• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Den som väntar på något gott, eller: En webshoppares vedermödor

Mats S

iValberedning
Medlem
Ort
Skutskär
Man får visst poäng för att skriva inlägg, så jag gör ett till. Jag vet inte ännu vad jag skall använda poängen till, men det kanske visar sig med tiden ;)

Det händer då och då att jag köper husbilsprylar från Tyskland. Ibland för att det varit en stor prisskillnad, men oftast för att jag inte hittat rätt produkt i Sverige, åtminstone inte hos butikerna i närheten eller deras leverantörer. Eftersom det lackade mot jul och jag förutom en önskelista också hade en tysk bonuscheck med bäst före-datum vid nyår gjordes en beställning av några bra-att-ha-prylar.

Strax kom ett mail från leverantören som berättade att de hade mycket att göra och att "Der Versand verzögert sich". Ingen ko på isen tänkte jag. Det kommer det inte att vara när vår husbilssäsong börjar heller för då har isen smält. Förhoppningsvis utan ko på.

En vecka senare kom så beskedet att paketet hade skickats och ett spårningsnummer så att transporten kunde följas. Låt oss kalla detta Dag 1. Som många webshoppare vet är det mer spännande att följa sitt pakets resa i spårnings-appen än att kolla Bingolotto på TV. I alla fall om man inte har någon lott. Onödigt spännande skulle det visa sig denna gång.

Dag 1: Feucht. Dag 2-5: Hamburg (helg). Dag 6: Malmö. Paketet lämnas här över från den kände tyske transportören A till den välkände svenske transportören B. Visserligen har också A ett uppbyggt distributionsnät i Sverige men de har uppenbarligen något avtal som innebär att B skall hantera detta pakets svenska resa. Dag 7: Örebro - Gävle distributionscentral (DC). Det kommer en avi i brevlådan. Men infon i spårnings-appen tyder inte på att paketet kommit till utlämningsstället ännu. Dag 8: Örebro igen! Dag 10: Gävle DC igen! Jag besöker utlämningsstället för att kolla. Inget paket där. Dag 12: Telefon till B:s kundtjänst. Först får man prata med en maskin. En Pratomat. Misstänker att syftet med den är att se till att den uppringande inte har för lågt blodtryck när hen pratat omkull den och släppts fram till en handläggare. Kundtjänst trycker på några knappar och säger att det nog löser sig inom 24 timmar. Dag 13: Telefon till kundtjänst igen för löst sig har det ju inte. Pratomaten var på lite bättre humör denna dag. Kundtjänst skapar ett Ärende, vilket innebär ett en Expert kommer att kopplas in. Dag 14: mail från Experten som informerar att Ärendet påbörjas nu. Dag 20: Det kommer en påminnelseavi i brevlådan. Jag besöker utlämningsstället i hopp om att registreringen missats och paketet kanske finns på någon av deras hyllor trots att det enligt spårnings-appen inte är hos dem. Icke. Får även ett mail från Experten som beklagar att han misslyckats och avslutar Ärendet, samt uppmanar mig reklamera till avsändaren. Dag 21, idag: Misstror Experten en aning och besöker Gävle DC. Blir mycket trevligt och serviceinriktat bemött. När jag står där plingar telefonen till och appen visar att paketet har rört sig igen! Personalen på DC kan i sina system se att uppdateringen beror på att B idag hämtade paketet på A:s DC i Örebro (!). Jag får också veta att paketet tidigare skickats 2 gånger från Gävle DC till vårt utlämningsställe men kommit i retur varje gång. Gissningen är att personalen på utlämningsstället sett A:s logga på någon etikett, bestämt sig för att det var en felleverans och direkt lagt det i utkorgen. Hur det sedan hamnat hos A i Örebro är lite oklart. Jag besöker utlämningsstället igen och berättar, kanske med en aning högre röst än igår, vad DC sagt mig. I syfte att få dem att undvika samma misstag den tredje gången paketet dyker upp hos dem, dvs förhoppningsvis i morgon. Utlämningsstället hävdar, kanske med lite mindre glad min än igår, att något sådant misstag definitivt inte kan ha begåtts, eftersom deras rutiner förhindrar det. Jag ringer B:s kundtjänst igen, brottar omkull Pratomaten på två försök och framför att nu vore en hemleverans lämplig som kompensation. Får inget löfte, men Ärendet öppnades i alla fall på nytt.


Alltså står ord mot ord i nuläget. Jag sammanfattar upplevelsen i en lista med låttitlar och avvaktar vad som kan vara lämplig låt nr 5.

  1. Musikalen Evita: What a cirkus
  2. Shania Twain: That don't impress me much
  3. U2: I still haven't found what I'm looking for
  4. Di Leva: Vem ska jag tro på?
  5. ???
 
Man får visst poäng för att skriva inlägg, så jag gör ett till. Jag vet inte ännu vad jag skall använda poängen till, men det kanske visar sig med tiden ;)

Det händer då och då att jag köper husbilsprylar från Tyskland. Ibland för att det varit en stor prisskillnad, men oftast för att jag inte hittat rätt produkt i Sverige, åtminstone inte hos butikerna i närheten eller deras leverantörer. Eftersom det lackade mot jul och jag förutom en önskelista också hade en tysk bonuscheck med bäst före-datum vid nyår gjordes en beställning av några bra-att-ha-prylar.

Strax kom ett mail från leverantören som berättade att de hade mycket att göra och att "Der Versand verzögert sich". Ingen ko på isen tänkte jag. Det kommer det inte att vara när vår husbilssäsong börjar heller för då har isen smält. Förhoppningsvis utan ko på.

En vecka senare kom så beskedet att paketet hade skickats och ett spårningsnummer så att transporten kunde följas. Låt oss kalla detta Dag 1. Som många webshoppare vet är det mer spännande att följa sitt pakets resa i spårnings-appen än att kolla Bingolotto på TV. I alla fall om man inte har någon lott. Onödigt spännande skulle det visa sig denna gång.

Dag 1: Feucht. Dag 2-5: Hamburg (helg). Dag 6: Malmö. Paketet lämnas här över från den kände tyske transportören A till den välkände svenske transportören B. Visserligen har också A ett uppbyggt distributionsnät i Sverige men de har uppenbarligen något avtal som innebär att B skall hantera detta pakets svenska resa. Dag 7: Örebro - Gävle distributionscentral (DC). Det kommer en avi i brevlådan. Men infon i spårnings-appen tyder inte på att paketet kommit till utlämningsstället ännu. Dag 8: Örebro igen! Dag 10: Gävle DC igen! Jag besöker utlämningsstället för att kolla. Inget paket där. Dag 12: Telefon till B:s kundtjänst. Först får man prata med en maskin. En Pratomat. Misstänker att syftet med den är att se till att den uppringande inte har för lågt blodtryck när hen pratat omkull den och släppts fram till en handläggare. Kundtjänst trycker på några knappar och säger att det nog löser sig inom 24 timmar. Dag 13: Telefon till kundtjänst igen för löst sig har det ju inte. Pratomaten var på lite bättre humör denna dag. Kundtjänst skapar ett Ärende, vilket innebär ett en Expert kommer att kopplas in. Dag 14: mail från Experten som informerar att Ärendet påbörjas nu. Dag 20: Det kommer en påminnelseavi i brevlådan. Jag besöker utlämningsstället i hopp om att registreringen missats och paketet kanske finns på någon av deras hyllor trots att det enligt spårnings-appen inte är hos dem. Icke. Får även ett mail från Experten som beklagar att han misslyckats och avslutar Ärendet, samt uppmanar mig reklamera till avsändaren. Dag 21, idag: Misstror Experten en aning och besöker Gävle DC. Blir mycket trevligt och serviceinriktat bemött. När jag står där plingar telefonen till och appen visar att paketet har rört sig igen! Personalen på DC kan i sina system se att uppdateringen beror på att B idag hämtade paketet på A:s DC i Örebro (!). Jag får också veta att paketet tidigare skickats 2 gånger från Gävle DC till vårt utlämningsställe men kommit i retur varje gång. Gissningen är att personalen på utlämningsstället sett A:s logga på någon etikett, bestämt sig för att det var en felleverans och direkt lagt det i utkorgen. Hur det sedan hamnat hos A i Örebro är lite oklart. Jag besöker utlämningsstället igen och berättar, kanske med en aning högre röst än igår, vad DC sagt mig. I syfte att få dem att undvika samma misstag den tredje gången paketet dyker upp hos dem, dvs förhoppningsvis i morgon. Utlämningsstället hävdar, kanske med lite mindre glad min än igår, att något sådant misstag definitivt inte kan ha begåtts, eftersom deras rutiner förhindrar det. Jag ringer B:s kundtjänst igen, brottar omkull Pratomaten på två försök och framför att nu vore en hemleverans lämplig som kompensation. Får inget löfte, men Ärendet öppnades i alla fall på nytt.


Alltså står ord mot ord i nuläget. Jag sammanfattar upplevelsen i en lista med låttitlar och avvaktar vad som kan vara lämplig låt nr 5.

  1. Musikalen Evita: What a cirkus
  2. Shania Twain: That don't impress me much
  3. U2: I still haven't found what I'm looking for
  4. Di Leva: Vem ska jag tro på?
  5. ???
Låt 5. Ett litet rött paket med vita snören. Sven-Ingvars
 
Antingen hade jag bättre lycka än dig - eller inte. Vi är i Florida för vintern, har eftersändning av posten. Nu är USAs post kusiner med våran post så ett brev tar ca 2 veckor att komma hit, men det mesta kommer. (tror vi) Så det var en grej jag behövde som inte fanns o köpa här, Väger 20 gram, så jag gick åstad o beställde, sas att det skulle komma i brev, och då borde det ju bli eftersänt, I värsta fall läggs det i brevlådan hemma (modell större). Men men men, Man tyckte att jag behövde ett stooort paket av detta. så det lämnades till närmaste postutlämning. Eftersom det var varuprov o vi har världens bästa affär så har nu en vän hämtat o det ligger hemma. Men det kom fort som tusan.
 
Dag 23: Ingen leverans än, ingen statusuppdatering någonstans. Vart tog paketet vägen efter upphämtningen hos A i förrgår, har det försvunnit en gång till?? Mailar Experten och försöker få honom att höra av sig.

Låt 5. ABBA: Ring ring (Bara du slog en signal)
 
Dag 24: Ingen statusuppdatering i spårnings-appen om var paketet befinner sig. Mottog ett mail från Experten vilket åtminstone visar att han är i tjänst. Men vilka insatser han gjort framgick inte.

Låt 6. Janis Joplin: Try just a little bit harder.
 
Jag råkade ut för något liknande. Jag beställde en pryl från Tyskland som skickades Med UPS. Jag kollade spårningen och allt fungerade tills paketet var ute för leverans till adressaten. Där stod det still i två dagar.
Plötsligt ringer telefonen och en person säger att han har hittat ett paket adresserat till mig på en gata i en närliggande stad.
Jodå det var min beställning. Efter ytterligare ett par dar kontaktade jag UPS (på djävuldskap) och undrade var mitt paket var då spårningen fortfarande visade att det var på väg till adressaten.
De letade på lagret utan framgång givetvis då innehållet redan monterats på husbilen.
Efter ytterligare någon dag så visade spårningen att det levererats. Någon hade således förfalskat mitt namn, och på frågan om i vilket namn så var det "oläsligt" enl dom. Men de sa att jag skulle reklamera hos säljaren eftersom det var den som betalt frakten.
Säljaren i sin tur kunde inte reklamera eftersom paketet var levererat och kvitterat.
Snacka om Moment 22.
Aldrig mer UPS. Jag ångrar att jag inte polisanmälde dom för urkundsförfalskning. Jag hade ju vittne i han som hittade paketen.
 
The Jordanaires: Return To Sender borde väl varit med någonstans (eller är det förtidigt än?)
Här kan väl jag komma in med ett passande exempel.

Efter många om och men var det äntligen dags att hämta ut försändelsen på den lokala Coop-butiken. När jag stod vid utlämningen och visade utlämningskoden på telefonen så fick jag ett nytt leveransbesked ”Varan har returnerats till avsändaren”. Det var väl själva f’n. Jag hade ju fått det tidigare leveransbeskedet bara 8 minuter tidigare. Expediten ursäktar sig och säger att de tyvärr inte kan göra något då varan redan gått i retur. Nu växer bockhornen ut på mig men jag försöker behärska mig och säger att det kan inte vara möjligt. Frågar om de haft någon bil som hämtat paket de senaste 10 minuterna. Det har de ju inte. Ber då expediten att leta efter mitt paket. Efter 5 minuter återvänder expediten med det negativa beskedet att hon inte kan hitta paketet. En medarbetare har överhört vår konversation och säger att även han kan göra ett försök. Efter ytterligare 5 min kommer han tillbaka med glad min släpandes på mitt stora och tunga paket. Han förklarade att om de tog emot ett paket som väger över 20 kilo så skapas automatiskt ett nytt returmeddelande då de inte får hantera gods som är så tungt.
 
Ja paketflyttarbranschen är inte riktigt vad den har varit. Finns inte så mycket stolthet kvar längre tyvärr.

På jobbet får vi rätt ofta leveranser av dyr utrustning och man kan ibland bli riktigt imponerad av hur man lyckats behandla godset på vägen. Det kan vara stora tydliga hål i sidorna på emballaget efter truckgafflar och det kan vara skoavtryck uppe på kartonger som är tydligt märkta med ömtåligt.
Att olyckor händer är väl en sak men det mest fascinerande är ändå att alla som hanterar godset efter att en skada skett inte bryr sig ett dugg. Man noterar ingen avvikelse och man säger inget. Inte ens vid leveransen till mottagaren.
Som mottagare måste man vara vaksam annars sitter man där...
 
Selv kjøper jeg en gang i blandt 25 kg Turmeric som vi blander inn i et mineraltilskudd til hestene våre. Et par ganger har disse sekkene blitt skdet hos transportør og senere forsvunnet. Heldigvis så er forsendelsene forsikret. Nå er Turmeric et fint pulver som har en meget kraftig gul farge, en gang fikk vi en sekk som var skadet - denne måtte jeg hente på det lokale stransportlager. Der lå sekken på en pall og de hadde ryddet rundt den for at andre varer ikke skulle bli gule :D - hadde selv med en tom sekk som jeg tredde utenpå. Forsikringen dekket de 2 kg som var forsvunnet.

Turmeric kalles også for Gurkemeie og finnes i krydderhyllene. Vi bruker nesten 200 kg i året.
 
Selv kjøper jeg en gang i blandt 25 kg Turmeric som vi blander inn i et mineraltilskudd til hestene våre. Et par ganger har disse sekkene blitt skdet hos transportør og senere forsvunnet. Heldigvis så er forsendelsene forsikret. Nå er Turmeric et fint pulver som har en meget kraftig gul farge, en gang fikk vi en sekk som var skadet - denne måtte jeg hente på det lokale stransportlager. Der lå sekken på en pall og de hadde ryddet rundt den for at andre varer ikke skulle bli gule :D - hadde selv med en tom sekk som jeg tredde utenpå. Forsikringen dekket de 2 kg som var forsvunnet.

Turmeric kalles også for Gurkemeie og finnes i krydderhyllene. Vi bruker nesten 200 kg i året.
Nu blev jag glad…
Inte för det som hände dig med transporten, tvärt om

Men att ni köper sådana mängder till hästen tyder på att det är något bra med det, och jag brukar ha lite i Bearnaisesåsen för färgen, så nu känner jag att jag inte längre behöver tycka att den är onyttig. Tack!
 
Det er først og fremst antiinflammatorisk, hjelper og litt mot diverse leddproblemer. Det er endel andre virkninger i følge asiatisk naturmedisin - noe er hyter og annet er bekreftet. Har ikke full oversikt når det gjelder folk.

Nå har vi rundt 20 hester - varierer litt - har vært oppe i 24. Hver hest får 30 gram hver dag - det hjelper de og med opptak av kalsium. Grasset vi har er endel oksylating (som i rabarbra) og vi må få i de kalsium for å motvirke dette. De får 200 gram kalsium hver dag og litt andre mineraler i vår spesielle blanding som jeg lager pellets av. I tillegg for de en halv kilo av et balansert for som også inneholder en god del kalsium.
 
Dag 24: Ingen statusuppdatering i spårnings-appen om var paketet befinner sig. Mottog ett mail från Experten vilket åtminstone visar att han är i tjänst. Men vilka insatser han gjort framgick inte.

Låt 6. Janis Joplin: Try just a little bit harder.


Dag 25 - 28: Inga status-uppdateringar, inga meddelanden från Experten. Låt 7: Simon and Garfunkel, Sounds of Silence.

Dag 29: Mail från Experten som meddelar att han inte lyckats lokalisera paketet. I förra mailet lovade han återkomma så fort han hade mer information, så slutsatsen av tystnaden fram till nu måste betyda att han kommit fram till (eller gjort): ingenting.

Dag 30 - 36: Fortfarande låt nr 7.....

Dag 37: Det plingar in några statusuppdateringar, paketet är fortfarande (eller återigen?) i Örebro där det ju senast siktades dag 21. En av statusuppdateringarna bekräftar vad jag "anat" en månad nu...... :

1644162100893.png

Låt 8 fick bli en chansning. Europe: The Final Countdown.

Dag 38: Istället för för Låt 9 blev det ett helt album. Peps Blodsband: Äntligen! :)
 
På 90-talet jobbade jag på ett företag i Kållered som också hade en filial i Finland.
Vid ett tillfälle fick vi slut på en liten speciell plastdel. Denna fanns bara att beställa från vår leverantör i USA.
Vi hade en stor sändning på väg från dem, men den gick per båt, så det skulle ta för lång tid så vi beställde denna del med flygfrakt, så att vi skulle ha dem inom en vecka.
Den veckan gick och två till utan att paketet dök upp.
Efter att vi fått sändningen per båt , dök så detta lilla paket upp det med.
Och på adressen fanns förklaringen till förseningen:
...
Kallered
Helsinki
Switzerland
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen