• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

De färggranna lapparnas eldorado

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Nu har jag uppnått avtalspension som det så vackert heter, jag får nämligen betalt för att inte gå till jobb, tänk att få betalt för att stanna hemma, kanske inte lika mycket pengar in som tidigare, Men så är utgifterna inte heller så stora, för hur gör man av med pengar när man är hemma. Hustrun har dock kommit på ett knep för att jag inte skall gå sysslolös hemma, systemet heter lappar.

Numera får jag instruktioner på lappar i alla dess färger röda, gula, vita osv. Instruktioner om vad som skall göras hemma och vad som skall handlas. Tänk jag som aldrig kunnat läsa en instruktion måste nu på äldre dar lära mej det, inte konstigt tiden bara försvinner mot kvällen. Ica Maxi har fåt en trogen besökare och nu när jag äntligen slipper ringa hustrun och fråga var allt står, som står på lappen. Hustrun nämligen ritat en Ica karta. Vid mitt senaste besök stämde inte kartan med verkligheten. Ica Maxi hade nämligen börjat möblera om varorna, vad har jag gjort för ont för att bli drabbad av denna ondska, jag som precis lärt mej hitta. Ibland tar jag med mitt ena barnbarn, han hittar vad inte jag hittar, smart påg den där. I och för sig är det bara godis han hittar men gott är väl det.

I förra veckan stod en hink framme med trasor och skrapor i, det var en signal till något och mycket riktigt fönstren skulle putsas. I med ljummet vatten och för mycket diskmedel i hinken och plötsligt var det snöfall inomhus. Julen kom tidigt i år redan i maj månad. Här fanns ingen instruktion på någon färggrann lapp utan här fick jag googla på nätet hur man putsar fönster. Hur väljer man ut ett sätt när google visar många sätt att putsa fönster på. Nu fick jag tänka till, ner med svampen i vattnet och sedan på fönstret, gned lite försiktigt. Nu gick det upp ett ljus, nu först fattade jag vad skrapan skulle va till, och se fönstret blev rent.

En gång slängde jag fel lapp och kom inte på vad som stod på den, men hustrun var arg när hon kom hem att jag inte klippt gräset, aha vad det om stod på lappen, sa jag. Du ser väl, sa hustrun, att gräset skall klippas. Nä, sa jag, när man går i avtalspension blir man blind, nästan i varje fall. Vad hustrun sa lämpar sig inte i skrivna bokstäver men jag tror grannarna hörde vad hon sa, för jag var lomhörd i minst tio minuter.

Det som aldrig kommer stå på en lapp är det jag är bäst på, att lata mej. Där behövs ingen instruktion utan bara en bekväm stol, sen sköter John Blund om resten.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen