• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V CTEK CS FREE

Tommy Nyman

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Norrköping
Växellåda
Automat
Bilfabrikat
Fiat
Motortyp
3,0 Diesel
Starthjälp i all ära, har ett par gånger ringt ut starthjälpare i form av bärgare eller kompis med starkablar 😇

Trots nytt batteri vill jag ha en egen försäkring med mig och litium-batterierna i bodelen släpper inte igenom så hög ström som vår 3,0 L diesel kan komma att kräva...

Är lite osäker på om de små prylarna kan dra igång vår motor om det är kallt, är även osäker på hur anmälas de är mot elektroniken

Har nu fallit för och beställt en Ctek CS Free, vad säger den samlade kunskapen i församlingen?

Kommer den t.ex. att kunna hjälpa mig om startbatteriet är helt dött ex. genom kortslutning/död cell?

 
Jag har liknande funderingar och har funderat på denna:


Den ska enligt expertisen vara tillräckligt, med råge, stark att dra igång en 3 liters diesel. Men jag kan inte betrakta mig som tillhörande den samlade kunskapen här, i detta ämne, men jag är intresserad av vad som kan komma ur denna tråd.
 
Starthjälp i all ära, har ett par gånger ringt ut starthjälpare i form av bärgare eller kompis med starkablar 😇

Trots nytt batteri vill jag ha en egen försäkring med mig och litium-batterierna i bodelen släpper inte igenom så hög ström som vår 3,0 L diesel kan komma att kräva...

Är lite osäker på om de små prylarna kan dra igång vår motor om det är kallt, är även osäker på hur anmälas de är mot elektroniken

Har nu fallit för och beställt en Ctek CS Free, vad säger den samlade kunskapen i församlingen?

Kommer den t.ex. att kunna hjälpa mig om startbatteriet är helt dött ex. genom kortslutning/död cell?

Jag har liknande funderingar och har funderat på denna:


Den ska enligt expertisen vara tillräckligt, med råge, stark att dra igång en 3 liters diesel. Men jag kan inte betrakta mig som tillhörande den samlade kunskapen här, i detta ämne, men jag är intresserad av vad som kan komma ur denna tråd.
Ser fram emot recensenternas utlåtanden, innan jag beställer en. Funderingarna har funnits länge…

Tommy
 
Kommer den t.ex. att kunna hjälpa mig om startbatteriet är helt dött ex. genom kortslutning/död cell?
Förmodligen inte, det är en batteriladdare och den har en funktion som gör att den ska kunna "boostladda" ett batteri på 15 minuter och därefter ska man kunna starta bilen, och det fungerar säkert men det hela beror väl helt enkelt på hur mycket batteriet är nedgånget. Helt dött eller kortstlutet: knappast hävdar jag.
Vi har en sån laddare på jobbet sen lite drygt ett år tillbaka, jag var den enda som begrep mig på den och jag har testat att ladda en bils batteri en gång med den. (sprinter med relativt stort batteri) Jag lämnade den inkopplad över natten och bilen startade inte dagen efter, batteriet var helt enkel för urladdat för att den skulle räcka till.
Jag hade önskat att jag testat den flera gånger men hittills har det bara blivit en gång.

mvh jocke
 
Jag har liknande funderingar och har funderat på denna:


Den ska enligt expertisen vara tillräckligt, med råge, stark att dra igång en 3 liters diesel. Men jag kan inte betrakta mig som tillhörande den samlade kunskapen här, i detta ämne, men jag är intresserad av vad som kan komma ur denna tråd.
Då är vi två, dock funderar jag över risken för elektroniken...

Förmodligen inte, det är en batteriladdare och den har en funktion som gör att den ska kunna "boostladda" ett batteri på 15 minuter och därefter ska man kunna starta bilen, och det fungerar säkert men det hela beror väl helt enkelt på hur mycket batteriet är nedgånget. Helt dött eller kortstlutet: knappast hävdar jag.
Vi har en sån laddare på jobbet sen lite drygt ett år tillbaka, jag var den enda som begrep mig på den och jag har testat att ladda en bils batteri en gång med den. (sprinter med relativt stort batteri) Jag lämnade den inkopplad över natten och bilen startade inte dagen efter, batteriet var helt enkel för urladdat för att den skulle räcka till.
Jag hade önskat att jag testat en flera gånger men hittills har det bara blivit en gång.

mvh jocke
Samma spår som min tveksamhet...

Det är i första hand som starthjälpare den ska användas, förhoppningsvis aldrig, så jag hoppas slippa göra analysen

Just nu lutar det åt en retur av CTEC:en till förmån för en NOCO (om jag blir övertygad om att en så liten pryl är ofarlig)
 
Förmodligen inte, det är en batteriladdare och den har en funktion som gör att den ska kunna "boostladda" ett batteri på 15 minuter och därefter ska man kunna starta bilen, och det fungerar säkert men det hela beror väl helt enkelt på hur mycket batteriet är nedgånget. Helt dött eller kortstlutet: knappast hävdar jag.
Vi har en sån laddare på jobbet sen lite drygt ett år tillbaka, jag var den enda som begrep mig på den och jag har testat att ladda en bils batteri en gång med den. (sprinter med relativt stort batteri) Jag lämnade den inkopplad över natten och bilen startade inte dagen efter, batteriet var helt enkel för urladdat för att den skulle räcka till.
Jag hade önskat att jag testat en flera gånger men hittills har det bara blivit en gång.

mvh jocke
Har du provat en NOCO?
 
Har använt ironside och det fungerar som starthjälp. Idag fick jag hem en från Pela och den kan jag inte uttala mig om då den kom idag. Dessa går även att använda som extra batteri till telefon och läsplatta. Denna typ kan ligga länge i bilen utan att behövas laddas. Skulle den vara urladdad så går dom att ladda via cigg uttaget på den bil som inte startar. Och när den är laddad så flyttar man ut den till startbatteriet och startar bilen. Detta tar ju längre tid och det har jag aldrig gjort men det är beskrivet så. Man skall inte bedöma dess på dess storlek, där är mycket kraft i dom.
Ironside.jpgPela.jpg
 
Vi har, under många år, aldrig haft några problem att starta bilen. I fjol hände det någonstans vid Rhone dalen i Frankrike. Husbilen kunde ej startas efter en natt med låga temperaturer (dock ej minus grader). Då utnyttjades vägassistans delen i Folksam försäkringen. Efter någon timme kom hjälpen. Det visade sig att startbatteri var dålig. Inte mycket att undra över då det hade 6-7 år på nacken. Husbilen startade med extern hjälp och vi kunde fortsätta resan hem. Vi blev rädda att det händer igen efter nästa natten så köpte vi på Nortauto Start PRO
https://www.norauto.fr/p/booster-start-pro-norauto-11-ah-12-v-2223451.html
Sedan hade inte behövt använda den då bilen startade varenda morgon. Väl hemma hade vi köpt nytt startbatteri. Så vi inte har några erfarenheter med denna apparat att beskriva.
 
Förmodligen inte, det är en batteriladdare och den har en funktion som gör att den ska kunna "boostladda" ett batteri på 15 minuter och därefter ska man kunna starta bilen
Ja de påstår det, men hur mycket kan denna boostladdning egentligen åstadkomma när den ger max 20A ut? 20A i 15 minuter = (max) 5Ah laddning för att, som de skriver, ”blåsa liv” i ett urladdat batteri.
Eller har jag missat något?
 
Eller har jag missat något?
Vi har förmodligen missat samma sak.
Vad jag hittat hos ctek själva så är kapaciteten på det inbyggda batteriet 66 Wa.
På en annan sida skrivs det detta om batteriet: "internal 11.1V, 6,000mAh lithium-ion battery"
Så jag håller med dig, Runt 5Ah låter rätt rimligt som max man kan få över från denna enhet till batteriet man vill ladda.
Det räcker säkert för en start och det kanske räcker bra för en gräsklippare eller motorcykel.
  • Blåser liv i ett urladdat batteri på ett säkert sätt på 15 minuter,
källhänvisning: https://www.ctek.com/se/batteriladdare-12v-24v/fordonstyp/bil/solpanel/cs-free

Well, det står ju inte hur stora eller små batterier den blåser liv i.
 
Det er 2 problemer rundt LiIon batterier som starthjelp. Det ene er en noe lav nominell spenning, 11,1 til 11,3 volt avhengig av kjemi. Det andre er normalt for liten kapasitet for en tungstarted motor, maks strøm blir begrenset av at de gjerne har for tynne ledninger. Som starthjelp er all elektronik koblet bort og kortslutnings strøm fra lipo og andre LiIon celler er i utgangspunkt ikke begrenset av kjemien, men av lednings tversnitt. De første LiPo cellene kunne detonere ved kortslutning, i dag er dette hovedsaklig blokkert med indre ledere som har en begrensning. Men som starthjelp har jeg sett 20Ah enheter med 250Wh som kan levere 1500A i noen sekunder. Noen av disse tallene må være litt gale selv om en kan lade et 3S lipo til over 12V selv om nominell spenning er kun 11,3 volt. Regner en om litt så får en 75C en belastning som er over normal maks for slike celler. Tar en LFP som vi bruker i husbiler så er cellene normalt specifisert med 20C til 30C. Winstone spesifiserer sine til 40C.
 
Från förra året men ger ändå lite inblick i vad som finns, samt de stora skillnader som finns på dessa produkter.
Ctek anser jag är alldeles för högt prissatta i förhållande till vad de levererar.

Mycket att välja på, NOCO GX155 är hans vinnare...

Skillnaden på GBX55 och GBX155 är markant, 1750A mot 4250A...

Ser fram emot vad @Joakim använder för modell regelbundet och hur stora motorer den klarar 🙏
 
Jeg kjenner ikke til noen av de omtalte starthjelpene, selv har jeg en fra biltema til ca 1100,-. Den har jeg ennå ikke hatt behov for å prøve, så hvor bra den er vet jeg ikke.
TS skriver om usikkerhet om elektronikken i bilene.
All elektronikk i biler er trygg opp til 15,5V (ofte opp til 17-17,5V).
Det som er farlig er spenningspulsen, denne gnisten som oppstår når du kobler batteri fra eller til, det kan drepe styreenheter hvis nøkkelen står i tenningslåsen, det sitter en liten bryter i bunnen av tenningslåsen som skal føle om det er en nøkkel der (jeg vet av egenerfaring).
Ved all jobbing på det elektriske SKAL tenningsnøkkelen være i bukselommen, også når du kobler til en hjelpestarter.

Startampere CCA ??
En starter er en kortslutningsmotor som drar flere ampere jo mer belastning og saktere den går.
Hvis jeg ikke husker feil så drar Ford sin 7,3l V8 diesel ca. 730A ved temp.20C og Chevrolet sin 6,2l ca. 600A (det følger nesten slagvolumet).
Så att den ene starthjelpen klarte opp til 5,0l Diesel
Jeg vil anta att Iveco/Fiat 3l vil ligge i område 250-300A.
Når det er kaldt så må en også huske på att motoren trenger litt strøm til gløding før den startes.

Ett batteri hvor en celle er defekt er bare å kaste. Det er mulig du klarer å starte bilen med starthjelp men dynamoen vil jobbe maksimalt for å få opp spenningen på batteriet, og er det da kortslutning i en celle så får du varmgang i batteriet som kan... ende i en bilbrann.
En del pulslader til blybatt. er laget slik att de ikke klarer å starte ladning av ett helt utladet batteri, de trenger litt motspenning fra batteriet for å starte ladningen. Dette løses ved å parallellkoble ett annet batt. i 1-2 sekunder og da startet ladningen.
Så får en huske på att en hjelpestarter skal hjelpe til å starte, ikke ta hele starten, det er kablene alt for tynne til.
 
@Tommy Nyman, vi har en Noco Boost Pro GB150 4000A
Mina erfarenheter av den är att den är ganska bra. Relativt lätt och smidig och har en inbyggd ficklampa.
Med den startar vi både personbilar och arbetsfordon typ Sprinter, Iveco och nån Fiat ibland.
Om batteriet bara är lite dåligt laddat fungerar den oftast bra, typ startmotorn snurrar men det går saktare och saktare, eller om det bara klickar vid startförsök.
Ibland när batteriet är rejält nedgånget så räcker den inte alltid till. I det läget har det hänt att vår mer traditionella startbooster (tyngre och större) som ger en peak på 1500 ampere klarar jobbet bättre, efter en viss mängd svordomar händer det att jag kopplar på bägge innan startkablarna letas fram.

Om den är ofarlig att använda? Det har jag inget svar på, men jag har inte lyckats döda något med den ännu.

Noco med i husbilen? Ja det tror jag kan vara bra, formatet och vikten på den är vettig.
Men att lyckas att starta en motor hänger på mer saker än motorvolym, som Ivar är inne på så är vad som finns kvar i bilens batteri en faktor, finns ingen ström kvar alls eller en kortsluten cell så ska man nog inte lita på att en startbooster är frälsningen, temperaturen är också en faktor.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen