt samt att köra avfuktad torr luft ner i tankarna för att få bort kondensvattnet. Även isolering av tankar kunde behövas.
 
Som Bosse H skriver så har problemet funnits länge men accentuerades i samband med inblandning av RME (FAME). HVO100 har inte de problemen som RME har.
Svenska Kryssarklubben har undersökt problemet (på båtar) ingående. Här är en länk som kan ge ytterligare fakta i saken.
 
Där vi bor i lilla Torsås (mellan Kalmar och Karlskrona) har vi tre mackar i samhället, varav två har blankdiesel.
Tack för tipps Bengt! (y)
Körde förbi där förra veckan på väg hem från Bergkvara och tankade blankdiesel på Mellströms.
Literpriset var 23.15, vilket var ca 1kr lägre än vanlig diesel på andra mackar.
Jag undrar varför inte blankdiesel finns på de flesta mackar?
Får de inte sälja det?
Konstigt (men bra!) att den är båda billigare och bättre!
Helt klart ska jag ha vägen förbi där fler gånger, särskilt inför vinteruppehållet.
 
Tack för tipps Bengt! (y)
Körde förbi där förra veckan på väg hem från Bergkvara och tankade blankdiesel på Mellströms.
Literpriset var 23.15, vilket var ca 1kr lägre än vanlig diesel på andra mackar.
Jag undrar varför inte blankdiesel finns på de flesta mackar?
Får de inte sälja det?
Konstigt (men bra!) att den är båda billigare och bättre!
Helt klart ska jag ha vägen förbi där fler gånger, särskilt inför vinteruppehållet.
Priset är oftast väldigt bra i Torsås dessutom, råder ett konstant priskrig där verkar det som. Ofta lika eller t.o.m. under vårt Åfa pris.
 
Ecopar finns också, också ett stabilt bränsle sägs det.
Vi hade det bränslet till att driva bla reservkraftsanläggningar när jag jobbade.
Baksidan var att en del spridare började att läcka efter bytet till Ecopar.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen