• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Den svenska husbilsägaren vill ha trygghet, service, känna sig välkommen och betalar gärna för det!

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ort
Söderhamn
IMG_1269.jpeg

Ok, det är ett ovetenskapligt påstående som jag kommer med, men det har blivit en tradition att besöka Ö-vik, deras fina ställplats varje sommar och mina iakttagelser är de samma varje år.

Vi hade inte planerat att besöka Ö-vik idag, hade vi det så hade vi bokat elplatser redan tidigare. Nu försökte vi boka på nätet vid 12-tiden, men alla bokningsbara platser, d.v.s. de med el, var redan bokade. Ringde och man var snäll och reserverade en plats utan el.

På plats kan vi konstatera att de 20 elplatserna var upptagna och vid 16-tiden var även de 10 platserna utan el upptagna, nu strax efter 20.00 så uppskattar jag att man tryckt in 35 bilar på ställplatsen.

Jaha… men det märkliga är att på andra sidan hamninloppet och ännu centralare finns de där ”ställplatserna” som så många pratar om och påstår att det är det som vi vill ha.
IMG_2922.jpeg
Platserna utan service och som inte kostar något, eller max den vanliga parkeringsavgiften. Vi har ju redan allt med oss i bilen!
IMG_1273.jpeg
Ja där ser det ut att stå 4 bilar, jag tror man var här först och blev besvikna att det var fullt och platserna på hamnplanen blev reservalternativet.

Min egen teori när det gäller det här med vad vi vill ha och inte, är att pionjärerna inom vårt mobila intresse gillar det avskalade, enkelheten som det var för 5-10 år sedan, medan dagens nya och yngre husbilsägare har andra prioriteringar.

Carola och jag tog just en promenad och tittade på bilarna här, alla, ja precis alla här är nyare moderna bilar, som precis som oss absolut inte behöver elstolpar - men alla som fått en elplats har kabeln inkopplad.

Priset på den här fina ställplatsen är 220 kr utan och 300 kr med el. 90% av bilarna är svenska, ett par norska och en bil från Österrike.

Min egen konklusion är att den moderna husbilsbesökaren är berikande för den lokala ekonomin, om man erbjuder det vi söker. Självklart finns även gruppen som vill det motsatta, de som vill känna friheten, naturen och hatar det tillrättalagda, men är man i majoritet som vissa påstår? Själv tvivlar jag efter mina egna enkla iakttagelser.

Min rekommendation om du tänker bygga en ställplats och tjäna pengar på den, bygg den som en modern campingplats för husbilar, precis som man idag bygger i Sydeuropa med stor succé.

Intressant att höra vad du tycker och tror….

Tommy
 
Senast ändrad:
Visa bilaga 26895

Ok, det är ett ovetenskapligt påstående som jag kommer med, men det har blivit en tradition att besöka Ö-vik, deras fina ställplats varje sommar och mina iakttagelser är de samma varje år.

Vi hade inte planerat att besöka Ö-vik idag, hade vi det så hade vi bokat elplatser redan tidigare. Nu försökte vi boka på nätet vid 12-tiden, men alla bokningsbara platser, d.v.s. de med el, var redan bokade. Ringde och man var snäll och reserverade en plats utan el.

På plats kan vi konstatera att de 20 elplatserna var upptagna och vid 16-tiden var även de 10 platserna utan el upptagna, nu strax efter 20.00 så uppskattar jag att man tryckt in 35 bilar på ställplatsen.

Jaha… men det märkliga är att på andra sidan hamninloppet och ännu centralare finns de där ”ställplatserna” som så många pratar om och påstår att det är det som vi vill ha.
Visa bilaga 26904
Platserna utan service och som inte kostar något, eller max den vanliga parkeringsavgiften. Vi har ju redan allt med oss i bilen!
Visa bilaga 26903
Ja där ser det ut att stå 4 bilar, jag tror man var här först och blev besvikna att det var fullt och platserna på hamnplanen blev reservalternativet.

Min egen teori när det gäller det här med vad vi vill ha och inte, är att pionjärerna inom vårt mobila intresse gillar det avskalade, enkelheten som det var för 5-10 år sedan, medan dagens nya och yngre husbilsägare har andra prioriteringar.

Carola och jag tog just en promenad och tittade på bilarna här, alla, ja precis alla här är nyare moderna bilar, som precis som oss absolut inte behöver elstolpar - men alla som fått en elplats har kabeln inkopplad.

Priset på den här fina ställplatsen är 220 kr utan och 300 kr med el. 90% av bilarna är svenska, ett par norska och en bil från Österrike.

Min egen konklusion är att den moderna husbilsbesökaren är berikande för den lokala ekonomin, om man erbjuder det vi söker. Självklart finns även gruppen som vill det motsatta, de som vill känna friheten, naturen och hatar det tillrättalagda, men är man i majoritet som vissa påstår? Själv tvivlar jag efter mina egna enkla iakttagelser.

Min rekommendation om du tänker bygga en ställplats och tjäna pengar på den, bygg den som en modern campingplats för husbilar, precis som man idag bygger i Sydeuropa med stor succé.

Intressant att höra vad du tycker och tror….

Tommy
Att elkabeln är husbilarnas snuttefilt😊
 
De nya bilarna är allra sämst på off grid camping, de är så fullproppade med elektrisk utrustning och verkar vara designade för mörkrädda personer.
Tänder man upp dessa Led-monster så går man back i bobatteriet, trots att man står ansluten på elstolpe, hur tänkte ingenjörer och designers 🥴
Jag upplever även att det är 70-plussare som hugger elplatser först, vad är det som de har som kräver så mycket el kan man undra.
Det enda jag behöver elstople till är tak-ac, allt annat kör jag på bobatteri som extra kompressor-kyl/frysbox, vinkyl, ismaskin, kraftig aktiv subba m.m.
Dock saknar jag tusentals ledlampor :(
 
Jag har en ganska modern bil,trots detta använder jag aldrig elstolpe på sommarhalvåret,vill inte betala för något jag inte använder heller, undviker ställplatser i den prisklassen 300+ ,har också konstaterat att många kopplar elstolpe direkt, i många fall är det nog ren okunskap av behovet.
Tydligen är trenden dessa campingställplatser, där det går att tjäna pengar, jag är inte intresserad.
 
Nja, de husbilsägarna som gärna håller sig till städer eller i dess närhet vill nog ha som du beskriver.
Sedan om den gruppen är i majoritet eller minoritet i det hela vet inte jag.
Vi är många som undviker sådana ställplatser så mycket vi kan för att istället husbila på landet med focus på natur och lugn.
 
Var för någon vecka sedan ute på en tur på drygt tre veckor i Värmland använda ingen el på hela resan. Men mina intryck från olika ställplatser stämmer bra med Tommys observationer, elplatserna går alltid först. Så vi hör väl till minoriteten.
 
Vi märker också att de finare ställplatserna med el blir upptagna först, men jag tror inte att det är, som någon nämnde tidigare, 70-plussare i första hand som väljer dessa utan jämnt fördelat i åldersklasser. Senast, för någon vecka sedan, stannade vi på grusparkeringen i Celle för att övernatta och vi var nästan ensamma husbilsåkare. På kvällen promenerade vi förbi den nya ställplatsen med 40-50 platser och med all service samt i prisklass med våra svenska finare ställplatser och den var fylld till brädden. Tidigare var det ju alltid ett 30-40-tal husbilar varje kväll på grusparkeringen men nu var den i princip tom på husbilar.
Vi väljer ju alltid ställplats beroende på vad vi har för planer, oftast så centrumnära som möjligt och har platsen elanslutning så kommer kabeln fram, oftast av bekvämlighetsskäl.
 
Vårt husbilsbeteende är nog egentligen en förlängning från vår period med segelbåt. Gästhamnar i större samhällen besöktes bara om det var absolut nödvändigt för proviantering eller annat. Och gärna så kort tid som möjligt, utan övernattning. Sedan ut i ”friheten” igen. Helst naturhamnar eller ibland en gästhamn hos någon liten båtklubb eller annat. Tyvärr är det svårare att ta sig till motsvarigheten till naturhamnar med husbilen, men försöka duger. Gårdagens försök lyckades ganska bra.

94E99C94-1689-4130-9D67-F2A3D3FEDB8E.jpeg
Och finns inget vatten i närheten funkar det bra med ett fjäll också :)
 
El betyder bekvämlighet på många sätt (bl.a. batteri påfyllning efter dränering av mängder 12V förbrukare, bl.a. spara på diesel respektive gasol för uppvärmning & matlagning) ifall el ingår i ställplats-avgiften (helst 300:- eller mindre). Det kan nämnas att flera kommunala ställplatser i Frankrike bjuder på gratis både el och vatten och finns oftast vid kommunala anläggningar & museer.

En typisk ställplats som vi besöker 2 ggr/år t.o.fr. Iberiska halvön: dessutom nära båtklubbens restaurang Kajutan med god Skånsk (Dansk) mat!
1688050885130.png
 
Ciao!
Vår son 16år, gillar att duscha länge, så för att göra honom nöjd uppsöker vi sådana ställplatser då o då, men annars gillar jag alla typer av platser, även fricampa, eller bara sova på en vanlig parkering, eller som vi står i bland i byarna här i Biella vid sidan om någon ej så trafikerad väg.
Jag hann precis installera innan vi åkte ner för en vecka sedan ett 160Ah LiFePO4 från Sunlux, hade massa strul med leveransen genom DHL, tveksam om dom hittat det ännu, jag fick åka till Värnamo o hämta det några dagar innan vi åkte, Mathias på Sunlux skötte det ändå bra, o jag fick lite rabbat/diesel pengar.
Det funkar jättebra, hann inte köpa någon dc-dc för att få bättre laddning när vi kör, men hittills laddar solcellerna, ett på 160W, men såg via Victrons app att den laddat med 191W!
Jätteskönt att veta att man inte behöver 230VAC, 2ggr har vi kopplat in kabeln
En gång i Tyskland när min son körde elvispen till grädden o marängen.
O vid Garda sjön när kylskåpet funkade dåligt på gas, nu efter rejäl rengöring funkar det jättebra igen.
Funderar på att skaffa en liten inverter på kanske 500W för elvisp, liten hårtork o dator mm, med "ren sinus".
Mvh
Anders
 

Bilagor

  • Screenshot_20230629-174044.jpg
    Screenshot_20230629-174044.jpg
    378 KB · Visningar: 16
Funderar på att skaffa en liten inverter på kanske 500W för elvisp, liten hårtork o dator mm, med "ren sinus".
Jeg tror desværre, at du vil få problemer med 500w inverter og en hårtørrer. De fleste små hårtørrere (også den min frue bruger) går på 1200w, og så skal du have en inverter der er lidt større, da startstrømmen når du sætter hårtørrer i gang tager en del.

Og en dc/dc ladebooster er en rigtig god ting.

Vi bruger kun 230V til fruens hårtørrer og til genopladning af 2 cykelbatterier,. og det går alt sammen på inverter med strøm fra bodelsbatteriet og solcellerne.
 
Om husbilskørere bruger 230V landstrøm eller ikke på stellpladsen tror jeg ofte afgøres af fordomme, von hörensagen, og en hukommelse om oplevelser, som mange har haft med ældre husbiler.

Ganske få ejere af husbiler har målt eller beregnet, hvor stort deres strømforbrug egentligt er. Og mange har ikke sammenlignet brugen af 230V, gas og diesel i forhold til pris og bekvemmelighed.

Man lytter i stedet til gamle oplevelser eller læser gamle tråde på forskellige forums ;)

Bortset fra problemer med smartgeneratorer i de nye husbiler, så er det mit indtryk, at nye biler i dag kan klare almindeligt brug af en husbil uden at bruge landstrøm. Bevares. Står du på samme sted i flere dage og heller ikke har solceller, så kan det blive en udfordring uden 230V landstrøm.

Mit råd er:
Mål dit elforbrug eller i det mindste lav en beregning af hvad de forskellige "prylar" bruger i døgnet.
Er der "prylar" du kan undvære? for eksempel kaffetragteren på el erstattet med en stempelkaffekande og gas o.s.v. En AC er for de fleste unødvendig. Mange kan fint bruge en tagventilator, der både kan blæse ud og ind.
Når du har dit nødvendige elforbrug så sammenlign med ydeevnen på dit batteri.
Overvej om du har behov for solceller og en batteritype, som kan afgive den strømmængde du har brug for.
En del bruger strøm til medicinsk udstyr, men er din batteribank (evt. LiFePo4) stor nok, dine solceller og din ladebooster stor nok, så går det fint uden landstrøm.

Til eksempel:
Vort køleskab kører bedst og billigst på gas,
Vi har opvarmning af husbil og vand med gas
Derfor har vi monteret 2 fyldeflasker så vi kan tanke gas (GPL) overalt i Europa.
Mest muligt kører på 12V, for eksempel er omformeren til PC opladning en dc/dc på 12V/19V. Tandbørsten oplades via USB stik o.s.v..
Alt lys er LED, hvilket sparer en masse strøm uden at spare på lyset.
Bare fruens hårtørrer og genopladning af 2 cykelbatterier kører via inverter fra 12V til 230V. Her rækker 2x150w solceller og 100Ah LiFePo4 fint.

Så lykke til derude med måling/beregning af Jeres elforbrug, og prøv så næste gang at stå uden landstrøm. Det giver en egen tilfredsstillelse at være fri for landstrøm.
 
Kom att tänka på en annan aspekt:
Att man är beredd att betala ett högre pris för att platsen är speciell, med fin utsikt, bra läge för intilliggande aktiviteter eller liknande. Och ägaren av platsen passar på att lägga till mer service än vad som hade behövts för att locka oss.

En typ av inflation, yngefär som glass kulornas storlek i Sverige, jag vill ha 2 smaker men, numera har storleken ökat enormt, nästan amerikansk storlek, så jag köper bara en för jag orkar inte 2st, här Italien har priset på glass också ökat en del men inte storleken på bägarna.

Mvh
Anders
 
Senast ändrad:
Kom att tänka på en annan aspekt:
Att man är beredd att betala ett högre pris för att platsen är speciell, med fin utsikt, bra läge för intilliggande aktiviteter eller liknande. Och ägaren av platsen passar på att lägga till mer service än vad som hade behövts för att locka oss.

En typ av inflation, yngefär som glass kulornas storlek i Sverige, jag vill ha 2 smaker men, numera har storleken ökat enormt, nästa amerikansk storlek, så jag köper bara en för jag orkar inte 2st, här Italien har priset på glass också ökat en del men inte storleken på bägarna.

Mvh
Anders
Stegeborg är ett exempel på den inflationen,dom har en plats med extra allt, 950kr/ natt ( jo det stämmer)
Går det att sälja så blir det säkert fler, marknaden styr.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen