- Ort
- Skutskär
Man får visst poäng för att skriva inlägg, så jag gör ett till. Jag vet inte ännu vad jag skall använda poängen till, men det kanske visar sig med tiden
Det händer då och då att jag köper husbilsprylar från Tyskland. Ibland för att det varit en stor prisskillnad, men oftast för att jag inte hittat rätt produkt i Sverige, åtminstone inte hos butikerna i närheten eller deras leverantörer. Eftersom det lackade mot jul och jag förutom en önskelista också hade en tysk bonuscheck med bäst före-datum vid nyår gjordes en beställning av några bra-att-ha-prylar.
Strax kom ett mail från leverantören som berättade att de hade mycket att göra och att "Der Versand verzögert sich". Ingen ko på isen tänkte jag. Det kommer det inte att vara när vår husbilssäsong börjar heller för då har isen smält. Förhoppningsvis utan ko på.
En vecka senare kom så beskedet att paketet hade skickats och ett spårningsnummer så att transporten kunde följas. Låt oss kalla detta Dag 1. Som många webshoppare vet är det mer spännande att följa sitt pakets resa i spårnings-appen än att kolla Bingolotto på TV. I alla fall om man inte har någon lott. Onödigt spännande skulle det visa sig denna gång.
Dag 1: Feucht. Dag 2-5: Hamburg (helg). Dag 6: Malmö. Paketet lämnas här över från den kände tyske transportören A till den välkände svenske transportören B. Visserligen har också A ett uppbyggt distributionsnät i Sverige men de har uppenbarligen något avtal som innebär att B skall hantera detta pakets svenska resa. Dag 7: Örebro - Gävle distributionscentral (DC). Det kommer en avi i brevlådan. Men infon i spårnings-appen tyder inte på att paketet kommit till utlämningsstället ännu. Dag 8: Örebro igen! Dag 10: Gävle DC igen! Jag besöker utlämningsstället för att kolla. Inget paket där. Dag 12: Telefon till B:s kundtjänst. Först får man prata med en maskin. En Pratomat. Misstänker att syftet med den är att se till att den uppringande inte har för lågt blodtryck när hen pratat omkull den och släppts fram till en handläggare. Kundtjänst trycker på några knappar och säger att det nog löser sig inom 24 timmar. Dag 13: Telefon till kundtjänst igen för löst sig har det ju inte. Pratomaten var på lite bättre humör denna dag. Kundtjänst skapar ett Ärende, vilket innebär ett en Expert kommer att kopplas in. Dag 14: mail från Experten som informerar att Ärendet påbörjas nu. Dag 20: Det kommer en påminnelseavi i brevlådan. Jag besöker utlämningsstället i hopp om att registreringen missats och paketet kanske finns på någon av deras hyllor trots att det enligt spårnings-appen inte är hos dem. Icke. Får även ett mail från Experten som beklagar att han misslyckats och avslutar Ärendet, samt uppmanar mig reklamera till avsändaren. Dag 21, idag: Misstror Experten en aning och besöker Gävle DC. Blir mycket trevligt och serviceinriktat bemött. När jag står där plingar telefonen till och appen visar att paketet har rört sig igen! Personalen på DC kan i sina system se att uppdateringen beror på att B idag hämtade paketet på A:s DC i Örebro (!). Jag får också veta att paketet tidigare skickats 2 gånger från Gävle DC till vårt utlämningsställe men kommit i retur varje gång. Gissningen är att personalen på utlämningsstället sett A:s logga på någon etikett, bestämt sig för att det var en felleverans och direkt lagt det i utkorgen. Hur det sedan hamnat hos A i Örebro är lite oklart. Jag besöker utlämningsstället igen och berättar, kanske med en aning högre röst än igår, vad DC sagt mig. I syfte att få dem att undvika samma misstag den tredje gången paketet dyker upp hos dem, dvs förhoppningsvis i morgon. Utlämningsstället hävdar, kanske med lite mindre glad min än igår, att något sådant misstag definitivt inte kan ha begåtts, eftersom deras rutiner förhindrar det. Jag ringer B:s kundtjänst igen, brottar omkull Pratomaten på två försök och framför att nu vore en hemleverans lämplig som kompensation. Får inget löfte, men Ärendet öppnades i alla fall på nytt.
Alltså står ord mot ord i nuläget. Jag sammanfattar upplevelsen i en lista med låttitlar och avvaktar vad som kan vara lämplig låt nr 5.
Det händer då och då att jag köper husbilsprylar från Tyskland. Ibland för att det varit en stor prisskillnad, men oftast för att jag inte hittat rätt produkt i Sverige, åtminstone inte hos butikerna i närheten eller deras leverantörer. Eftersom det lackade mot jul och jag förutom en önskelista också hade en tysk bonuscheck med bäst före-datum vid nyår gjordes en beställning av några bra-att-ha-prylar.
Strax kom ett mail från leverantören som berättade att de hade mycket att göra och att "Der Versand verzögert sich". Ingen ko på isen tänkte jag. Det kommer det inte att vara när vår husbilssäsong börjar heller för då har isen smält. Förhoppningsvis utan ko på.
En vecka senare kom så beskedet att paketet hade skickats och ett spårningsnummer så att transporten kunde följas. Låt oss kalla detta Dag 1. Som många webshoppare vet är det mer spännande att följa sitt pakets resa i spårnings-appen än att kolla Bingolotto på TV. I alla fall om man inte har någon lott. Onödigt spännande skulle det visa sig denna gång.
Dag 1: Feucht. Dag 2-5: Hamburg (helg). Dag 6: Malmö. Paketet lämnas här över från den kände tyske transportören A till den välkände svenske transportören B. Visserligen har också A ett uppbyggt distributionsnät i Sverige men de har uppenbarligen något avtal som innebär att B skall hantera detta pakets svenska resa. Dag 7: Örebro - Gävle distributionscentral (DC). Det kommer en avi i brevlådan. Men infon i spårnings-appen tyder inte på att paketet kommit till utlämningsstället ännu. Dag 8: Örebro igen! Dag 10: Gävle DC igen! Jag besöker utlämningsstället för att kolla. Inget paket där. Dag 12: Telefon till B:s kundtjänst. Först får man prata med en maskin. En Pratomat. Misstänker att syftet med den är att se till att den uppringande inte har för lågt blodtryck när hen pratat omkull den och släppts fram till en handläggare. Kundtjänst trycker på några knappar och säger att det nog löser sig inom 24 timmar. Dag 13: Telefon till kundtjänst igen för löst sig har det ju inte. Pratomaten var på lite bättre humör denna dag. Kundtjänst skapar ett Ärende, vilket innebär ett en Expert kommer att kopplas in. Dag 14: mail från Experten som informerar att Ärendet påbörjas nu. Dag 20: Det kommer en påminnelseavi i brevlådan. Jag besöker utlämningsstället i hopp om att registreringen missats och paketet kanske finns på någon av deras hyllor trots att det enligt spårnings-appen inte är hos dem. Icke. Får även ett mail från Experten som beklagar att han misslyckats och avslutar Ärendet, samt uppmanar mig reklamera till avsändaren. Dag 21, idag: Misstror Experten en aning och besöker Gävle DC. Blir mycket trevligt och serviceinriktat bemött. När jag står där plingar telefonen till och appen visar att paketet har rört sig igen! Personalen på DC kan i sina system se att uppdateringen beror på att B idag hämtade paketet på A:s DC i Örebro (!). Jag får också veta att paketet tidigare skickats 2 gånger från Gävle DC till vårt utlämningsställe men kommit i retur varje gång. Gissningen är att personalen på utlämningsstället sett A:s logga på någon etikett, bestämt sig för att det var en felleverans och direkt lagt det i utkorgen. Hur det sedan hamnat hos A i Örebro är lite oklart. Jag besöker utlämningsstället igen och berättar, kanske med en aning högre röst än igår, vad DC sagt mig. I syfte att få dem att undvika samma misstag den tredje gången paketet dyker upp hos dem, dvs förhoppningsvis i morgon. Utlämningsstället hävdar, kanske med lite mindre glad min än igår, att något sådant misstag definitivt inte kan ha begåtts, eftersom deras rutiner förhindrar det. Jag ringer B:s kundtjänst igen, brottar omkull Pratomaten på två försök och framför att nu vore en hemleverans lämplig som kompensation. Får inget löfte, men Ärendet öppnades i alla fall på nytt.
Alltså står ord mot ord i nuläget. Jag sammanfattar upplevelsen i en lista med låttitlar och avvaktar vad som kan vara lämplig låt nr 5.
- Musikalen Evita: What a cirkus
- Shania Twain: That don't impress me much
- U2: I still haven't found what I'm looking for
- Di Leva: Vem ska jag tro på?
- ???