• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Däcktryck

Erok

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Gävle
Är ständigt diskussion om hur högt/lågt lufttryck man bör ha i husbilen!
Appen TireTech hjälper Dig med att ta fram rätt tryck för Din bil.
Finns på Appstore och kostar Gratis 😂
 

Bilagor

  • 7EFAFB25-66BC-4086-85D1-91C5EAB442C3.png
    7EFAFB25-66BC-4086-85D1-91C5EAB442C3.png
    2,2 MB · Visningar: 24
Jag får uppfattningen från Contintals hemsida att den gäller för lastbilar, bussar och jordbruksredskap:
"Continental supports fleet operators, dealers and service technicians with the TireTech mobile app for trucks and buses."
Har du testat den? Är den användbar för husbilar och personbilar?
https://www.continental.com/en/press/press-releases/20230307-tiretech-app/
Det är LASTBIL Du kör ingen personbil, lätt lastbil till 3500 kg och tung lastbil över 3500 kg.
Klass2 existerar enbart på papperet i Sverige och bara här, är en ren fantasiprodukt av skrivbords NIsse
 
Är ständigt diskussion om hur högt/lågt lufttryck man bör ha i husbilen!
Appen TireTech hjälper Dig med att ta fram rätt tryck för Din bil.
Finns på Appstore och kostar Gratis 😂
Hej. I instruktionsboken finns uppgifter om däcktryck vid olika mycket vikt husbilen har och om däcken är varma eller kalla och om man har vanlig luft eller om man har annan gas i däcken.
Mvh Umebo
 
Jag skulle gärna vilja veta ”rätt” tryck på våra däck och om det är någon skillnad mellan sommar och helårsdäck. Har läst mycket om det och blir inte klokare men ligger strax (+0,5 bar) över det som står på skylten under förarsätet.

I fortsättningen ska vi köra enbart med sommardäck och undvika resor med risk för snö. Det fanns inte en enda snöflinga över Franska alper, inte ens på 2 800 m.ö.h. under november månad…

Däckdimension: 235/65R16C 115/113R

1680099265058.jpeg

Jag har alltså 3,5 bar fram och 5 bar bak (kalla däck) och vi ligger oftast på vägarna med ca 3,5 ton totalt.
 
Senast ändrad:
Jag skulle gärna vilja veta ”rätt” tryck på våra däck och om det är någon skillnad mellan sommar och helårsdäck. Har läst mycket om det och blir inte klokare men ligger strax (+0,5 bar) över det som står på skylten under förarsätet.

I fortsättningen ska vi köra enbart med sommardäck och undvika resor med risk för snö. Det fanns inte en enda snöflinga över Franska alper, inte ens på 2 800 m.ö.h. under november månad…

Däckdimension: 235/65R16C 115/113R

Visa bilaga 23345

Jag har alltså 3,5 bar fram och 5 bar bak (kalla däck) och vi ligger oftast på vägarna med ca 3,5 ton totalt.
Hej. De är nog bra men med kalla däck bör man inte vara mer än det som du har i däcken. Kollar man på däcken noga så ser man om det är för mycket eller för lite tryck i däcken. Dom ska slitas jämt så står det ett maxtryck på däcken som däcken får ha ju högre tryck i däcken så slits dom på mitten och tvärs om med för långt tryck. Stötigare med högre tryck.
Mvh Umebo
 
Jag skulle gärna vilja veta ”rätt” tryck på våra däck och om det är någon skillnad mellan sommar och helårsdäck. Har läst mycket om det och blir inte klokare men ligger strax (+0,5 bar) över det som står på skylten under förarsätet.

I fortsättningen ska vi köra enbart med sommardäck och undvika resor med risk för snö. Det fanns inte en enda snöflinga över Franska alper, inte ens på 2 800 m.ö.h. under november månad…

Däckdimension: 235/65R16C 115/113R

Visa bilaga 23345

Jag har alltså 3,5 bar fram och 5 bar bak (kalla däck) och vi ligger oftast på vägarna med ca 3,5 ton totalt.
Fick på 1960 talet lära mig av en gammal åkare hur man kollade lufttrycket utan mätare, de var ovanliga då, Han tog en vit krita, drog ett sträck tvärs över slitbanan och körde någon km, sedan kollade Han hur sträcket såg ut; helt borta OKAY, borta i mitten för mycket luft, borta på sidorna men kvar på mitten för lite luft.
 
Fick på 1960 talet lära mig av en gammal åkare hur man kollade lufttrycket utan mätare, de var ovanliga då, Han tog en vit krita, drog ett sträck tvärs över slitbanan och körde någon km, sedan kollade Han hur sträcket såg ut; helt borta OKAY, borta i mitten för mycket luft, borta på sidorna men kvar på mitten för lite luft.
Hej. Det funkar bra fortfarande för då ligger man på ett ungefär tryck i däcken men bör göras med varma däck för det dröjer inte länge innan däcken blir varma.
Mvh Umebo
 
Jag har ett sådant här kit på mina 6 hjul, larmar för högt/lågt tryck samt hög temperatur, har funkat bra sedan 2016, bytt batterier i sändarna 1 gång, mottagarens batteri hålls vid liv av en inbyggd solcell, blev förvånad att skillnaden på kalla/varma däck var så pass stor 0,5bar.

2016-08-13 12.13.14.jpg
 
Jag har ett sådant här kit på mina 6 hjul, larmar för högt/lågt tryck samt hög temperatur, har funkat bra sedan 2016, bytt batterier i sändarna 1 gång, mottagarens batteri hålls vid liv av en inbyggd solcell, blev förvånad att skillnaden på kalla/varma däck var så pass stor 0,5bar.

Visa bilaga 23387
Jag hade något liknande för nåt år sen, men det var krångligt med kommunikationen med paddan samt att fylla på med luft. Gick tillbaka till det vanliga manuella…
 
Jag hade något liknande för nåt år sen, men det var krångligt med kommunikationen med paddan samt att fylla på med luft. Gick tillbaka till det vanliga manuella…
Ok, mina "hattar" är lättare att skruva av än de vanliga i plast, jag brukar behöva nysa i lite ny luft varannan vår, mina kommunicerar jättebra, uppdaterar värdena med några sekunders mellanrum, speciellt högtemp. varningen var bra i de norska utförsåkningarna, när man har >70C ute i ventilen är det dax att lugna ner sig i utförsbackarna :cool:
 
Ok, mina "hattar" är lättare att skruva av än de vanliga i plast, jag brukar behöva nysa i lite ny luft varannan vår, mina kommunicerar jättebra, uppdaterar värdena med några sekunders mellanrum, speciellt högtemp. varningen var bra i de norska utförsåkningarna, när man har >70C ute i ventilen är det dax att lugna ner sig i utförsbackarna :cool:
Hej. Dom är jättebra. Men tyvärr talar dom inte om vilka tryck man ska ha i däcken så det måste man ta reda på själv och sen kan man med dessa ha koll på trycket i däcken.
Mvh Umebo
 
Hadde slike "hatter" på husbilen her i Australia. Mer enn en bar i forskjell på kalde og varme dekk, fant ut av det når vi skiftet dekk - det rant vatn ut av de gamle dekkene. Problemet oppstår når en fyller på luft når det er veldig høy luftfuktighet og kompressor ikke har vannutskiller.
 
Ett litet tips,
Ifall någon nu tänkte komplettera sin husbil med däcktrycksövervakning, var då obs på vilket max.tryck den klarar av.
Flera av dessa modeller klarar inte de högre trycken vi har i husbilarna, utan är tänkta på en personbil.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen