• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Den perfekta ställplatsen, Camper-Car Park

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Man läser ofta ”jag vill inte betala för annat än det jag behöver…” osv… En röd tråd är att om man inte frikampar, då vill man bara tömma, fylla på, sova, slänga sopor och ev. ha eltillgång. Det ska inte vara dyrt heller! Och vad blir det då om inte en klassisk ställplats bara för husbilar. Detta har vi hittat i Frankrike redan år 2017, men inte tänkt speciellt mycket på förrän redaktören Tommy nämnde deras existens.

0A0F7FCC-80E9-43DF-8FBE-33B2F3FA1728.jpg

Jag kan säga bara så här, hoppas att Camping-car Park kedjan sprider sig i hela Europa så även i Sverige. Det är fräscht, städat, bra underlag, ofta i tysta och trevliga miljöer, går att boka o förbetala, och allt ingår i en avgift på ca 12€ - 14€. Man har ett eget konto där man kan betala med kontokort och allt som är insatt gäller livet ut.
Här ser jag mina tidigare platser och vad dessa kostade etc…
85E3EC29-37D3-4BE4-BB6D-00ED2EDAD46D.png

Jag kan leta på kartan vår nästa ställplats kommer att hamna om vi behöver deras erbjudanden!
8C8C8CDC-8526-46AE-AB62-7E598D42E7BC.png

Betalningen går enkelt till och man behöver inte pilla med knappar vid entrén för att komma in, betala m.m... Det är gratis att komma in och (jag tror) man har viss tid på sig att komma ut om man inte vill stanna kvar. Verkar som att vatten service (påfyllning) och tömning ligger oftast utanför bomen men vattnet (ingen begränsning) startas med CC-Park kortet.

Hur som helst, vi är helt överväldigade med idén om sådana ställplatser, dessutom inga husvagnar och tält, b a r a husbilar. Större ekipage bör boka in sig, annars alla inbokade har säker plats vid ankomst. Tyvärr fortfarande inga duschar och tvättmaskiner, men då letar vi upp ACSI kort anslutna campingar och betalar ca det dubbla istället.

Rekommenderas starkt! Hör gärna av dig om du undrar något mer.

PS. Vet ej om mitt inlägg ovan ligger i rätt tråd då den handlar om fakta kring en ställplats-kedja. Admin, kolla gärna läget, tack :D DS.

Vi har i alla fall inte stött på några konstigheter, bara positiva upplevelser. Ställplatsen vi befinner oss på idag har två tömningsplatser och dubbla vattenuttag, kan det bli bättre?

Sämsta, dvs absolut s ä m s t a tömningsplatser och vattenpåfyllning inkl. ståplatser (i jord & lera) har vi stött på campingar.

C608B440-262A-46CD-8836-7E91B7D438EB.jpeg

Den här servisen kortar tiden avsevärt under högsäsong.
65C32C0B-5835-4D42-846A-038D67E9148A.jpeg
Och dessutom fin omgivning…
5A1CC97F-8697-4F91-A934-FD323591040C.jpeg

Återkommer (med bildbevis) om vi ser nå’t ”sunkigt” på CC-Park ställen…

Vi har själva besökt 8 av deras ställplatser och visst är kvalitén varierande. Flera av dem har varit den kommunala ställplatsen som man överlämnat till Camping-car Park kedjan, troligen eftersom man erbjuder en enkel modern lösning för bokning, incheckning, extra försäljning och betalning.

Skulle inte förvåna mig om företaget som erbjuder lösningen Camping-car Park är ett mjukvaruföretag.

Man erbjuder leverantören och oss brukare en produkt/service för hela det operativa flödet, men har inget med den egentliga produkten att göra. Därför finns alla varianter av produkter, standard och utseende, inte alls vad kedjeföretagen erbjuder i form av en gemensam standard och produkt.

Oftast helt ok ställplatser, prisvärt och enkelt när man väl har kortet.

Tommy

Engelsmän på väg söderut passerar Frankrike.... svenskar passerar Tyskland...typ.
Tack Burstner för länken, hittade ännu fler kul grejer som jag inte kände till hur det fungerade och undrade över. T.ex. skillnad på 5h och 24h kostnad. Vi avbröt boendet i APT för att besöka Roussillon’s ockra klippan och när vi kom tillbaka, det var bara att fortsätta parkeringen eftersom dygnet redan var betalt. Att det fanns även toaletter i anslutning, det fick vi erfara på ett tidigare ställe. Däremot möjlighet till wi-fi är fortfarande ett okänt kapitel. Får se var vi hamnar imorgon…

Det var en komplett lista Sander, man ser även hur många som har el. Här, där vi är nu, en liten husbil har ställt sig på den största platsen, ställt sitt släp vid sidan om och sin moppe emellan. Han tar lika mycket plats som 2-3 mindre eller en stor med släp hade tagit. Tja, man kan inte heller reta sig på folk, inte värt det!

OT:
Vi har fattat beslut att ta oss till en camping vid kusten så vi kan sträcka på benen. Det känns ändå lite tryggare att lämna hela bohaget inom ett staket. Ett nytt problem har dock dykt upp och det är att Marianne har bokstavligen tvättat ACSI kortet på förra stället så vi har bara en pappersklump. Blir att betala fullt pris, troligen…

Jag testade men verkar som att i dag den 10/11 gick det tidigast att boka den 13/11 provade flera platser. Kanske gör jag fel
Mvh
Vad jag har läst i det Engelska forumet (Burstner’s länk) är att bokningar kan göras tidigast 48h före ankomst samt att man kan betala en årsprenumeration för att ha förtur m.m… Behöver inte den typ av ”medlemskap” så jag brydde mig inte speciellt. Hade vi haft en stor husbil, då hade jag inte tvekat.

Senast ändrad:
Jag har kommit fram till att för min del är det ingen ide att boka plats så länge det inte går att specifikt boka en t.ex. "stor" plats eller en plats för 9+meter. Som det är nu, om jag bokar en plats och ställplatsen blir fullbelagd, så har jag nog en plats, men troligen den plats som väljs i sista hand.
Går efter appen där man ser hur många platser som är upptagna, blir det för få lediga platser så träder plan B ikraft

Senast ändrad:
Vad jag har läst i det Engelska forumet (Burstner’s länk) är att bokningar kan göras tidigast 48h före ankomst samt att man kan betala en årsprenumeration för att ha förtur m.m… Behöver inte den typ av ”medlemskap” så jag brydde mig inte speciellt. Hade vi haft en stor husbil, då hade jag inte tvekat.
Tack då förstår jag
Vi har heller inte så stor husbil en caracompact
Någon prenumeration blir det inte
Mvh Hasse

Idag skulle vi besöka en dylik ställplats för första gången. Jag hade skapat konto och laddat hem appen, men inte köpt kort eller fyllt på. Hade nånstans i bakhuvudet ”tänk om tekniken inte funkar….”. Styrde glatt in till Argelès-sur-Mer och dess plats på mkt skumpig väg, och hittar förstås en köpe/kort maskin som inte fungerar….. Nåväl, i tron om att min hobbyfranska (och charm, haha) skulle fixa detta ringde jag på deras angivna servicenummer. Vi höll sedan på ett bra tag, bland annat med att jag skulle bokstavera en svensk adress med både Ö, H, K och L i namnet… Fick en massa hemliga koder av den ytterst tålmodiga kvinnan i andra änden som skulle öppna bommen, till ingen nytta. Men då löste vi det genom att vi åkte till en annan plats i Elne, ringer upp igen och se där spottades det ut ett kort, som sedan kopplades till mitt konto där jag tidigare (per telefon då..) fyllt på med lämpligt antal Euro.

Det är ju spännande när tekniken inte funkar men all heder åt personalen som verkligen försökte allt och inte för en sekund blev franskt förolämpade när vi fick gå över till engelska. Hoppas att dom bilar som stod inne i Argeles kommer ut…., men det är ju inte mitt problem. Och den här platsen i Elne, den kan ni hoppa över, ligger mellan 2 vägar och en fotbollsplan samt någon form av kål-odling som sätter prägel på luftkvaliteten. Nåväl, lagom tills att vi åker in til spanien i morgon har vi nu ett dylikt kort. Vi får väl anledning att återkomma till denna kedja när vi vänder hemåt igen.

Man ser ofta nya besökare som kämpar för att komma in, många ger upp och vänder.
Nu när ni har kortet så blir allt enkelt, bara köra fram hålla kortet för läsaren och bommen går upp, även om saldot är lågt.

Man ser ofta nya besökare som kämpar för att komma in, många ger upp och vänder.
Nu när ni har kortet så blir allt enkelt, bara köra fram hålla kortet för läsaren och bommen går upp, även om saldot är lågt.
Stämner med våra erfarenheter, skrev i mitt inlägg #6; ”Oftast helt ok ställplatser, prisvärt och enkelt när man väl har kortet.”
Själva hade vi inga problem att få kortet, men en gång i våras stod vi själva nära bommen och jag var ute och hjälpte 2 utländska husbilar att få ut det förbaskade kortet.

Men som sagt, när man väl har kortet fungerar det bra. Ge inte upp, försök igen eller fråga någon som lyckats komma in.

Tommy

Om jag minns rätt (sen 2017), alla uppgifter ska knappas in inkl. mailadress, telefon osv. Steg 2 var att betala kalaset med annorlunda inknappande med pin kod för att få ut kortet och betala dagens incheckning. Jag minns att processen var långvarig men lönsam 🤔😧

Vår senaste övernattning hade vi på en helt ny ställplats i Béziers. Den får 9 (av 10) möjliga poäng (det går troligen inte att förboka).

Här kommer man in efter några få knappningar på Engelska samt betalning med det egna betalkortet. Allt betalas separat, plats, skatt, el o vatten. Du måste sedan kolla vad platsens eluttag har för nummer, gå tillbaks och aktivera elen med en 3 siffrig kod. Ut spottas en lapp med QR kod för in/ut passage. Lätt och bekvämt samt imponerande rent. Inga problem att knyckla in ett stort ekipage MED släp på.

1668435637218.jpeg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen