• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Det här visste jag inte

JanneEkan

Välkänd medlem
Medlem
Har alltid trott att när man använder Google Maps för navigering att man hela tiden förbrukar av sin surfpott.

Efter samtal med 3, i ett helt annat ärende, gled vi in på det här med förbrukning av surf. Killen var kunnig och rekommenderade att alltid ha roaming på så länge man befann sig i Europa, det skulle öka prestandan och det kostar ju inget.

När det gäller Google Maps så använder den bara datatrafik tills du väljer att starta din tripp. Då laddas nämligen hela kartan ner för hela din tripp och efter det förbrukar den inte något av surfpotten.

Om påståendet är rätt vet jag inte, men när jag själv använt Google Maps har jag inte märkt någon skillnad på förbrukningen så det kanske stämmer.

Kanske någon här som vet mer.

Mina enheter frågar först om jag vill ladda ner den aktuella mapen, men gör jag inte det och stänger av roamingen, eller har slut på surf, då kan jag inte navigera med google map.
Jag har faktisk aldrig provat att ladda ner google map vid nacigering.
Men jag skall prova att ladda ner mapen nu när jag snart åker in i Albanien, för där stänger jag annars av roamingen och använder min gamla tom tom gps.

Maps kräver ju att man är uppkopplad jämt och beroende på avtal så tar den surf speciellt när man kommer utanför sverige och är tvungen att använda roaming. Men jämfört med en film som kan ta uppåt 1Gb i timmen är det småpotatis. Det jag tycker är bra med maps är inte själva navigeringen i trafikplatser där är röststyrning väldigt dålig man förväntas svänga till gatunamn som man aldrig hört talas om och innehåller namn som är långa och omöjliga att läsa på någon skylt.
Däremot om man letar efter något i en stad kan den enkelt skapa en väg på kartan, sökfunktionen är ju i realtid.
Sånt tycker jag är mycket svårare i en "riktig" GPS.
Och sen har ju alla maps i telefonen och man kan lätt skicka kartor och positioner.
Det går att förladda kartor som sparas i telefonen om man ställer in det men det är ju mest om man vet att man kommer till ett område som är har dåligt täckning. Att spara hela länder via maps tror jag inte är möjligt utan bara den kartan man kör efter själva rutten alltså och då har man ju inga uppdateringar om trafik. Den datamängden man sparar är nog ganska försumbar från mina erfarenheter.

Mina enheter frågar först om jag vill ladda ner den aktuella mapen, men gör jag inte det och stänger av roamingen, eller har slut på surf, då kan jag inte navigera med google map.
Jag har faktisk aldrig provat att ladda ner google map vid nacigering.
Men jag skall prova att ladda ner mapen nu när jag snart åker in i Albanien, för där stänger jag annars av roamingen och använder min gamla tom tom gps.
Ladda ner du. Jag gör alltid det och då funkar navigationen utan täckning.

Når en har satt opp en rute og kjører etter den så er alle kartdata for denne turen lastet inn. Ser det spesiellt godt her i Australia hvor vi har lange veistrekninger uten dekning, spesiellt på mindre veier. Ett sted jeg skulle til viste seg at de siste 20 km inn til stedet var uten mobildekning, men navigeringen fungerte helt inn på gården.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen