• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V DCDC laddare installation.

Stonevalley

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Bollebygd
DCDC laddare Victron någon som installerat med EBL block 271 ? Angående ordinarie ledning från startbatteriet till EBL kopplar man bort den då förlorar man väl laddning till startbatteriet när man står 220volt ?
 
Senast ändrad:
Hur laddning av startbatteriet fungerar med en DC/DC-laddare varierar nog med vilken DC/DC-laddare du tänker använda. Vad jag kan läsa ut av manualen till min Votronic så "läcker" den laddning "bakvägen". Skickar med manualen till den så kan du titta på vad som skrivs om olika inkopplingsvarianter. Har aldrig upplevt att startbatteriet skulle vara dåligt laddat. Det mesta i den vägen sköter ju generatorn. Laddning från EBL är ju mest användbart som underhållsladdning när bilen står inkopplad på 230V långa perioder under t.ex. vintern.
 

Bilagor

  • Votronic-1212-30.pdf
    2,7 MB · Visningar: 17
Om du orkar läsa mitt inlägg så kan du få en del information om installation av DC/DC-laddare.
 
Man kollar videos vissa kopplar den direkt på bodelsbatteriet vissa kopplar ur ingående plus EBL kopplar in den i victron DCDC sen vidare in i EBL igen.Några drar säkringen för skilje relät efter att kopplat rätt in på Bodelsbatteriet.
Om du orkar läsa mitt inlägg så kan du få en del information om installation av DC/DC-laddare.
Tack läst igenom ditt inlägg.
 
Läser på engelskt forum angående EBL tål den som i detta fallet victron DCDC 30 amp är det bäst att koppla ingående plus från start batteriet via DCDC in i EBL igen min är avsäkrad 50 amp för att säkerställa alla funktioner i EBL som kyl trappa in osv.
 
Läser på engelskt forum angående EBL tål den som i detta fallet victron DCDC 30 amp är det bäst att koppla ingående plus från start batteriet via DCDC in i EBL igen min är avsäkrad 50 amp för att säkerställa alla funktioner i EBL som kyl trappa in osv.
Din DC/DC-laddare kan aldrig leverera mer än 30A. Den kan heller aldrig leverera mer än batteriet behöver. Ett nästan fulladdat batteri tar inte emot mång ampere. Är det ett nästan tomt LiFePO4 så kan det utan vidare ta emot 30A men mer än så blir det aldrig. Är det något i bilen som behöver mer än 30 A när DC/DC är aktiv (under körning) så tas det från bodelens batteri precis som vanligt.

De 30 amperen är alltså max ström som går från bildelen när motorn är igång (D+ aktiv) och all den strömmen kommer från generatorn.

Den koppling du beskriver verkar vara samma som finns som exempel 2 eller 3 (sid 4 och 5) i manualen jag lade in i inlägg nr 2.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen