Spaniens betalvägar 2024
Har följt debatten i Spanien de senaste fem åren, om den framtida finansieringen av det spanska vägsystemet och då främst landets motorvägar som varit och vissa fortsatt är betalvägar. Diskussionerna har varit heta mellan de politiska partierna, inte minst nu i dessa dagar, eftersom det är Parlamentsval den 23 juli.
En diskussion som mera får ses som röstfiske än någonting annat, eftersom avtal med EU i Bryssel redan har undertecknats. Spaniens premiärminister Pedro Sánchez har garanterat Bryssel en finansiering av det framtida vägunderhållet och som motprestation erhållit löfte om 100 000 miljoner Euro från PERTE, en fond avsedd för Strategiska projekt för ekonomisk återhämtning och omvandling av industrin, transporter och fordon. (Proyectos estratégicos para la recuperación y transformación económica (PERTE)
Proyectos estratégicos para la recuperación y transformación económica (PERTE)
Son una nueva figura, con vocación de permanencia, concebida como un mecanismo de impulso y coordinación de proyectos muy prioritarios, especialmente complejos.
planderecuperacion.gob.es
Det skulle ha trätt i kraft redan 2023, men Sánchez bad EU om att få skjuta fram starten med ett år, mot bakgrund av den ekonomiska-/energikris som Spanien stod inför på grund av kriget i Ukraina. EU gav då grönt ljus till att skjuta på starten till 2024.
Bakgrund
Det var på 70-/80-talet de flesta spanska motorvägarna byggdes, det finansierades med så kallade koncession-för-exploateringsformat, det vill säga investerarna fick en ensamrätt att ta betalt av trafikanterna på deras motorväg i 40 – 50 år. Det har väl gått så där, vissa vägavsnitt har varit väldigt lönsamma medan andra har varit på randen till konkurs och tagits över av staten. Under de senaste fem åren har koncessionerna börjat löpa ut och vägtullarna monterats ner.
Under samma period har det framtida vägunderhållet finansiering diskuterats, som enligt Associtiation Española de la Carretera, den spanska motsvarigheten till vårt Vägverket uppskattat vara 1 800 miljoner Euro per år för nästa decennium.
Den framtida finansieringen har hela tiden varit en het politisk fråga, trots att regeringen har flytt från ordet vägtull, i stället maskerat det i begreppet, ”Pago-por-uso”, översatt ungefär, ”betalning-för-användning”, är det en förtäckt vägtull och ingenting annat.
Modellen man valt och vägarna som berörs
Man har haft svårt att finna en konsensus för vilken form av betalsystem som skall användas, flera modeller har diskuterats.
Först ut var Vinjettsystemet, med en årlig betalning som gör att du kan använda ett lands vägnät under hela året med full frihet, i det här fallet är det årliga beloppet vanligtvis mellan 80 och 100 euro. Enkelt att införa men med stora begränsningar.
Nu har i alla fall Regeringen tagit beslut att införa vad man kalla Pago-por-uso, det vill säga man inför ett dynamiskt system som man redan infört i Baskien och samma modell som vi har i Sverige.
Det är ett dynamiskt betalningssystem som inte gör det nödvändigt att stanna vid vägtullar, men registreringsskyltsläsare kommer att upptäcka körda kilometer för att sedan utfärda en faktura
Det är dynamiska vägtullar vars kostnad kommer att ligga på mellan en och nio cent per kilometer, beroende på vägen, trafikmängden, fordonstypen och en rad andra faktorer som kan påverka taxan.
Beslutet berör i princip hela vägnätet med hög kapacitet, det vill säga motorvägar, men utelämnar tvåvägs-, riks- och regionvägar. Fortsatt avgiftsbelagda vägar kommer att vara undantagna, eftersom dubbelbetalning inte skulle vara rättvist.
Som vanligt ingår inte Katalonien, Baskien och Navarra, som själva bestämmer över sina vägnät. När det gäller Baskien verkar situationen inte förändras mycket, eftersom ett system med betalning per användning redan implementerades förra året.
Det finns vissa undantag för debitering som sjukresor, vissa pendelresenärer, tyvärr finner jag ingenstans att svenska husbilar skulle undantas.
Konklusion
Utan tvekan är vägtullar dåliga nyheter för trafiksäkerheten och husbilsresenärerna, eftersom de säkerligen kommer att få fler att åter resa på de nationella vägarna för att spara pengar och det är där det största antalet olyckor är koncentrerade.
Kan inte hitta något konkret vad som kommer att gälla alla oss som besöker Spanien i utländskt registrerade bilar, men alla bilar måste registreras i en vad man kallar en ”betalningsgateway”. Eftersom man sneglat mycket på grannlandet Portugal, som redan har den här modellen sedan flera år, så förutsätter jag att man kopierar deras lösning som man vet fungerar.
Tabell på vad kostnaden blir mellan olika spanska destinationer vid olika prisnivåer.
Edit: Nya uppgifter 17 juli 06.15
Ser nu att det som igår var ett faktum under natten blivit en förnekelse! Det är som sagt valtider i Spanien och nu på morgonen kommer nya uppgifter.
Det här läser jag nu på morgonen i det svenska magasinet Sydkusten.
Påstådda vägtullar förnekas av regeringen
Publicerad 2023-07-17 07:00EKONOMI Ryktena om att regeringen planerar att införa nya vägtullar på landets motorvägar späds på efter att direktören för spanska trafikverket DGT bekräftat detta, även om han några timmar senare tagit tillbaka sina ord. Regeringen uppger att det pågår förhandlingar med EU-kommissionen i frågan men förnekar att något beslut skulle ha fattats.
Vid den enda partiledardebatten inför riksvalet, som hölls 10 juli, höll oppositionsledaren Alberto Núñez Feijóo upp en karta som uppgavs visa nya planerade betalmotorvägar runt om i hela Spanien. Regeringschefen Pedro Sánchez kallade det dock för en lögn.
Ryktena om att regeringen skulle ha avtalat med EU-kommissionen nya vägavgifter fick ny kraft efter att Pere Navarro i en intervju i katalansk tv bara några dagar senare uppgav att vägtullar införs redan nästa år, ”på begäran från Bryssel". Regeringskällor förnekade kategoriskt påståendet och Navarro tog några timmar senare tillbaka påståendet och uppgav att han endast velat betona att frågan om vägtullarna kräver en bred överenskommelse. Han upprepade dock att tullarna är ett krav från EU, kopplat till frigörandet av EU-medel.
Enligt den spanske trafikchefen är pengarna som Spanien mottar från EU inte ämnade för underhåll av vägar och att tullar måste införas om mer pengar ska erhållas. Navarro vill inte åberopa en specifik tullmodell utan menar att det diskuteras flera olika alternativ. I sin rättelse betonade Navarro att trafikverket DGT varken har direkt information eller behörighet att uttala sig om införandet av tullar.
Transportministern Raquel Sánchez förnekar liksom Pedro Sánchez kategoriskt att regeringen skulle överväga att införa vägtullar. Sánchez påminner om att regeringen har avskaffat tullarna på 1.500 kilometer motorväg, vilket innebär att fyra av tio tullar som funnits i landet tagits bort under den nuvarande mandatperioden.
Sant är att regeringen 2021, i sin återhämtnings-, transformations- och motståndskraftsplan som skickades till Bryssel, antydde möjligheten att införa motorvägsavgifter från 2024. Heta protester från såväl oppositionen, flera av regeringens stödpartier liksom transportsektorn föranledde dock transportdepartementet att skjuta upp projektet tills nästa mandatperiod. Det skriver tidningen El País.
Källa: Sydkusten
Min egen kommentar är att det är valtider. Pedro Sánchez den socialdemokratiske premiärministern tog ett djärvt beslut efter förlusterna i regionvalen tidigare i år, när han utlyste nyval. Det har visat sig i valundersökningarna att Regeringen troligen kommer att förlora i valet den 23 juli. Just nu leder PP, Spaniens Moderater, tillsammans med VOX ett extremt högerparti.
Ingen av partierna vill personifieras med en så impopulära åtgärd som återinförandet av vägtullar. Men avtalet med EU är undertecknat och troligen är de hägrande 100 000 miljoner Euro från EU-fonden PERTE redan intecknade.
Själv tror jag inte att det blir någon förändring, de nya vägtullarna kommer att införas 2024 av den nya Regeringen som troligen är en koalition med partier på högersidan.
Tommy
Senast ändrad: