• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Dagens quiz

Ja det som är lika är att det fortfarande är ju 4 hjul och ratt på dom, sen är det väl en ju stor skillnad på både utseende och framdriften troligen, så som dom andra så gissar jag att den äldre till vänster går på bensin eller diesel medans den nyare till höger har hybrid eller ren el drift, gissar jag.

Det var inte riktigt de svaren jag ville ha, det blir inte så bra med det jag vill ha sagt med att bara prata diesel contra el….. men det är en bit på vägen. Tar en annan Koreansk bil som exempel,

106559DC-CC01-4699-980F-5749D8FFCB74.jpeg CFD85960-8F7F-4FF1-AF8F-69DDF2FBC585.jpeg

Samma sak igen, samma bilmärke, samma modell, men…..:unsure:

Tommy

Nej ingen pappersbil heller.

Vad jag tänkte på var att de första bilderna var på en Hyundai Santa Fe av årgång 2006 och den andra är av senaste årgång 2022.

Bilarna under är Kia Ceed, den röda är årsmodell 2006 och som jag inte kan finna var den fanns på topplistan för flest nyregistrerade bilar. Den vita Kian Ceed är av årets modell och var 2021 Sveriges 4:e mest sålda bil.

Det har alltså hänt lite med de här två bilmodellerna sedan 2006, kallas visst för utveckling, vissa säger till och med nödvändig utveckling för att överleva….

Vet inte varför jag började fundera i de här banorna imorse.

Vad jag sökte var att det mellan de två bilarna hade de gått 16 år och skett massor av utveckling under mellantiden. :unsure:

Tommy

Som före detta CAD-slav ser jag stor skillnad i formspråket på de nya jfr de gamla modellerna.
De äldre har ett mjukare linjespel, möjligen harmoniskt.
De nya har kors och vinklar hit och dit i linjerna.
De moderna har dessutom en mkt aggressiv look, precis som många mopeder och mc.
Har även sett en nyare turistbuss som såg ut som en uppretad insekt i fronten!
För övrigt tror jag att den stora vita, nya bilen har kass väghållning.
Jodå, det syns tydligt på bilden, den redan har fått sladd... :)

Som före detta CAD-slav ser jag stor skillnad i formspråket på de nya jfr de gamla modellerna.
De äldre har ett mjukare linjespel, möjligen harmoniskt.
De nya har kors och vinklar hit och dit i linjerna.
De moderna har dessutom en mkt aggressiv look, precis som många mopeder och mc.
Har även sett en nyare turistbuss som såg ut som en uppretad insekt i fronten!
För övrigt tror jag att den stora vita, nya bilen har kass väghållning.
Jodå, det syns tydligt på bilden, den redan har fått sladd... :)
Det var ungefär så jag ville åskådliggöra och jämföra något helt annat, t.ex. två klubbar.
- En lite äldre, lite rund i formerna som den fastnat i. Sedan 2006 bara tvättats när den varit alltför skitig. Ingen utveckling, inte påverkats av utvecklingen i övrigt i samhället, uppfattat att kraven förändrats och köparna har helt annorlunda krav idag än 2006. Nej, ägaren av bilen som köpte den ny 2006, skulle aldrig köpa en ny modern bil idag som har en motorkåpa av plast som täcker hela motorn, där han inte kommer åt med sin egen hylsnyckel någonstans. Den gamla bilen är den bästa bilen, den skapar en lugn, nästan lite trött miljö. Den blir han sista bil innan körkortet lämnas in för makulering.
- Sen den moderna, med en aggressivare utstrålning, med en klart motiverad målbild på vad dagens medlemmar har för behov och inte minst krav. Allt detta paketerad i en modern teknisk kaross…

Ja du förstår säkert fast det var kanske långsökt…:unsure:

Tommy

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka