• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Cykelställ på dragkrok

Janne Nyberg

Välkänd medlem
Medlem
Blir vilsen i päran av allt sökande. Allt låter ju bra men diffar i pris från 1600 till 16 000. (visst är det väl inte så lätt alltid)

Vi har en Burstner med lite färre utvändiga luckor än vi är vana vid sen tidigare bilar.

Därför har vi bestämt att ett cykelställ på dragkrok för två elcyklar är nödvändigt.

Finns det någon vänlig själ (det är ni alla) som har lite erfarenheter så tas de med nöje emot.

Ska du transportera elcyklar, och inte bara en kort sträcka till staden etc., så rekommendera någon kraftigare variant från Thule. Jag har emellertid ingen sådan själv, men har flera av deras transportprodukter; cykelhållare på biltak, kajakhållare på biltak, lastbågar. Alla dessa har jag haft goda erfarenhetet av och min uppfattning är att de gör praktiska och rejäla produkter. Se dock upp med eventuella maxlaster.

Min erfarenhet av Thules Easyfold är att den är värd pengarna.
Det man behöver ha koll på är att elcyklar är lite bredare vid pedalerna om man har centrummotor och motsvarande bredare vid gafflar fram eller bak om motorn sitter där.
De gör att det kan vara en klar fördel att välja en cykelhållare för tre cyklar även om man ska bara ha två på den.
Tvåcykelvarianten kräver att man får passa in cyklarna noggrant för att de inte ska skava på varandra vilket man slipper med en tre cykelversion.
Däckbredden måste gå ner i hållaren och hjulbasen ska räcka till även om cyklarna står omlott med lite förskjutning.
Elcyklar är ju även lite tyngre varför en hållare som klarar upp till 60 kg är väsentligt.

Vi ska cyklarna ombord permanent: 24/7/365...

Garaget hade varit optimalt men det tillsammans med allt annat gör det omöjligt.

Har kikat på Thule. Det lutar ditåt.

Erfarenheter jag sökte var av de som redan har cykelhållare på dragkrok.

Min erfarenhet av Thules Easyfold är att den är värd pengarna.
Det man behöver ha koll på är att elcyklar är lite bredare vid pedalerna om man har centrummotor och motsvarande bredare vid gafflar fram eller bak om motorn sitter där.
De gör att det kan vara en klar fördel att välja en cykelhållare för tre cyklar även om man ska bara ha två på den.
Tvåcykelvarianten kräver att man får passa in cyklarna noggrant för att de inte ska skava på varandra vilket man slipper med en tre cykelversion.
Däckbredden måste gå ner i hållaren och hjulbasen ska räcka till även om cyklarna står omlott med lite förskjutning.
Elcyklar är ju även lite tyngre varför en hållare som klarar upp till 60 kg är väsentligt.
Tack för input. Vi har valt pedealar som är vikbara. Och 60 kilo har vi noterat.

Kanske smartast välja en tre-cykel variant.

(visste väl att här fanns det tips att få. Min fru i all ära 😊)

Som sagt, Thule låter det som.

Att ha den på dragkroken är väl bra för korta turer.
Men det är väl ganska enkelt att få loss den och därmed alla cyklar i ett svep?

Skulle inte våga lita på det av det skälet.
På Thule sitter lås på armen som klämmer fast dragkroken och det är lås på varje arm för respektive cykel.
Det är lås mest för att hindra tillfällighetsstöld och inget att lita på. Låsen är dock snarlika vad man ser på bodelsdörren till husbil.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen