• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Daly smart bms

Ort
Limhamn
Hej..
Jag har installerat en Daly bms 150A. Ställt in alla parametrar, och nollat bms:en... men ändå syns inte laddning/urladdningen på displayen när det är runt typ 0.1- 2.5A
Jag har varit i kontakt med säljaren på Amazon.se, som anser att jag inte har ställt in rätt SoC, eftersom antal cycle visar noll, och så säger han att bms:en kan inte mäta låga A....
Självklart håller jag inte med säljaren...
Men det hade ändå varit skönt att höra vad ni som har en Daly smart Bms säger...

https://www.amazon.se/dp/B09Z7ZJM4G/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_3G30H7HZ1H34K42S2WK4?_encoding=UTF8&psc=1
 
Hmm... Vad irriterande, kollade lite snabbt på Will's forum och du är inte ensam om detta.
https://diysolarforum.com/threads/daly-smart-bms-not-registering-small-loads.25256/

Man kan tydligen göra en zero current calibration, kanske det kan minska problemet. Har du en PC+software så ska de gå att ändra gränsen för registrering av lägsta ström.

Jag har ett Daly 4S/100A i min hembyggda Powerbank, men det saknar blåtand, så jag kör med shunt + display.
 
Senast ändrad:
Hmm... Vad irriterande, kollade lite snabbt på Will's forum och du är inte ensam om detta.
https://diysolarforum.com/threads/daly-smart-bms-not-registering-small-loads.25256/

Man kan tydligen göra en zero current calibration, kanske det kan minska problemet. Har du en PC+software så ska de gå att ändra gränsen för registrering av lägsta ström.

Jag har ett Daly 4S/100A i min hembyggda Powerbank, men det saknar blåtand, så jag kör med shunt + display.
Tur det finns de som är mer nörd på lifepo4 batteri än mig. ;)
Tusen tack för all information Peter,
Ja läste tråden men blev inte riktigt klok på hur de nollstälde andra nollställning...
Men jag kopplade ur batteriet ur systemet så ingen load or laddning sker... Nollstälde sen via appen, men vet inte om det är så man skall göra...
Just nu kan jag inte se om den läser bättre då laddning sker just nu med ca18Ah
 
Hehe... som nörd har man precis startat, var bara några år sedan jag var en Rookie och var tvungen att fråga dej o Knut om "allt", så jag står i skuld ;)

Jag ser att det kan vara problem att justera gränsen för strömmen, Daly verkar sätta den på 2A på 12V modellerna, som jag förstår är det för att bms'et ska gå ner i sleep-mode tidigare, och inte ligga och dra ström från batteriet, det har funnits problem med detta vid långtidsförvaring.
Men detta inlägg är lite oroande: Every Daly model except the 12v model uses a different chip (sinowealth compatible). The 12v model uses a chip that Daly won't tell you what it is, and they remove all of the markings.
Detta kan ev. sätta stopp uppkoppling via PC, samt då för all programmering av ett 12V Daly bms.

Jag hade själv problem inom en månad med ett Heyo BMS "svart modell på Daly" det började helt plötsligt att ladda ett par celler med alldeles för hög spänning, som tur var så bröt övervakningen av high-V varje gång detta hände, detta bms ligger på hyllan idag, kontakten med säljaren var ett skämt, bara att lägga ner. Jag vet inte vilka skillnader dessa märken av "likadant" bms kan tänkas ha.
Jag skulle inte rekommendera någon att köpa ett Heyo, Daly ja kanske, men det finns bms för ungefär samma pengar, med så mycket bättre omdömmen.

Ville bara visa vilket bms jag hade problem med, har inte kollat vad tysken har för problem i filmen :oops:
 
Denna sköna kille verkar vara inne på en konsekvens på denna inställning av nedre gräns för ström in/ut.
Eftersom Daly bara balanserar vid laddning, så får man ingen balansering vid laddning <2A, eftersom Daly inte registrerar denna laddning 🤪


Han har även video där han lyckas få igång balansering på detta bms.
Fast Daly's balansering är ett skämt enligt mej.
 
Kan du vv ge ett exmpel?
Det vore värdefullt.

O.T.

Overkill BMS https://overkillsolar.com/product-category/12v-bms/ (som importören i USA döper dem till) får bra betyg av användarna, i förhållande till priset, som ju är en viktig faktor när man bygger själv. Just dessa har importören lagt på runt 200% på priset gissar jag.
Ett test av Will som gillar dem


Men man kan så klart köpa dessa direkt av säljare i Kina, även styckvis.
Dessa går under flera olika namn
Jag kör ett sådant med blåtandsmodul på mitt 100Ah CALB LFP i min fiskekajak, inget strul över huvudtaget med mitt hittills.
Detta köpte jag i April 2021 gav då 590kr för det, just denna säljare verkar ok, köpt 2 liknande bms av andra säljare, inget av dem kom fram till mej.

Detta verkar vara ett liknande

Sen finns det så klart flera olika bms för tusentals kronor, men det blir nog överkurs i en husbil.
 
Bara efter en halv dag sammankopplad insåg jag att det fungerar inte så som jag har gjort.... Det ser ut som att när bms123 stänger av för laddning så går strömmen baklänges in via Regonyn och ut till det andra batteriet. Det är nog det Knut menar med att koppla in en diod eller en transistor, och jag har inte de kunskaper så jag själv kan räkna ut hur det då skall kopplas.
Idag testade jag det "nya batteriet" med Daly bms:en... Nedräkningen till noll var nästan exakt, körde via invertern 1000w värmepistol i över 1,5 tim.... så nu får batteriet laddas via solpanelerna...
Får jag Daly:n att fungerar även vid låg last, då köper jag en till, och slänger ut bms123 och alla relän..
Annars får jag försöka hitta två andra bra bms:ar så det blir enklare att koppla ihop skiten...
 
En MOSFET transistor har 3 pinner, source - drain og gate. Gate er styresignalet for om det skal gå strøm fra source til drain, og med veldig liten indre motstand slik at spenningsfall og varme blir lite. En vanlig diode har et noe høyere indre motstand og dermed spenningsfall. Teknisk sett kan en parallellkoble flere MOSFET for å tåle mer strøm - dette brukes i endel BMS i stedet for releer. P-kanal mosfet fungerer på plussiden mens n-kanal må brukes på minus siden. Det er bedre tilgang på n-kanal så der er årsaken til at bms bryter på minus leder fra batteri.
 
En MOSFET transistor har 3 pinner, source - drain og gate. Gate er styresignalet for om det skal gå strøm fra source til drain, og med veldig liten indre motstand slik at spenningsfall og varme blir lite. En vanlig diode har et noe høyere indre motstand og dermed spenningsfall. Teknisk sett kan en parallellkoble flere MOSFET for å tåle mer strøm - dette brukes i endel BMS i stedet for releer. P-kanal mosfet fungerer på plussiden mens n-kanal må brukes på minus siden. Det er bedre tilgang på n-kanal så der er årsaken til at bms bryter på minus leder fra batteri.
Tusen tack Knut...
Du beskriver det så klart och tydligt... Så att även jag förstår innebörden av texten...
Men det som bekymra mig är att jag kan ha laster på över 100A... Och då blir jag osäker på om jag vill börja bygga ihop ett system med transistorer....
Med Daly bms hade jag hoppats på att parallell koppla mina två batterier... Men nu visar det sig att Dalyn inte registrerar laster under 2,5A
Och som grädde på mosen.... Så börjar tiden bli knappt... Eftersom min plan är att köra söderut runt den 20/8...
 
En kan koble i parallell et antall like MOSFET for å klare max strøm. Har sett bms med 6 N-MOSFET som bryter på minusleder. Trøbbelet for oss er ar vi trenger å simulere lavomige dioder på plus leder - for dette trenger en P-MOSFET som en kobler gate til en 33kohm motstang til minus for hver MOSFET. Summen av hva de kan håndtere av strøm må bli større enn hva vi trenger. Flere MOSFET gir lavere spenningsfall :D. For sikring av kretsen så legger en til en Zenerdiode på litt over høyeste ladespenning - 15 volt skulle fungere bra. Det eneste denne gjør er å kortslutte ut en eventuell overspennings puls. I en husbil burde denne puls ikke forekomme.

I praksis burde en lage et printkort for en slik optimal diode og koble de inn på passende ledere - 2 for hvert batteri. Ladere til batteri og batteri til last.
 
Fick detta mail idag angående Daly appen.

VIKTIGT MEDDELANDE


Uppdatera INTE Daly Smart BMS appen, den har några buggar och uppgarderingen kan göra att man inte kan logga in på BMS:n.



Har du redan uppdaterat, vänta några dagar så kommer det en ny uppgradering från Daly men en lösning.



Stäng gärna av auto uppgraderingen på din telefon, så du inte uppgraderar av misstag. När vi får mer information så återkommer vi.



Mvh,


Batterygo.se
Peter Hammar
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen