Är det så här vår framtid ser ut?
SCR är värd för ett unikt pressevent för marknadsföring av Sverige som campingdestination i Tyskland. I sommar kommer ett 30-tal tyska resejournalister hit för en gemensam pressresa i Västsverige. Presseventet arrangeras på uppdrag av tyska Caravanning Industry Association (CIVD) och Messe Düsseldorf och genomförs tillsammans med Turistrådet Västsverige.
Presskåren reser i arton husbilar med start i Göteborg och kör en rutt genom Bohuslän och Dalsland. Under resan kommer de att få ta del av en bredd av upplevelser som presenterar Västsverige på bästa sätt. Övernattning sker på Lisebergsbyn i Göteborg, Johannesviks Camping i Bohuslän och Laxsjöns Camping & Friluftsgård i Dalsland.
-Tyskland är en stor marknad för oss och det krävs stora och långsiktiga insatser för att kunna påverka reseflöden och få fler turister att resa till Sverige. Den här pressresan kommer att ge effekt på marknaden under lång tid framöver. Det är den största pressresan i sitt slag i Europa och det är fantastiskt kul att de valt att lägga den i Sverige säger Martin Juhos, marknadschef SCR.
Den tyska marknaden är central för svensk turism. Tyskland är idag Sveriges näst största utlandsmarknad och de tyska turisterna väljer campingboende i allt högre utsträckning. Att branschens största pressevent kommer till Sverige visar också att intresset för att besöka Sverige är stort i Tyskland.
-Camping har växt som reseanledning de senaste åren och ligger helt rätt i tiden, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv. Att få visa upp kontrasterna mellan storstaden Göteborg, det kustnära Bohuslän och skogarna i Dalsland för några av Tysklands främsta resejournalister stärker Västsverige som campingdestination och genererar säkerligen fler tyska gästnätter i förlängningen, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.
Med 1,5 miljon registrerade husbilar och husvagnar är Tyskland Europas största marknad för campingturism. Det säljs cirka 100 000 campingfordon i Tyskland varje år att jämföras med cirka 7 000 i Sverige. Totalt uppger tyska ADAC att antalet tyska turister som väljer campingboende på semestern väntas uppgå till 15 miljoner under 2024.
Med presseventet förstärker SCR marknadsföringen av Sverige som campingdestination i Tyskland ytterligare. Nyligen utökade SCR också marknadssamarbetet med motor- och turistorganisationen ADAC Camping. Med 21 miljoner medlemmar har de en nyckelroll som reseinspiratör på den tyska marknaden.
Källa: SCR
Bara att konstatera att den tyska husbilsmarknaden är gigantisk, vi har de senaste 6 dagarna tagit oss från Altea i Spanien till Bad Krozingen i södra Tyskland, en resa på 160 mil. Under de här 6 dagarna har vi sett 2 svenska husbilar och en finsk, det är allt av nordiska kollegor vi sett utefter vägen och på ställplatserna. Tyska, Holländska och Franska har varit oräknelig, framförallt de med tyska registreringsskyltar.
Personligen tror jag det är ett mycket bra initiativ från SCR, som kommer att öka beläggningen ytterligare på svenska ställplatser och campingar i sommar. Sverige börjar bli billigt, tack vare en eländigt svag krona. Det börjar även bli väldigt trångt nere i Europa och priserna är inte längre så låga på ställplatserna.
Vi står just nu på en fin men enkel ställplats, med begränsat serviceutbud i Bad Krozingen och betalat 20 Euro inklusive el, det är idag 225 kr. Det är bara i mitten av april, mitt i veckan, det är fullt och jag kan se på platserna här att det är bra förbokat framåt.
Vi kan se fram emot en sommar där de redan så populära husbilsdestinationerna i södra och västra delarna av vårt avlånga land, kommer att bli än mera välbesökta i sommar. Bara att gratulera ställplats-/campingägarna.
Tommy
Senast ändrad: