• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Det blir dyrare att köra på spanska motorvägar 2024

IMG_2571.jpeg
Spaniens betalvägar 2024

Har följt debatten i Spanien de senaste fem åren, om den framtida finansieringen av det spanska vägsystemet och då främst landets motorvägar som varit och vissa fortsatt är betalvägar. Diskussionerna har varit heta mellan de politiska partierna, inte minst nu i dessa dagar, eftersom det är Parlamentsval den 23 juli.

En diskussion som mera får ses som röstfiske än någonting annat, eftersom avtal med EU i Bryssel redan har undertecknats. Spaniens premiärminister Pedro Sánchez har garanterat Bryssel en finansiering av det framtida vägunderhållet och som motprestation erhållit löfte om 100 000 miljoner Euro från PERTE, en fond avsedd för Strategiska projekt för ekonomisk återhämtning och omvandling av industrin, transporter och fordon. (Proyectos estratégicos para la recuperación y transformación económica (PERTE)

Det skulle ha trätt i kraft redan 2023, men Sánchez bad EU om att få skjuta fram starten med ett år, mot bakgrund av den ekonomiska-/energikris som Spanien stod inför på grund av kriget i Ukraina. EU gav då grönt ljus till att skjuta på starten till 2024.

Bakgrund

Det var på 70-/80-talet de flesta spanska motorvägarna byggdes, det finansierades med så kallade koncession-för-exploateringsformat, det vill säga investerarna fick en ensamrätt att ta betalt av trafikanterna på deras motorväg i 40 – 50 år. Det har väl gått så där, vissa vägavsnitt har varit väldigt lönsamma medan andra har varit på randen till konkurs och tagits över av staten. Under de senaste fem åren har koncessionerna börjat löpa ut och vägtullarna monterats ner.

Under samma period har det framtida vägunderhållet finansiering diskuterats, som enligt Associtiation Española de la Carretera, den spanska motsvarigheten till vårt Vägverket uppskattat vara 1 800 miljoner Euro per år för nästa decennium.

Den framtida finansieringen har hela tiden varit en het politisk fråga, trots att regeringen har flytt från ordet vägtull, i stället maskerat det i begreppet, ”Pago-por-uso”, översatt ungefär, ”betalning-för-användning”, är det en förtäckt vägtull och ingenting annat.

IMG_5800.jpeg

Modellen man valt och vägarna som berörs

Man har haft svårt att finna en konsensus för vilken form av betalsystem som skall användas, flera modeller har diskuterats.

Först ut var Vinjettsystemet, med en årlig betalning som gör att du kan använda ett lands vägnät under hela året med full frihet, i det här fallet är det årliga beloppet vanligtvis mellan 80 och 100 euro. Enkelt att införa men med stora begränsningar.

Nu har i alla fall Regeringen tagit beslut att införa vad man kalla Pago-por-uso, det vill säga man inför ett dynamiskt system som man redan infört i Baskien och samma modell som vi har i Sverige.

Det är ett dynamiskt betalningssystem som inte gör det nödvändigt att stanna vid vägtullar, men registreringsskyltsläsare kommer att upptäcka körda kilometer för att sedan utfärda en faktura

Det är dynamiska vägtullar vars kostnad kommer att ligga på mellan en och nio cent per kilometer, beroende på vägen, trafikmängden, fordonstypen och en rad andra faktorer som kan påverka taxan.

Beslutet berör i princip hela vägnätet med hög kapacitet, det vill säga motorvägar, men utelämnar tvåvägs-, riks- och regionvägar. Fortsatt avgiftsbelagda vägar kommer att vara undantagna, eftersom dubbelbetalning inte skulle vara rättvist.

Som vanligt ingår inte Katalonien, Baskien och Navarra, som själva bestämmer över sina vägnät. När det gäller Baskien verkar situationen inte förändras mycket, eftersom ett system med betalning per användning redan implementerades förra året.

Det finns vissa undantag för debitering som sjukresor, vissa pendelresenärer, tyvärr finner jag ingenstans att svenska husbilar skulle undantas.

Konklusion
Utan tvekan är vägtullar dåliga nyheter för trafiksäkerheten och husbilsresenärerna, eftersom de säkerligen kommer att få fler att åter resa på de nationella vägarna för att spara pengar och det är där det största antalet olyckor är koncentrerade.

Kan inte hitta något konkret vad som kommer att gälla alla oss som besöker Spanien i utländskt registrerade bilar, men alla bilar måste registreras i en vad man kallar en ”betalningsgateway”. Eftersom man sneglat mycket på grannlandet Portugal, som redan har den här modellen sedan flera år, så förutsätter jag att man kopierar deras lösning som man vet fungerar.

Tabell på vad kostnaden blir mellan olika spanska destinationer vid olika prisnivåer.
IMG_5798.jpeg

Edit: Nya uppgifter 17 juli 06.15
Ser nu att det som igår var ett faktum under natten blivit en förnekelse! Det är som sagt valtider i Spanien och nu på morgonen kommer nya uppgifter.

Det här läser jag nu på morgonen i det svenska magasinet Sydkusten.

Påstådda vägtullar förnekas av regeringen​

Publicerad 2023-07-17 07:00

EKONOMI Ryktena om att regeringen planerar att införa nya vägtullar på landets motorvägar späds på efter att direktören för spanska trafikverket DGT bekräftat detta, även om han några timmar senare tagit tillbaka sina ord. Regeringen uppger att det pågår förhandlingar med EU-kommissionen i frågan men förnekar att något beslut skulle ha fattats.​


Vid den enda partiledardebatten inför riksvalet, som hölls 10 juli, höll oppositionsledaren Alberto Núñez Feijóo upp en karta som uppgavs visa nya planerade betalmotorvägar runt om i hela Spanien. Regeringschefen Pedro Sánchez kallade det dock för en lögn.

Ryktena om att regeringen skulle ha avtalat med EU-kommissionen nya vägavgifter fick ny kraft efter att Pere Navarro i en intervju i katalansk tv bara några dagar senare uppgav att vägtullar införs redan nästa år, ”på begäran från Bryssel". Regeringskällor förnekade kategoriskt påståendet och Navarro tog några timmar senare tillbaka påståendet och uppgav att han endast velat betona att frågan om vägtullarna kräver en bred överenskommelse. Han upprepade dock att tullarna är ett krav från EU, kopplat till frigörandet av EU-medel.

Enligt den spanske trafikchefen är pengarna som Spanien mottar från EU inte ämnade för underhåll av vägar och att tullar måste införas om mer pengar ska erhållas. Navarro vill inte åberopa en specifik tullmodell utan menar att det diskuteras flera olika alternativ. I sin rättelse betonade Navarro att trafikverket DGT varken har direkt information eller behörighet att uttala sig om införandet av tullar.

Transportministern Raquel Sánchez förnekar liksom Pedro Sánchez kategoriskt att regeringen skulle överväga att införa vägtullar. Sánchez påminner om att regeringen har avskaffat tullarna på 1.500 kilometer motorväg, vilket innebär att fyra av tio tullar som funnits i landet tagits bort under den nuvarande mandatperioden.

Sant är att regeringen 2021, i sin återhämtnings-, transformations- och motståndskraftsplan som skickades till Bryssel, antydde möjligheten att införa motorvägsavgifter från 2024. Heta protester från såväl oppositionen, flera av regeringens stödpartier liksom transportsektorn föranledde dock transportdepartementet att skjuta upp projektet tills nästa mandatperiod. Det skriver tidningen El País.
Källa: Sydkusten

Min egen kommentar är att det är valtider. Pedro Sánchez den socialdemokratiske premiärministern tog ett djärvt beslut efter förlusterna i regionvalen tidigare i år, när han utlyste nyval. Det har visat sig i valundersökningarna att Regeringen troligen kommer att förlora i valet den 23 juli. Just nu leder PP, Spaniens Moderater, tillsammans med VOX ett extremt högerparti.

Ingen av partierna vill personifieras med en så impopulära åtgärd som återinförandet av vägtullar. Men avtalet med EU är undertecknat och troligen är de hägrande 100 000 miljoner Euro från EU-fonden PERTE redan intecknade.

Själv tror jag inte att det blir någon förändring, de nya vägtullarna kommer att införas 2024 av den nya Regeringen som troligen är en koalition med partier på högersidan.


Tommy
 
Senast ändrad:
Det finnes endel problemer med avlesning av registreringsnummer. Norske og Danske er veldig like, samme med Finske og Svenske. Problemet størst for biler uten det blå nasjonalitetsmerket på skiltet.
 
Tack Tommy för en intressant artikel gällande ett högt relevant ämne för husbilister som planerar Spanienresor.
Det märkliga är att sittande regering inte har offentligt gjort att man redan har skrivit (eller blivit tvungen att skriva) avtalet med ansvarig enhet inom EU kommissionen. Oavsett argument för och emot konkret finansiering av vägbyggande och underhåll är det förvånande och allvarligt att undanhålla fakta från väljarkåren.
Jag hoppas verkligen att man låter folket välja och att om oppositionen vinner valet kommer den nya regeringen att infria vallöfte om avgiftsfria vägar.
 
Tack Tommy för en intressant artikel gällande ett högt relevant ämne för husbilister som planerar Spanienresor.
Det märkliga är att sittande regering inte har offentligt gjort att man redan har skrivit (eller blivit tvungen att skriva) avtalet med ansvarig enhet inom EU kommissionen. Oavsett argument för och emot konkret finansiering av vägbyggande och underhåll är det förvånande och allvarligt att undanhålla fakta från väljarkåren.
Jag hoppas verkligen att man låter folket välja och att om oppositionen vinner valet kommer den nya regeringen att infria vallöfte om avgiftsfria vägar.
Att det föreligger ett undertecknat avtal med EU, det s.k. Perte är det ingen tvekan om. Det har sittande Regering presenterat tidigare med buller och bong, även att det föreligger åtaganden från den spanska sidan är även det känt.

Det är mera en diskussion om ord och betydelsen av ord. Med en förenklad förklaring kan man säga att oppositionen de blå, påstår att regeringen som är röd skall återinföra ”vägtullar”.

Regeringen säger att det är fel, tvärtom man har under sin regeringstid tagit bort tullarna.

Vad som skett är att koncessionen för flera vägar gått ut under deras regeringsperiod och därför blivit gratis. Sedan planerar man för ett betalningssystem som man kallar Pago-por-uso”, översatt ungefär, ”betalning-för-användning”, vilket bara är en lek med ord, för det är vägtull och ingenting annat.

Att det nya system skall införas är bekräftat av Generaldirektören för spanska motsvarigheten till Vägverket, som säkert arbetat och planerat detta i månader. Visserligen gick regeringen ut och påstod att det var ett felaktigt påstående och han själv formulerade om sitt påstående senare.

Det är val på söndag och det har bara varit en partiledardebatt, som var söndagen den 10 juli och där frågan om vägtullar var en av flera frågor, där man anklagade varandra för att sprida lögner.

Blocket på högersidan med PP, Spaniens motsvarighet till våra Moderater, tillsammans med VOX ett ultrakonservativt parti som ger ”Francovibbar” har haft en betryggande ledning, men läser idag i spansk press att den senaste väljarundersökningen visar på att blocken just nu är 50/50. Spännande.

Om oppositionen vinner så tror jag att det iallafall kommer att införas biltullar under nästa regeringsperiod, med motiveringen, — vi stod inför ett fait accompli, eftersom socialisterna redan hade skrivit under och bestämt att införa avgifterna.

Tommy
 
Senast ändrad:
Visa bilaga 27910
Spaniens betalvägar 2024

Har följt debatten i Spanien de senaste fem åren, om den framtida finansieringen av det spanska vägsystemet och då främst landets motorvägar som varit och vissa fortsatt är betalvägar. Diskussionerna har varit heta mellan de politiska partierna, inte minst nu i dessa dagar, eftersom det är Parlamentsval den 23 juli.

En diskussion som mera får ses som röstfiske än någonting annat, eftersom avtal med EU i Bryssel redan har undertecknats. Spaniens premiärminister Pedro Sánchez har garanterat Bryssel en finansiering av det framtida vägunderhållet och som motprestation erhållit löfte om 100 000 miljoner Euro från PERTE, en fond avsedd för Strategiska projekt för ekonomisk återhämtning och omvandling av industrin, transporter och fordon. (Proyectos estratégicos para la recuperación y transformación económica (PERTE)

Det skulle ha trätt i kraft redan 2023, men Sánchez bad EU om att få skjuta fram starten med ett år, mot bakgrund av den ekonomiska-/energikris som Spanien stod inför på grund av kriget i Ukraina. EU gav då grönt ljus till att skjuta på starten till 2024.

Bakgrund

Det var på 70-/80-talet de flesta spanska motorvägarna byggdes, det finansierades med så kallade koncession-för-exploateringsformat, det vill säga investerarna fick en ensamrätt att ta betalt av trafikanterna på deras motorväg i 40 – 50 år. Det har väl gått så där, vissa vägavsnitt har varit väldigt lönsamma medan andra har varit på randen till konkurs och tagits över av staten. Under de senaste fem åren har koncessionerna börjat löpa ut och vägtullarna monterats ner.

Under samma period har det framtida vägunderhållet finansiering diskuterats, som enligt Associtiation Española de la Carretera, den spanska motsvarigheten till vårt Vägverket uppskattat vara 1 800 miljoner Euro per år för nästa decennium.

Den framtida finansieringen har hela tiden varit en het politisk fråga, trots att regeringen har flytt från ordet vägtull, i stället maskerat det i begreppet, ”Pago-por-uso”, översatt ungefär, ”betalning-för-användning”, är det en förtäckt vägtull och ingenting annat.

Visa bilaga 27911

Modellen man valt och vägarna som berörs

Man har haft svårt att finna en konsensus för vilken form av betalsystem som skall användas, flera modeller har diskuterats.

Först ut var Vinjettsystemet, med en årlig betalning som gör att du kan använda ett lands vägnät under hela året med full frihet, i det här fallet är det årliga beloppet vanligtvis mellan 80 och 100 euro. Enkelt att införa men med stora begränsningar.

Nu har i alla fall Regeringen tagit beslut att införa vad man kalla Pago-por-uso, det vill säga man inför ett dynamiskt system som man redan infört i Baskien och samma modell som vi har i Sverige.

Det är ett dynamiskt betalningssystem som inte gör det nödvändigt att stanna vid vägtullar, men registreringsskyltsläsare kommer att upptäcka körda kilometer för att sedan utfärda en faktura

Det är dynamiska vägtullar vars kostnad kommer att ligga på mellan en och nio cent per kilometer, beroende på vägen, trafikmängden, fordonstypen och en rad andra faktorer som kan påverka taxan.

Beslutet berör i princip hela vägnätet med hög kapacitet, det vill säga motorvägar, men utelämnar tvåvägs-, riks- och regionvägar. Fortsatt avgiftsbelagda vägar kommer att vara undantagna, eftersom dubbelbetalning inte skulle vara rättvist.

Som vanligt ingår inte Katalonien, Baskien och Navarra, som själva bestämmer över sina vägnät. När det gäller Baskien verkar situationen inte förändras mycket, eftersom ett system med betalning per användning redan implementerades förra året.

Det finns vissa undantag för debitering som sjukresor, vissa pendelresenärer, tyvärr finner jag ingenstans att svenska husbilar skulle undantas.

Konklusion
Utan tvekan är vägtullar dåliga nyheter för trafiksäkerheten och husbilsresenärerna, eftersom de säkerligen kommer att få fler att åter resa på de nationella vägarna för att spara pengar och det är där det största antalet olyckor är koncentrerade.

Kan inte hitta något konkret vad som kommer att gälla alla oss som besöker Spanien i utländskt registrerade bilar, men alla bilar måste registreras i en vad man kallar en ”betalningsgateway”. Eftersom man sneglat mycket på grannlandet Portugal, som redan har den här modellen sedan flera år, så förutsätter jag att man kopierar deras lösning som man vet fungerar.

Tabell på vad kostnaden blir mellan olika spanska destinationer vid olika prisnivåer.
Visa bilaga 27909

Edit: Nya uppgifter 17 juli 06.15
Ser nu att det som igår var ett faktum under natten blivit en förnekelse! Det är som sagt valtider i Spanien och nu på morgonen kommer nya uppgifter.

Det här läser jag nu på morgonen i det svenska magasinet Sydkusten.

Påstådda vägtullar förnekas av regeringen​

Publicerad 2023-07-17 07:00

EKONOMI Ryktena om att regeringen planerar att införa nya vägtullar på landets motorvägar späds på efter att direktören för spanska trafikverket DGT bekräftat detta, även om han några timmar senare tagit tillbaka sina ord. Regeringen uppger att det pågår förhandlingar med EU-kommissionen i frågan men förnekar att något beslut skulle ha fattats.​


Vid den enda partiledardebatten inför riksvalet, som hölls 10 juli, höll oppositionsledaren Alberto Núñez Feijóo upp en karta som uppgavs visa nya planerade betalmotorvägar runt om i hela Spanien. Regeringschefen Pedro Sánchez kallade det dock för en lögn.

Ryktena om att regeringen skulle ha avtalat med EU-kommissionen nya vägavgifter fick ny kraft efter att Pere Navarro i en intervju i katalansk tv bara några dagar senare uppgav att vägtullar införs redan nästa år, ”på begäran från Bryssel". Regeringskällor förnekade kategoriskt påståendet och Navarro tog några timmar senare tillbaka påståendet och uppgav att han endast velat betona att frågan om vägtullarna kräver en bred överenskommelse. Han upprepade dock att tullarna är ett krav från EU, kopplat till frigörandet av EU-medel.

Enligt den spanske trafikchefen är pengarna som Spanien mottar från EU inte ämnade för underhåll av vägar och att tullar måste införas om mer pengar ska erhållas. Navarro vill inte åberopa en specifik tullmodell utan menar att det diskuteras flera olika alternativ. I sin rättelse betonade Navarro att trafikverket DGT varken har direkt information eller behörighet att uttala sig om införandet av tullar.

Transportministern Raquel Sánchez förnekar liksom Pedro Sánchez kategoriskt att regeringen skulle överväga att införa vägtullar. Sánchez påminner om att regeringen har avskaffat tullarna på 1.500 kilometer motorväg, vilket innebär att fyra av tio tullar som funnits i landet tagits bort under den nuvarande mandatperioden.

Sant är att regeringen 2021, i sin återhämtnings-, transformations- och motståndskraftsplan som skickades till Bryssel, antydde möjligheten att införa motorvägsavgifter från 2024. Heta protester från såväl oppositionen, flera av regeringens stödpartier liksom transportsektorn föranledde dock transportdepartementet att skjuta upp projektet tills nästa mandatperiod. Det skriver tidningen El País.
Källa: Sydkusten

Min egen kommentar är att det är valtider. Pedro Sánchez den socialdemokratiske premiärministern tog ett djärvt beslut efter förlusterna i regionvalen tidigare i år, när han utlyste nyval. Det har visat sig i valundersökningarna att Regeringen troligen kommer att förlora i valet den 23 juli. Just nu leder PP, Spaniens Moderater, tillsammans med VOX ett extremt högerparti.

Ingen av partierna vill personifieras med en så impopulära åtgärd som återinförandet av vägtullar. Men avtalet med EU är undertecknat och troligen är de hägrande 100 000 miljoner Euro från EU-fonden PERTE redan intecknade.

Själv tror jag inte att det blir någon förändring, de nya vägtullarna kommer att införas 2024 av den nya Regeringen som troligen är en koalition med partier på högersidan.


Tommy
Tack Tommy! Mycket bra information och håller med om att Bidragspengarna som utlovats till Spanien vill man nog få fullt ut.
Vi får följa bad som sker eftercvslet
 
Kan du också ge en förklaring till hur man satt gränserna mellan taxorna. Personbil, liten/stor husbil, lastbil etc.
Nu har jag inte läst någonstans att prisgrupperna skall ändras och idag är det:
Fordonkategorierna kan variera från operatör till operatör, men vanligast är de indelade i 3 prisgrupper, lätta fordon, tunga fordon 1 och tunga fordon 2.

- Lätta fordon: motorcyklar personbilar, personbilar med släp Skåpbilar, minibussar och husbilar med 2 axlar och 4 hjul
- Tunga fordon 1
Lastbilar och tvåaxlade lastbilar med släp
- Tunga fordon 2
Treaxlade tunga lastbilar och bussar.

Har själv kört treaxlade husbilar i Spanien i flera år, men aldrig blivit debiterad som ett treaxlad tung lastbil.

Tommy
 
Nu har jag inte läst någonstans att prisgrupperna skall ändras och idag är det:
Fordonkategorierna kan variera från operatör till operatör, men vanligast är de indelade i 3 prisgrupper, lätta fordon, tunga fordon 1 och tunga fordon 2.

- Lätta fordon: motorcyklar personbilar, personbilar med släp Skåpbilar, minibussar och husbilar med 2 axlar och 4 hjul
- Tunga fordon 1
Lastbilar och tvåaxlade lastbilar med släp
- Tunga fordon 2
Treaxlade tunga lastbilar och bussar.

Har själv kört treaxlade husbilar i Spanien i flera år, men aldrig blivit debiterad som ett treaxlad tung lastbil.

Tommy
Tack för info Tommy!
Har ej heller behövt betala maxtaxan i Spanien med min tre-axlade Men,
i Frankrike fick vi betala nära Paris utkant nästan 6 Euro/mil (!?!) och blev skrämda för både Betalvägar i Frankrike och Portugal, men där blev det inte så dyrt. Bara c:a 0.8-1,1 Euro/mil
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen