Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Det är LASTBIL Du kör ingen personbil, lätt lastbil till 3500 kg och tung lastbil över 3500 kg.Jag får uppfattningen från Contintals hemsida att den gäller för lastbilar, bussar och jordbruksredskap:
"Continental supports fleet operators, dealers and service technicians with the TireTech mobile app for trucks and buses."
Har du testat den? Är den användbar för husbilar och personbilar?
https://www.continental.com/en/press/press-releases/20230307-tiretech-app/
Hej. I instruktionsboken finns uppgifter om däcktryck vid olika mycket vikt husbilen har och om däcken är varma eller kalla och om man har vanlig luft eller om man har annan gas i däcken.Är ständigt diskussion om hur högt/lågt lufttryck man bör ha i husbilen!
Appen TireTech hjälper Dig med att ta fram rätt tryck för Din bil.
Finns på Appstore och kostar Gratis![]()
Det finns inte husbildimensioner i denna app, inga 16 tums däckDet är LASTBIL Du kör ingen personbil, lätt lastbil till 3500 kg och tung lastbil över 3500 kg.
Klass2 existerar enbart på papperet i Sverige och bara här, är en ren fantasiprodukt av skrivbords NIsse
Häpp.. de missade jag..Det finns inte husbildimensioner i denna app, inga 16 tums däck
Hej. De är nog bra men med kalla däck bör man inte vara mer än det som du har i däcken. Kollar man på däcken noga så ser man om det är för mycket eller för lite tryck i däcken. Dom ska slitas jämt så står det ett maxtryck på däcken som däcken får ha ju högre tryck i däcken så slits dom på mitten och tvärs om med för långt tryck. Stötigare med högre tryck.Jag skulle gärna vilja veta ”rätt” tryck på våra däck och om det är någon skillnad mellan sommar och helårsdäck. Har läst mycket om det och blir inte klokare men ligger strax (+0,5 bar) över det som står på skylten under förarsätet.
I fortsättningen ska vi köra enbart med sommardäck och undvika resor med risk för snö. Det fanns inte en enda snöflinga över Franska alper, inte ens på 2 800 m.ö.h. under november månad…
Däckdimension: 235/65R16C 115/113R
Visa bilaga 23345
Jag har alltså 3,5 bar fram och 5 bar bak (kalla däck) och vi ligger oftast på vägarna med ca 3,5 ton totalt.
Fick på 1960 talet lära mig av en gammal åkare hur man kollade lufttrycket utan mätare, de var ovanliga då, Han tog en vit krita, drog ett sträck tvärs över slitbanan och körde någon km, sedan kollade Han hur sträcket såg ut; helt borta OKAY, borta i mitten för mycket luft, borta på sidorna men kvar på mitten för lite luft.Jag skulle gärna vilja veta ”rätt” tryck på våra däck och om det är någon skillnad mellan sommar och helårsdäck. Har läst mycket om det och blir inte klokare men ligger strax (+0,5 bar) över det som står på skylten under förarsätet.
I fortsättningen ska vi köra enbart med sommardäck och undvika resor med risk för snö. Det fanns inte en enda snöflinga över Franska alper, inte ens på 2 800 m.ö.h. under november månad…
Däckdimension: 235/65R16C 115/113R
Visa bilaga 23345
Jag har alltså 3,5 bar fram och 5 bar bak (kalla däck) och vi ligger oftast på vägarna med ca 3,5 ton totalt.
Hej. Det funkar bra fortfarande för då ligger man på ett ungefär tryck i däcken men bör göras med varma däck för det dröjer inte länge innan däcken blir varma.Fick på 1960 talet lära mig av en gammal åkare hur man kollade lufttrycket utan mätare, de var ovanliga då, Han tog en vit krita, drog ett sträck tvärs över slitbanan och körde någon km, sedan kollade Han hur sträcket såg ut; helt borta OKAY, borta i mitten för mycket luft, borta på sidorna men kvar på mitten för lite luft.
Jag hade något liknande för nåt år sen, men det var krångligt med kommunikationen med paddan samt att fylla på med luft. Gick tillbaka till det vanliga manuella…Jag har ett sådant här kit på mina 6 hjul, larmar för högt/lågt tryck samt hög temperatur, har funkat bra sedan 2016, bytt batterier i sändarna 1 gång, mottagarens batteri hålls vid liv av en inbyggd solcell, blev förvånad att skillnaden på kalla/varma däck var så pass stor 0,5bar.
Visa bilaga 23387
Ok, mina "hattar" är lättare att skruva av än de vanliga i plast, jag brukar behöva nysa i lite ny luft varannan vår, mina kommunicerar jättebra, uppdaterar värdena med några sekunders mellanrum, speciellt högtemp. varningen var bra i de norska utförsåkningarna, när man har >70C ute i ventilen är det dax att lugna ner sig i utförsbackarnaJag hade något liknande för nåt år sen, men det var krångligt med kommunikationen med paddan samt att fylla på med luft. Gick tillbaka till det vanliga manuella…
Hej. Dom är jättebra. Men tyvärr talar dom inte om vilka tryck man ska ha i däcken så det måste man ta reda på själv och sen kan man med dessa ha koll på trycket i däcken.Ok, mina "hattar" är lättare att skruva av än de vanliga i plast, jag brukar behöva nysa i lite ny luft varannan vår, mina kommunicerar jättebra, uppdaterar värdena med några sekunders mellanrum, speciellt högtemp. varningen var bra i de norska utförsåkningarna, när man har >70C ute i ventilen är det dax att lugna ner sig i utförsbackarna![]()
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons