Turistrådet Västsverige har distribuerat ett pressmeddelande om en grupp inbjudna tyska resejournalister, som just nu besöker svenska västkusten. Går det som SCR och Turistrådet Västsverige hoppas, så får vi se ännu flera tyska husbilar i Sverige redan nu i sommar. Själva har vi just kommit hem efter en sex dagars Sverigeresa med husbilen och jag tror att man kommer att lyckas eftersom - Sverige är en fantastiskt Husbilsdestination!
För oss svenska husbilsåkare är det lite tveeggat. För visst är det bra för den svenska besöksnäringen att det kommer flera besökare med sin husbilar, men i det här fallet betyder det ett ökat tryck i högsäsongen, på den redan populära svenska västkusten. I sin förlängning betyder det överfulla ställplatser och troligen ännu dyrare priser.
Tommy
Årets största pressresa stärker Västsverige som campingdestination
Årets största pressresa för Turistrådets del går mot sitt slut. En drygt 30 personer stor grupp av huvudsakligen tyska journalister har sedan i onsdags genomfört ett digert program med camping som tema. Våra utländska besökare har fått uppleva såväl det bohuslänska kustlandskapet som skogarna och inlandsnaturen i Dalsland och det göteborgska storstadslivet. Övernattningarna har varit förlagda till Johannesviks Camping i Bohuslän och Laxsjöns Camping & Friluftsgård i Dalsland och Lisebergsbyn i Göteborg.
SCR Svensk Camping är huvudvärd för detta besök, vars program har tagits fram i samarbete med oss på Turistrådet Västsverige, med vår medarbetare Maria Gunvaldsson som projektledare, och Göteborg & Co. En resa av denna typ genomförs varje år till någon destination i Europa, och i år blev det alltså Västsverige som fick den stora äran att ta emot denna stora journalistgrupp. De tyska aktörerna som står bakom är Caravanning Industry Association (CIVD), som tillsammans med Messe Düsseldorf (som är värd världens största husvagns- och husbilsmässa Caravan Salong) genomför resan för att öka intresset för branschen och för att presentera nya husbilar och husvagnar. Caravan Salong hålls den 25 augusti till 3 september.
- Sverige är en utmärkt destination för tyska campare – inte minst ur hållbarhetssynpunkt. Det går att ta sig från Tyskland och hit både med färja via Kiel-Göteborg och även genom att åka över Danmark. Att det är en gynnsammare temperatur än vad vi har i Tyskland numera spelar också in, säger Michael Degen, vd Messe Düsseldorf.
- Camping som reseanledning växer sig starkare och starkare. Västsverige är dessutom den största svenska campingregionen, och Tyskland är vår näst största utlandsmarknad efter Norge. Bara mellan 2018 och 2022 har de tyska campinggästnätterna i vår region ökat med 22 procent, så den kunna samverka med så stora tyska campingaktörer som vi kan göra i och med den här pressresan är oerhört värdefullt, säger Ann-Charlotte Carlsson, marknadschef Turistrådet Västsverige.
Första natten kvällen i Kungshamn
Programmet inleddes onsdagen den 28 juni med att samtliga deltagare hämtade ut sina husbilar i Borås. Varje husbilsekipage bestod av två journalister. Vid övernattningarna bodde en person i husbilen och de andre inkvarteras i stuga eller logi som campingen tillhandahåller. Första kvällen och natten spenderades på Johannesviks Camping i Kungshamn, där Zitabåtarna hämtade upp hela sällskapet för båttransport till Skärets krog på Smögen för middag. Efter busstransport tillbaka till campingen på kvällen och en god natts sömn fortsatte aktiviteterna på torsdagsförmiddagen. Då fick man välja mellan att åka till Nordens Ark eller att stanna kvar i Kungshamn och ägna sig åt någon av de guideledda outdooraktiviteterna paddling, mountainbikecykling eller vandring.Marlene Roos är receptions- och outdooransvarig på Johannesviks Camping, och hon var mycket nöjd med det utländska besöket.
- Vi är jätteglada över att få ta emot den här gruppen och att få visa upp allt vackert vi har här. Vi har påbörjat ett arbete med att sy ihop paket tillsammans med Visit Sweden och er på Turistrådet för att locka nya målgrupper. Tidigare har vi mest haft svenska gäster, men eftersom exempelvis tyskar och nederländare har sina ledigheter vid andra tider på året är det bra inte minst ur hållbarhetsperspektiv att försöka locka hit dem när vi inte har högsäsong.
Sätter Dalsland på kartan
Via ett besök för att äta lunch och titta på hällristningarna vid Vitlyckemuseum gick på torsdagseftermiddagen färden sedan vidare mot Dals Långed och Laxsjöns Camping & Friluftsgård. Kvällen tillbringades där och på närliggande Dalslands Aktiviteter, där det ordnades pressevent i tipi-tält och ett besök i älgparken. Därefter blev det middag med vilt på menyn.
Pontus Gyllenberg äger både Laxsjöns Camping och Dalslands Aktiviteter, som redan satsar en del på den tyska marknaden, till exempel genom att ha såväl tysktalande kock som tysktalande guider.
- Det känns otroligt hedrande att de ville komma hit. Jag tänker att de inte bara besöker oss här på våra anläggningar, utan att de besöker hela Dalsland. Det finns många duktiga besöksnäringsföretagare här som levererar bra produkter, och kan vi med ett besök av den här typen sätta Dalsland på kartan som campingdestination mot den tyska marknaden är det oerhört värdefullt.
På fredagsmorgonen bjöds det på möjlighet till outdooraktiviteter i form av zipline och bushcraft samt besök på akvedukten i Håverud eller transport vidare till SAAB Car Museum i Trollhättan.
I skrivande stund befinner sig hela sällskapet på väg från Trollhättan till Göteborg, där det snart blir incheckning på Lisebergsbyn och sedan vidare aktiviteter fram till hemresan lördag förmiddag. Michael Degen är mycket tillfreds med dagarna i Sverige.
- Landskapet här är fantastiskt vackert och människorna otroligt trevliga. Vi har blivit oerhört väl bemötta och har tagit del av ett fantastiskt värdskap från alla besöksnäringsföretagare. Båtturen i solsken från Johannesvik ut till Skärets krog, där vi serverades en fantastisk middag var något alldeles extra! Nu ser vi fram emot det avslutande dygnet i Göteborg.
Källa: Turistrådet Västsverige