• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Däckerfarenhet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ingrid o Pålle

Välkänd medlem
Medlem
Åldern har börjat ta ut sin rätt – på husbilsdäcken, alltså.

Dimensionen är 235/65R16C, och LI=121.

Är det någon här på iHusbil som har erfarenhet av något av följande däck:

1) Hankook Vantra LT RA18
2) Kumho PorTran KC53
3) Uniroyal Rain Max 5

Skulle i så fall vara tacksam för att få ta del av dessa.

Pålle

Tillägg:
Upptäckte just att "The Rain Tyre" (Uniroyal) är ett amerikanskt däck – inte ett engelskt – så det alternativet utgår.

Senast ändrad:
Bra tråd Pålle.

Jag har kikat lite på de däcken och det känns som prisvärda alternativ. Hankook kostar t ex 1888 kr/st på däckonline. Jag hade en diskussion med Euromaster i höstas och de ville ha ca 15.000 kr monterat och klart för fyra däck. :oops:

Fråga:
På däckonline står följande info om Hankook-däcket:

Hankook Vantra LT RA18
225/75 R16C 121/120R​

Uppfyller det däcket kravet jag har enligt fordonsuppgifterna för min bil:
Däckdimension
225/75R 16C 116Q

Jag läser det som att lastindex ska minst vara 116 och hastighetsindex Q, och att Hankook-däcket då har högre specifikation för både last och hastighet?

Nu har jag inte exakt samma däck som efterfrågas men jag har Hankook Radial RA08 225/70 -16 och jag är nöjd med dom, inget störande vägljud eller andra konstigheter. Original ska det vara 205/75 vilket jag tyckte var för smalt.

Tack, Langerstorm!

Eftersom både LI och SI är högre än vad som är minimikrav för din bil, så är det däck du hittat OK.

När jag letar däck brukar jag söka på Däckonline, Däck 365, ABS-Wheels, Bythjul, Alvén & Ingvarsson och Däckleader.

Dagspriser gäller för det mesta, och i skrivande stund vill det sistnämnda företaget har 7.552 för 4 Hankook-däck i din dimension.

Pålle

Bra tråd Pålle.

Jag har kikat lite på de däcken och det känns som prisvärda alternativ. Hankook kostar t ex 1888 kr/st på däckonline. Jag hade en diskussion med Euromaster i höstas och de ville ha ca 15.000 kr monterat och klart för fyra däck. :oops:

Fråga:
På däckonline står följande info om Hankook-däcket:

Hankook Vantra LT RA18​

225/75 R16C 121/120R​

Uppfyller det däcket kravet jag har enligt fordonsuppgifterna för min bil:
Däckdimension
225/75R 16C 116Q

Jag läser det som att lastindex ska minst vara 116 och hastighetsindex Q, och att Hankook-däcket då har högre specifikation för både last och hastighet?
Däcken har rusat i pris, mina 2 nya Nokian skulle kostat 3024.- styck men förhandlade ner till 2500:- st. inkl demontering och montering som de tar 175.- per hjul för annars.
Liknande pris på nätet, men man måste hitta en firma som skiftar däcken och balanserar dem, helst monterade på bilen. Kostar också!

Åldern har börjat ta ut sin rätt – på husbilsdäcken, alltså.

Dimensionen är 235/65R16C, och LI=121.

Är det någon här på iHusbil som har erfarenhet av något av följande däck:

1) Hankook Vantra LT RA18
2) Kumho PorTran KC53
3) Uniroyal Rain Max 5

Skulle i så fall vara tacksam för att få ta del av dessa.

Pålle

Tillägg:
Upptäckte just att "The Rain Tyre" (Uniroyal) är ett amerikanskt däck – inte ett engelskt – så det alternativet utgår.
Får man fråga om tillägget... har det kommit upp några hittills okända relevanta, allvarliga rapporter om fel på dessa däck?
Då, tycker jag, borde vi all få veta det, vi är ju alla husbilister och lika mycket utsattaför risker i trafiken.
Med vänliga hälsningar!

Bäst du rapporterar inlägget då.
Nej, man ska inte vara perfekt. Men gör det Du om Du tycker det.
För övrigt, det skulle vara relevant information om det skulle ändå handla om rapporter gällande tillverknigsfel på Uniroyal däck, eller hur? Det finns kanske någon som överväger köp av sådana däck...

För övrigt, det skulle vara relevant information om det skulle ändå handla om rapporter gällande tillverknigsfel på Uniroyal däck, eller hur? Det finns kanske någon som överväger köp av sådana däck...
Nej jag tror dom flesta som läst denna tråd hittills har tolkat det som TS har tänkt och avsett, och tycker det var bra skrivet.
Jag tycker det var mycket bra skrivet.
Mvh
Anders

Jag har haft Uniroyal-däck av olika typer på olika personbilar, och varit mycket nöjda med dem.

Mitt ställningstagande nu, får du se som en stilla protest...

Pålle

Ni skriver om olika fabrikat på däck.
Köp det som verkar vara bästa däcken, nämligen Finsk tillverkade Nokian.
225x75x16C har jag kört på i många år, de tål många mil, kör ca. 12-1500
mil per år med Husbilen.
Hade som original CP däck Michelin som var slut vid 5000 mil, dubbelt så dyra som C-däck
finns ingen anledning att kasta bort pengar på CP när man får använda C-däck

Jag har varit mycket nöjd med mina Hankook Vantra som jag köpte nya 2014, väldigt slitstarka får jag säga, 6mm. kvar i alla däcken efter ca.6000mil, och inga torrsprickor efter 10år.
Bytte förra året till Maxxis Snow (europeiska vinterdäck), dessa är inte lika stadiga som de gamla, men tystare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen