• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Problem Cykel batteriet var med om en olycka!

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Borås
När vi var I Falkenberg några veckor sedan så råkade frun köra in nyckeln för batteriet i laddnings hålet.
Ja det låter omöjligt då den ligger bakom ett lock och är runt, men hon hade inte sin bästa dag och var trött.
Det sprutade ut gnistor ur jacket, då trodde jag att batteriet var kass, men blev förvånad att den fungera som vanligt.
Idag skulle frun ladda batteriet och när hon förd in ladd kabeln så sprutade gnistor igen, ser ut som kontakten nästan smällt av värmen.
Har nån här Ihusbil kunskap eller vart med om detta. Tror att jag behöver byta kontakten eller koppla lås den från batteriet för att se o man kan laga den.
Allt sitter lött och limmat så det lär inte bli lätt.
Bifogar lite bilder.IMG_3086.JPG
 

Bilagor

  • IMG_3087.JPG
    IMG_3087.JPG
    629,3 KB · Visningar: 32
  • IMG_3088.JPG
    IMG_3088.JPG
    700,8 KB · Visningar: 31
  • IMG_3089.JPG
    IMG_3089.JPG
    442,5 KB · Visningar: 31
  • IMG_3090.JPG
    IMG_3090.JPG
    602 KB · Visningar: 31
Vanskelig å se hva som er galt ut i fra disse bildene, men se og på ladepluggen som skal inn. Tror det kun er 2 kontaktpunkter og fruen har vridd nøkkelen i hullet og forskjøvet kontaktene. Prøv om du kan vri de tilbake med et verktøy i plast eller tre slik at det matcher med stikket. Det er mulig at det er en center pinne som skal passe inn i et centerhull i ladekabelen og hun klarte å bøye denne pinnen. Er pluggen på ladekabelen an cylinder med hull i midten så er løsningen å bende pinnen i kontakten på btteriet slik at den sitter sentrert i hullet.
 
Det är svårt att se vad som är fel på de här bilderna, men titta också på laddningskontakten som går i. Jag tror att det bara finns 2 kontaktpunkter och hustrun har vridit in nyckeln i hålet och flyttat kontakterna. Försök att vrida tillbaka dem med ett plast- eller träverktyg så att det matchar kontakten. Det är möjligt att det finns ett mittstift som ska passa in i ett mitthål i laddkabeln och hon lyckades böja detta stift. Om kontakten på laddkabeln är en cylinder med ett hål i mitten är lösningen att böja in stiftet i kontakten på batteriet så att det centreras i hålet.
Troligen har det blivit så varmt att nått inne i kontakten smällt ihop, om jag plockar bort säkringen så kanske jag kan pilla med en lite skruvmejsel.
.Eller vad tror du?
 

Bilagor

  • IMG_3091.JPG
    IMG_3091.JPG
    424,5 KB · Visningar: 9
Hittade denna på Joom.com färgen på kablarna stämmer inte men kontakten ser likadan ut. Måste ju gå skarva kablarna för det finns inge sådan klick kontakt i fruns batteri.
Kolla bara specen, så den tål laddströmmen.
Bara för att de ser lika ut, behöver de inte vara det.

Skarva går absolut, det ska inte vara något problem.
 
Vad tråkigt Lasseboy att Ni har fått problem av det här slaget.
Jag undrar varför har Du bestämt Dig att fixa problemet själv? Jag har känsla att bästa lösning borde vara kontakta verkstad (eller via återförsäljare) som är auktoriserade för reparationer av sådana produkter som Du har.
 
Vad tråkigt Lasseboy att Ni har fått problem av det här slaget.
Jag undrar varför har Du bestämt Dig att fixa problemet själv? Jag har känsla att bästa lösning borde vara kontakta verkstad (eller via återförsäljare) som är auktoriserade för reparationer av sådana produkter som Du har.
Tror inte det går på garantin, då fru körde in nyckeln i ladd uttaget, det kommer de att märka för det är brännskadat.
Om jag har rätt så är det bara den kontakten som är skadad, då jag cyklade 2 km med den igår och allt fungerade bra.
Så byta den bör jag klara av, om den visar sig att det är samma kontakt när den kommer.
 
Det er 3 mål som definerer disse cylinder kontaktene:
1. Diameter på utsiden av pluggen og innsiden av kontakten
2. Diameter på pinnen i kontakten og med det hullet i pluggen.
3. Lengde på pluggen, her er det veldig få unntak fra en "standard", unntaket er nesten dobbelt så lang som de andre - har aldri brydd meg med eksakte mål.
 
Själv klart var det inte rätt kontakt, pinnen i kontakten är för tjock, hittar ingen liknande med smalare pinne heller.
Frågan är om inte jag kan montera den på batteriet endå, och sätta en dc 2.1 hane på den befintliga laddare istället för den som sitter där nu.
Det bör väl fungera?
 

Bilagor

  • kotakt.JPG
    kotakt.JPG
    461 KB · Visningar: 5
Själv klart var det inte rätt kontakt, pinnen i kontakten är för tjock, hittar ingen liknande med smalare pinne heller.
Frågan är om inte jag kan montera den på batteriet endå, och sätta en dc 2.1 hane på den befintliga laddare istället för den som sitter där nu.
Det bör väl fungera?
Ja, det kommer att fungera.
Var noggrann bara när du byter kontakten på laddaren.
Kardelerna brukar vara väldig tunna och lätta att skada när man "kilpper fram" dem..
 
Vågar man byta trots tjockleks skillnad på kabeln?
Skillnaden på styrka på laddarna är följande se bild.
 

Bilagor

  • IMG_3323.JPG
    IMG_3323.JPG
    508,5 KB · Visningar: 16
  • IMG_3324.JPG
    IMG_3324.JPG
    775,7 KB · Visningar: 17
  • IMG_3325.JPG
    IMG_3325.JPG
    659,9 KB · Visningar: 17
  • IMG_3323.JPG
    IMG_3323.JPG
    508,5 KB · Visningar: 14
  • IMG_3324.JPG
    IMG_3324.JPG
    775,7 KB · Visningar: 13
  • IMG_3325.JPG
    IMG_3325.JPG
    659,9 KB · Visningar: 13
Min erfarenhet (utan att vara expert eller proffs), är att det ofta är mer isolering rund kabeln, och inte så stor skillnad på själva ledaren, som gör jobbet.

Den ena ger 84W, och den andra 70W - så skillnaden är inte jättestor.
Finns risk för spänningsfall, beroende på längd.
Men om du bara byter på änden, bör det inte vara någon fara.
Eller så köper du en ny hane bara, utan kabel från tex Kjell&Co.

Som vanligt på nätet, så kan man inte säga till någon att det bara är att köra på etc.
Men jag hade testat att byta. :)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen